Otomotiv Distribütörleri Derneði (ODD) verilerine göre, otomobil ve hafif ticari araç satýþlarý yüzde 33,4 azalýþla 64 bin 267, otomobil satýþlarý yüzde 34,3 gerileyerek 50 bin 173, hafif ticari araç satýþlarý ise yüzde 29,8 azalýþla 14 bin 94 oldu.
Otomobil ve hafif ticari araç pazarýnýn 10 yýllýk mart ayý ortalama satýþlarý yüzde 7,3 azaldý. Bu oran otomobilde yüzde 5,8, hafif ticaride ise yüzde 12,2 olarak gerçekleþti.
AA muhabirinin ODD raporundan derlediði bilgilere göre, geçen ay binek ve hafif ticari olmak üzere toplam satýþlarda Renault, 9 bin 779 adetle ilk sýrayý aldý. Bunu 8 bin 744 satýþla Fiat ve 6 bin 265 satýþla Volkswagen takip etti.
Ford 5 bin 68 satýþla dördüncü ve Toyota 4 bin 52 satýþla beþinci sýrada yer aldý.
Bu yýlýn mart ayýnda, en fazla otomobil satýþý gerçekleþtiren marka 9 bin 22 ile Renault oldu. Bunu 5 bin 162 ile VW ve 4 bin 972 satýþla Fiat izledi.
Hyundai, 3 bin 550 satýþla dördüncü sýrada konumlanýrken, Dacia 3 bin 385 otomobil satýþýyla beþinci sýrada yer aldý.
Otomobil satýþlarýnda geçen ay 44 markanýn yer aldýðý listede, Smart ve Lamborghini hariç tüm markalardan satýþ yapýldý.
Söz konusu ayda, 2 Bentley, 2 Jaguar, 2 Ferrari, 1 Aston Martin, 18 Maserati ve 88 Porsche satýþý gerçekleþtirildi.
Hafif ticari araç segmentine bakýldýðýnda 4 bin 153 satýþla Ford, listenin ilk sýrasýnda yer aldý. Ford'u, 3 bin 772 satýþla Fiat ve 1.103 satýþla VW izledi.
Totoya 941 satýþla dördüncü ve Renault 757 satýþla beþinci oldu.
Öte yandan, otomotiv sektöründeki arz-talep dengesinde beklenen iyileþme yýlýn ilk 3 ayýnda da gerçekleþmedi.
Kovid-19 salgýný nedeniyle bozulan arz talep dengesinde çip krizi, lojistik sorunu, konteyner sýkýntýsý gibi sebepler ön plana çýkarken, daha sonra Rusya-Ukrayna savaþýnýn ortaya çýkmasý nedeniyle sektördeki bulunurluk sorunu daha belirgin þekilde hissedilmeye baþlandý.
Yarý iletken çip üretiminde önemli yeri olan neon gazýnýn yaklaþýk yüzde 90'ýnýn Ukrayna'da üretilmesi ve paladyumun da yüzde 40'a yakýn bir bölümünün Rusya'da bulunmasýndan dolayý bu ürünlerde tedarik sýkýntýsý yaþanabileceði endiþesi arttý.
Tüm bu yaþanan geliþmeler ýþýðýnda bakýldýðýnda, Türkiye otomotiv pazarýnda firmalar "araç bulabildiði ölçüde" satýþ gerçekleþtirebildi. Sektör temsilcileri, ellerinde araç olsaydý daha fazla satýþ yapabileceklerini belirtiyor.
Bu yýlýn mart ayýnda en fazla satýþ yapan otomobil markalarý ve satýþ adetleri þöyle;