Çaðýn sorunu: Çevrimiçi çocuk sendromu
ABONE OL

TRT kurumu tarafýndan düzenlenen TRT Uluslararasý Çocuk Medyasý Konferansý, Ýstanbul’da 28 ve 29 Kasým tarihlerinde “Çocuk Medyasýnda Ýçerik Seçimi ve Ekran Süresi Yönetimi” temasýnda gerçekleþti. Çocuk medya kuruluþlarý, yayýn birlikleri, üniversiteler ve STK’lardan profesyonellerin konuþmacý olarak yer aldýðý konferansýn açýlýþ konuþmasýný TRT Yönetim Kurulu Baþkaný ve Genel Müdürü Ýbrahim Eren yaptý. TRT Genel Müdürü Eren, çocuklarýn geleceðe saðlýklý bir þekilde hazýrlanmasý konusunda medya profesyonellerinin sorumluluðuna dikkat çekerken “TRT Çocuk kanalý, diðer kanallarýmýz arasýnda bizlerin çok önemsediði ve çocuk yayýncýlýðýnda artýk vazgeçilmez bir marka” þeklinde konuþtu. 

EVDEKÝ RADYODAN ÝNTERNET ÇAÐINA GÖÇ

Bu yýl yedincisi düzenlenen TRT Uluslararasý Çocuk Medyasý Konferansý’nda çocuk ve medyaya dair birçok önemli konu detaylý bir þekilde oturumlar aracýlýðýyla ele alýndý. Bu oturumlardan biri de “Dijital Yerli Çocuklara Dijital Ebeveynlik” idi. Oturumda Parent Coach International Ortadoðu Temsilcisi Muna Awad “Dijital Çaðda Ýyi Ebeveyn Olmak”, Adnan Menderes Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nde Dr. Öðr. Üyesi Mehmet Þakiroðlu “Dijital Çað Ebeveynliði, Can Sýkýntýsý ve Kimlik Kavramý”, Gedik Üniversitesi Çocuk Geliþimi Bölümü’nde Dr. Öðr. Üyesi H. Billur Çakýrer “Dijital Oyunlar ve Teknolojik Oyuncaklar Çocuk Geliþimini Nasýl Etkiler?” ve TRT Çocuk kanalýnda Uzm. Psikolog Kübra Taþkýran “TRT Çocuk Ebeveyn Akademisi’ne Bir Bakýþ” baþlýklý tebliðleri ile konuþmacý olarak yer aldý. Oturumun moderatörlüðünü ise Cumhurbaþkaný Baþdanýþmaný Prof. Dr. Ayþen Gürcan yaptý. Prof. Dr. Gürcan oturumun açýlýþýný þu sözlerle gerçekleþtirdi: “Kitle iletiþim, aile ve ailenin varlýðýný saðlayan çocukla kurulan iliþkide yeni bir ebeveyn tarzýdýr. Bu konuda çalýþma baþlattýklarý için TRT’ye çok teþekkür ederim. 94-95 ve 96 doðumlu üç çocuk annesiyim. Benim büyüdüðüm evde sadece radyo vardý. Ve o dönemler Türkiye’de çocuk medyasý konusundaki araþtýrmalar baþlamýþtý. Þimdi buradaki konuþmalarý dinledim ve o dönemleri hatýrladým. Hakikaten bir deðiþim ve bilinçlenmeye doðru gittiðimiz aþikâr. Bugün de dijital çocuklar var fakat teknoloji göçmeni ebeveynler de söz konusu. Ben göçmenim. Çünkü evdeki radyodan, telefona, televizyona, internete, bilgisayara ve mobil teknolojilere kadar birçok beceri kazanmak zorunda kaldým. Peki bu becerilerle doðmuþ çocuklarla ebeveynlik iliþkisi nasýl olmalý? Bugün bunu konuþacaðýz.” 

BAZI GENÇLER 24 SAAT ÇEVRÝMÝÇÝ 

Açýlýþ konuþmasýnýn ardýndan kürsüye gelen Parent Coach International Ortadoðu Temsilcisi Muna Awad, çocuklarýn tutkala yapýþmýþ gibi TV seyrettiðine ve yeni teknolojiler sayesinde sosyal medyadan da geri kalmadýklarýna dikkat çekti. Çocuklarýn yüzyüze iletiþimi önemsemediklerini video chat yapmanýn veya mesaj göndermenin onlara daha avantajlý geldiðini belirtti. Bütün bunlarla beraber ebeveynliðin sadece eðitim vermek, çocuðu beslemek ya da tüm ihtiyaçlarýný karþýlamaktan ibaret olmadýðýný, çocukla iyi vakit geçirmek ve oyun oynamanýn da ebeveynliðin önemli bir süreci olduðunu kaydetti. Awad, çocuklarý düþünce süreçlerine itmenin, onlarýn özgünlüðünü, göreve katýlýmcýlýðýný teþvik etmenin, hayal gücüne olanak saðlamanýn da saðlýklý bir iletiþim kurabilmek adýna çok önemli olduðuna deðindi. Çocuklarýn kreatif düþünceli ve kendi ortamlarýna katký saðlayan bireyler olmalarýný gerektiðini belirten Awad, çocuklarýn hayatýný hem dengelemenin hem de yönetmenin çok önemli olduðunu belirtti. Awad’ýn ardýndan sözü alan Adnan Menderes Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nde Dr. Öðr. Üyesi Mehmet Þakiroðlu ise Türkiye’deki hanelerin yüzde 96,8’inde cep telefonu veya akýllý telefon bulunduðunu, yüzde 80.7’sinde ise internet eriþimi olduðuna dikkat çekti. Öte yandan 13 ve 19 yaþ arasý gençlerin yüzde 24’ünün neredeyse 24 saat çevrimiçi olduðunu söyleyerek korkutucu bir istatistiði ortaya koydu. Gedik Üniversitesi Çocuk Geliþimi Bölümü’nden Dr. Öðr. Üyesi H. Billur Çakýrer ise konuþmasýnda çocuklarýn geliþimsel ihtiyaçlarýnýn neler olduðuna dikkat çekti. Bu geliþimsel ihtiyaçlarýn 3 ile 18 yaþ arasýnda nasýl deðiþiklikler gösterdiðini katýlýmcýlara aktaran Çakýrer, çeþitli önerilerde bulundu. Bu önerilerin arasýnda 3 yaþýndan önce çocuðun ekrandan uzak tutulmasý, 3 yaþýndan sonra ise ekran süresinin 2 saatten fazla olmamasý yer aldý. Bütün bunlarýn ardýndan TRT Çocuk kanalýnda Uzm. Psikolog Kübra Taþkýran, TRT Çocuk Ebeveyn Akademisi’nin kurulma sürecini ve neler yaptýðýný katýlýmcýlarla paylaþtý.