Çevre, Þehircilik ve Ýklim Deðiþikliði Bakaný Murat Kurum, Brezilya'dan Ýzmir Aliaða'daki gemi söküm tesislerine gelecek olan Brezilya donanmasýna ait NAe Sao Paulo adlý gemi ile ilgili sosyal medya hesabýndan açýklama yaptý.
Bakan Kurum, ülkemiz karasularýna geldiðinde geminin, uluslararasý yetkinliðe sahip uzmanlar tarafýndan denetimlerden geçirileceðini ve bir kez daha ölçümler yapýlacaðýný vurguladý. Bakan Kurum, ölçüm sonuçlarýna göre, Nükleer Düzenleme Kurumu Baþkanlýðý tarafýndan geminin sökülmesinde sakýnca bulunmadýðý bildirilirse; geminin diðer kontrollerinin yapýlacaðýný ve tehlikeli herhangi bir olumsuzluk söz konusu olursa geminin, hiçbir tereddüte yol açmadan ayný þekilde geri gönderileceðini belirtti. Bakan Kurum ayrýca gemide iddia edildiði gibi 900 ton deðil, 9,6 ton asbest yükünün bulunduðunu, gemi sökümünden çýkan asbest içeren atýklarýn özel ambalajlar sayesinde havayla temasýnýn kesildiðini söyledi. Bakan Kurum, bu þekilde ambalajlanan asbest içeren atýklarýn geçici depolandýðýný, lisanslý araçlarla taþýndýðýný ve çevre lisanslý düzenli depolama tesislerinde gerekli önlemleri almak þartýyla bertaraf edildiðini açýkladý.
Çevre, Þehircilik ve Ýklim Deðiþikliði Bakaný Murat Kurum, 900 ton asbest bulunduðu iddia edilen Brezilya gemisi hakkýnda sosyal medya hesabýndan açýklamalarda bulunarak þu ifadeleri kullandý:
Brezilya'dan Ýzmir Aliaða'daki gemi söküm tesislerine gelecek olan Brezilya donanmasýna ait NAe Sao Paulo adlý gemi uzun bir süredir izin beklemekteydi.
Avrupa Birliði (AB) Gemi Geri Dönüþüm Tüzüðü kapsamýnda uygun bulunarak AB Gemi Geri Dönüþüm Tesisleri Listesinde bulunan geminin denetim iþlemleri uluslararasý kuruluþlar tarafýndan uluslararasý hukuka uygun bir þekilde gerçekleþtirilmektedir. NAe Sao Paulo gemisi için de Basel Sözleþmesi gereðince ayný prosedür iþletilmiþ; gemide her türlü denetim uluslararasý yetkinliðe sahip uzmanlar tarafýndan yapýlmýþtýr.
Ölçümler neticesinde gemide riskli bir durum olmadýðý ve ilgili tüm yükümlülüklerin yerine getirildiði belgeleriyle (Notifikasyon Formu, geminin survey raporu, tehlikeli madde envanteri, radyasyon analiz belgesi, gemi söküm planý, gas-free iþleminin yapýldýðýna dair belge, radyolojik açýdan sakýnca olmadýðýna dair resmi yazýsý vb) iletilmiþ, ardýndan izin alma iþlemi tamamlanmýþtýr.
Ülkemiz karasularýna geldiðinde de gemi; uluslararasý yetkinliðe sahip uzmanlarýn denetimlerden geçirilecek, bir kez daha ölçümler gerçekleþtirilecektir. Bu ölçüm sonuçlarýna göre, Nükleer Düzenleme Kurumu Baþkanlýðý tarafýndan geminin sökülmesinde sakýnca bulunmadýðý bildirilirse; geminin diðer kontrolleri yapýlacak ve tehlikeli herhangi bir olumsuzluk söz konusu olursa gemi, hiçbir tereddüte yol açmadan ayný þekilde geri gönderilecektir. Gemi söküme uygun bulunursa da AB lisanslý firma tarafýndan her türlü teknik ve kurallara titizlikle uyularak söküm iþlemi gerçekleþtirilecektir. Çevre, Þehircilik ve Ýklim Deðiþikliði Bakanlýðý tarafýndan belirlenecek uzman ekiplerce süreç titizlikle takip edilecektir.
Gemide iddia edildiði gibi 900 ton deðil, 9,6 ton asbest yükü bulunmaktadýr. Ülkemizde gemi sökümünden çýkan asbest içeren atýklar uygun þekilde ambalajlanarak etiketlenmekte, havayla temasý kesilmektedir. Bu þekilde ambalajlanan asbest içeren atýklar geçici depolanmakta, lisanslý araçlarla taþýnmakta ve çevre lisanslý düzenli depolama tesislerinde; gerekli önlemleri almak þartýyla bertaraf edilmektedir. Atýklarýn Düzenli Depolanmasýna Dair Yönetmeliðe uygun tesislerde, asbest içeren atýklar diðer atýklardan ayrý bir kýsýmda depolanmaktadýr. 2013 yýlýnda da asbest içeren benzer bir geminin sökümü gerçekleþtirilmiþ, atýklarýn sorunsuz bir þekilde bertaraf edildiði tecrübe edilmiþtir.
Milletimiz müsterih olsun, bugüne kadar olduðu gibi bundan sonra da vatandaþýmýzýn saðlýðýný tehlikeye sokacak, çevreye zarar verecek hiçbir giriþime asla müsaade etmeyeceðiz, izin vermeyeceðiz. Sürecin sonuna kadar takipçisiyiz.