Yýldýrým, Þiþli'deki otelde düzenlenen 79. Uluslararasý Hava Taþýmacýlýðý Birliði (IATA) Yýllýk Genel Kurulu ve Dünya Hava Taþýmacýlýðý Zirvesi'nin açýlýþ toplantýsýnda yaptýðý konuþmada, uluslararasý havacýlýk þirketlerine Türkiye'de 11 ili etkileyen depremlerin ardýndan Türk halkýna insani yardým aktarýlmasýna verdikleri destek ve dayanýþma için teþekkür etti.
Hava taþýmacýlýðýnýn küresel bir sektör olduðunu belirten Yýldýrým, küresel sektör olmanýn da küresel krizlere, meselelere baðlý bulunmak anlamýna geldiðini vurguladý.
Yýldýrým, son 5 seneye bakýldýðýnda, 2018-2019 yýllarýnda havacýlýk sektörü yolcu sayýsý ve kargo taþýmacýlýðý baðlamýnda dünyada büyük bir patlama ve yükselme yaþarken Kovid-19 salgýnýyla her þeyin aniden altüst olduðunu dile getirdi.
Kriz ve belirsizlikte etkilenen ilk sektörün ulaþým olduðunu, ulaþým sistemleri arasýnda da ilk sýrada havacýlýðýn yer aldýðýný kaydeden Yýldýrým, salgýnýn etkisi azalmaya baþladýðýnda sektörün de hareketlendiðini, þirketlerin salgýn öncesi duruma dönmek için çalýþmaya baþladýðýný ancak bunun kolay olmadýðýný ifade etti.
Operasyonel zorluklarýn þirketleri zora soktuðunu anlatan Yýldýrým, salgýn sürecinde sektördeki kaliteli ve tecrübeli birçok kiþi sektörden ayrýldýðý için baþta kaptanlar olmak üzere þirketlerin eleman ihtiyacý sorunuyla yüzleþmeye baþladýklarýný, bu kýtlýk sebebiyle birçok Avrupalý hava yolu þirketinin uçuþlarýný ertelemek zorunda kaldýðýný belirtti.
"Pandemi artýk bitti ama problemler ve krizler bitmedi. Krizleri yönetebilirsiniz ama belirsizlikleri yönetemezsiniz. Bu sebeple hava yolu þirketleri küresel ve bölgesel belirsizliklere baðlý durumdalar." diyen Yýldýrým, salgýnýn ardýndan bu kez Rusya-Ukrayna Savaþý ve Çin gibi uzak bölgeler için bazý kýsýtlamalarýn hava yolu taþýmacýlýk sistemini ve bu sisteme dahil olan þirketleri etkilediðine dikkati çekti.
- Türk havacýlýk sektörünün 20 yýlýný anlattý
Yýldýrým, IATA'nýn 20 yýl içinde Ýstanbul'daki ikinci buluþmasýný gerçekleþtirdiðini belirterek, 2008'de Ýstanbul'da ilk toplantý yapýldýðýnda Ulaþtýrma, Denizcilik ve Haberleþme Bakaný olduðunu söyledi.
Ulaþtýrma, Denizcilik ve Haberleþme Bakanlýðý döneminde 2003 yýlýndan itibaren hava yolu ulaþýmýnda serbest düzenlemeler getirmeye çalýþtýðýný anlatan Yýldýrým, o dönem Türk Hava Yollarý yöneticilerinin bu karara karþý çýktýklarýný, kendisinin ise bugün bu yapýlýrsa varlýklarýný korumak ve büyümek için þanslarýnýn olabileceðini, yapýlmazsa iflas edeceklerini söylediðini aktardý.
Binali Yýldýrým, konuþmasýna þöyle devam etti:
"Serbestleþme sürecinin tamamlanmasýný yürüttük. Pazara yeni oyuncular girdi ve kalite yükseldi, yarýþ yükseldi, insanlarýn memnuniyeti arttý. Her þey olumluydu. Ýþte o zaman Türkiye'deki havacýlýk hakkýnda bir rapor okuma þansým oldu. IATA'nýn, ülkeler ve küresel bazda havacýlýk sektörü üzerine tahminler yapmaktan keyif aldýðýný biliyorum. Bu raporda, Türkiye'deki havacýlýk sektörünün 2015 yýlýnda yýllýk 55 milyon yolcu rakamýna ulaþacaðý belirtiliyordu. Bunu görünce güldüm ve 'Türkiye'de ne olacaðý konusunda iyi tahminlerde bulunamýyorlar.' dedim.
Ben çalýþanlarýma 'Biz bu hedefe 2007'de ulaþacaðýz.' dedim. 2007'den önce 50 milyon rakamýna ulaþtýk. 2015 yýlýna geldiðimizde ki IATA'nýn tahmini 55 milyondu ama biz 185 milyondaydýk. Ýþte bu havacýlýk sektörünün Türkiye ekonomisine olan katkýsýnýn yüzde 1'den aþaðýdayken yüzde 5'ten fazla nasýl olduðunun hikayesi. Altyapý, hava yollarý, hava yolu çalýþanlarý kapasitesi konusunda ilk 10 büyük ülke arasýndayýz."
Dünyada her gün yaklaþýk 100 bin uçuþ gerçekleþtirildiðini ve günde seyahat eden kiþi sayýsýnýn ortalama 20 milyon olduðunu belirten Yýldýrým, "Pandemiden önce yýllýk hava yolu ulaþýmý 4,5 milyar dolara ulaþmýþtý. Pandemi sonrasý keskin bir düþüþ yaþadýk. Sonrasýnda iyileþme çok hýzlý oldu ve Türkiye bunu gerçekleþtiren ülkelerden biriydi. Türkiye'de bugün hava yolu taþýmacýlýðýndaki görünüm 2019 rakamlarýndan yüzde 17 fazla. Dünya, hava taþýmacýlýðýnda 2024 yýlýnda ancak pandemiden önceki rakamlara ulaþabilecek." diye konuþtu.
- "En önemlisi yeni Ýstanbul Havalimaný"
Havacýlýðýn Türk ekonomisine doðrudan ve dolaylý olarak 1 milyon istihdam saðladýðýný söyleyen Yýldýrým, þunlarý kaydetti:
"Havacýlýk sektörünün gelirleri yýllýk ortalama 950 milyon lira. Bu da 45 milyon dolara tekabül ediyor. Dediðim gibi yýllýk yüzde 5'lik büyümeyi temsil ediyor. Son 20 senede havacýlýk sektörünün kapasitesi 5 kat daha arttý. Bu, iyi organize edilmiþ ve serbestleþtirilmiþ havacýlýk siteminin getirdiði inanýlmaz bir ilerleme. Burada iyi hazýrlanmýþ havaalanlarýnýn da etkisi var. Biz 27 yeni havalimaný açtýk. En önemlisi yeni Ýstanbul Havalimaný. Bu havalimaný iniþ kapasitesi, iþletmeler, hava trafiði olarak dünyanýn en büyük hava limanlarýndan biri ama bu, nihai aþamasý deðil. Daha tamamlanacak iki kýsmý var. Böylelikle dünyanýn en büyük havalimaný olacak."
Yýldýrým, taþýnan þehir içerisindeki Atatürk Havalimaný'nýn kapasitesini artýrmak mümkün olmadýðý için havacýlýk sektörünün geliþip ilerleyebilmesi için yeni bir havalimanýna ihtiyaç duyulduðunu, Ýstanbul Havalimaný'nýn bu ihtiyaçtan dolayý yapýldýðýný belirtti.
Binali Yýldýrým, Türk hava ulaþýmýnýn 20 senede çok iyi bir baþarý hikayesi elde ettiðini dile getirerek, "Tabii bunu THY gibi, AnadoluJet gibi, Pegasus, SunExpress ve dahasý sözleþmeli þirketlerle yaptýk. Havacýlýktaki serbestleþme sayesinde altyapý ve eðitime yatýrýmlar yaptýk. IATA'nýn eðitim sistemi anlamýnda çok iyi þeyler yaptýðýný biliyorum. Sizin de yetiþmiþ eleman eðitimi için eðitim merkezleriniz oldu ki bu, acil bir ihtiyaçtý. Ben havacýlýðýn, ülkeleri ve insanlarý birleþtiren en önemli sektörlerden biri olduðuna inanýyorum. Ayrýca bu atmosferde havacýlýk sistemleri bölgesel ve küresel barýþa katký sunuyor." ifadelerini kullandý.