Milli Eðitim Bakaný Yýlmaz: 2 bin 371 kiþinin Bakanlýk ile iliþiði kesildi
ABONE OL

Yýlmaz, Milli Eðitim Bakanlýðýnýn 2018 bütçesinin TBMM Plan ve Bütçe Komisyonundaki görüþmelerinde milletvekillerinin sorularýný yanýtladý.

Eðitimin önemine iþaret eden Yýlmaz, eðitime kesinlikle siyasetin karýþtýrýlmasýný istemediklerini ifade ederek, "Eðitim hepimizin ortak zorunluluðudur." dedi.

Eðitimin Türkiye'yi ekonomik olarak ilk 10 ülke arasýna getirecek bir sistem olduðuna iþaret eden Yýlmaz, bunun için eðitimde baþarýyý yakalamak gerektiðini, herkes için kaliteli eðitim ve fýrsat eþitliðinin saðlanmasý gerektiðini vurguladý.

Bilgi ekonomisine geçiþi kolaylaþtýrmanýn en önemli basamaðýnýn yetiþmiþ insan gücü ile olduðunun altýný çizen Yýlmaz, bütün bakanlýklarýn ihtiyaç duyduðu nitelikli personel kaynaðýnýn da eðitim olduðunu söyledi. Yýlmaz, "Diyoruz ki Türkiye'de ne eksiklik varsa bunun bütün sorumlusu Milli Eðitim Bakanlýðý, bunu kabul ediyoruz. Saðlýkta memnuniyette 70'in üstünde bir rakam var. Bunu eðitim sistemine borçluyuz. Doktorlar, hemþireler, hastabakýcýlar, hastane yöneticileri bizim eðitim sistemimizden çýktý." deðerlendirmesini yaptý.

Türkiye'nin ihracatýnýn 36 milyar dolardan 154 milyar dolara çýktýðýný belirten Yýlmaz, buradaki baþarýnýn da eðitimden kaynaklandýðýný ifade etti.

Kaliteli eðitimin sadece ekonomiyi ileri götürmeyeceðini, ayný zamanda demokrasinin kökleþmesine de katký saðlayacaðýný kaydeden Yýlmaz, "Ben inandýðýmý söylüyorum. Eðitim iyiye gidiyor diyorum. Adeta bizi desteklediðini söyleyenler bile 'Ýsmet Bey böyle diyor ama adeta gerçeði ifade etmiyor.' þeklinde yaklaþýyor. Ben de o zaman diyorum ki; Allah için eðitimin kötüye gittiðini nereden çýkardýnýz?" diye konuþtu.

Ýsmet Yýlmaz, uluslararasý sýnav olan TIMMS sýnav sonuçlarýný deðerlendirirken, 2015'te bu sýnavda bir baþarýnýn yakalandýðýný söyledi. Yýlmaz, "TIMSS'teki baþarý ile Fransa ile aþaðý yukarý aynýyýz. Fransa, öðrenci baþýna 15 bin dolar harcýyor, biz 3 bin dolar harcýyoruz. 3 bin dolar harcamakla Fransa'nýn yakaladýðý baþarýyý yakalýyoruz. Bu büyük bir baþarýdýr. Çok net. TIMMS'e herkes baksýn. TIMMS'teki 1999'daki seviyesi ile son verilerini karþýlaþtýrýn." dedi.

Mevlana'nýn "Yüzde ýsrar etme doksan da olur, insan dediðinde noksan da olur." sözünü dile getiren Yýlmaz, kendilerinin de eksiklerinin olabileceðini belirtti.

PISA'da Türkiye'nin ortalamasýnýn arttýðýný aktaran Yýlmaz, "2006'da Türkiye'nin ortalamasý 424 iken 425'e çýktý. Türkiye'nin sýrasý 54'te. Önce 47 idi. 57 ülke arasýnda 47'nci olmuþsunuz, sizden sonra 10 ülke geliyor. Þimdi ise 72 ülke katýlmýþ, 54'üncü sýrada. PISA'ya bakýþým belli. Vietnam, ABD'nin önünde. PISA'da önde olmak eðitimde çok ileri gittiði anlamýna gelmez. Vietnam'ýn ABD'den çok daha iyi eðitim verdiðini söyleyebilir misiniz? Vietnam, orta geliþmiþlik düzeyini bile yakalamamýþ bir ülke." ifadelerini kullandý.

"BM raporlarýna bakýn"

Türkiye'de eðitimin iyiye gittiðini yineleyen Yýlmaz, Birleþmiþ Milletler Kalkýnma Programý Ýnsani Geliþmiþlik Raporu'nda Türkiye'nin eðitime ayýrdýðý paylara iliþkin verilere bakýlmasýný istedi.

Milli Eðitim Bakaný Yýlmaz, 2015'te milli gelirden eðitime ayrýlan payýn yüzde 5,8 iken bu oranýn OECD ülkelerinde 5,2 olduðunu kaydetti. Yýlmaz, bu rakamlara il özel idarelerinin bütçesinden eðitime ayrýlan payýn, vatandaþ hibelerinin, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlýðýnýn þartlý eðitim yardýmýnýn, ücretsiz kitaplarýn, 60 bine yakýn güvenlik ve temizlik görevlisi için Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýndan aktarýlan ödeneklerin, Gýda Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðý bütçesinden verilen üzüm ve süt daðýtýmý ödeneklerinin de eklenmesi gerektiðini söyledi.

Uluslararasý raporlarýn Türkiye'deki deðerleri saðlýklý bir þekilde almadýðýnýn altýný çizen Yýlmaz, en son OECD Eðitime Bakýþ Raporu'nda da gerçek bilgilerin yansýtýlmadýðýný ifade etti.

Raporda, Türkiye'de engelli öðrencilerin belli bir kademeden sonra eðitime devam etmediðinin yer aldýðýný aktaran Yýlmaz, "300 binin üzerinde engellimiz var. 200 binin üzerinde öðrenci, kaynaþtýrma eðitimine gidiyor. Takip etmediðinden bunlarýn kaynaþtýrma eðitimi ile eðitimlerine devam ettiðini bilmiyor. Ýlkokuldan sonra hemen bu öðrenci sayýsýnda bir azalma olduðunda bunu Türkiye'nin bir baþarýsýzlýðý olarak görüyorlar." deðerlendirmesinde bulundu.

- "Velileri, evlatlarýný dershaneye gönderme baskýsýndan kurtardýk"

Yýlmaz, velileri ders kitabý alma yükünden, çocuklarýný dershaneye gönderme baskýsýndan kurtardýklarýný söyledi.

Çocuðu üniversite sýnavýna girecek bir velinin, kendisine, "TEOG'da dershaneye göndermiþtim ama þimdi dershaneye gitmiyor." dediðini aktaran Yýlmaz, "Dedim ki siz de sorun lütfen. Arkadaþlarýnýz arasýnda dershaneye giden var mý? Ýnan ki 'Yok' dedi. Biz geldiðimizde dershaneye giden öðrenci sayýsý 4 milyondu. Þimdi ise 15 bin." ifadelerini kullandý.

Muhalefet milletvekillerinin itirazlarý üzerine Yýlmaz, tek bilim grubunda hizmet veren özel öðretim kurslarý bulunduðunu ifade etti.

Özel okullara giden öðrencilerin eðitim giderlerine katký verdiklerini, üniversite öðrencilerini öðrenim harcý yükünden kurtardýklarýný anlatan Yýlmaz, "Bugün Türkiye'de eðitimde kalite konuþuluyorsa bu, eðitimde alt yapýnýn büyük ölçüde tamamlanmýþ olmasýndan kaynaklanýyor. Siz hiç, 'Hastanesi olmayan bir yerde beyin cerrahý yok' denildiðini duydunuz mu?" diye konuþtu.

Yýlmaz, kýz öðrencilerin yükseköðretimde okullaþma oranýnýn erkek öðrencilerin önüne geçtiðine dikkati çekerek, okul öncesi eðitimi de yaygýnlaþtýrdýklarýný, yüzde 10 dolayýnda olan bu oranýn son verilere göre yüzde 74'ün üzerine çýktýðýný bildirdi.

"80 milyonun hepsini eþit derecede görüyoruz"

Ýsmet Yýlmaz, bir milletvekilinin, "Kahkaha Gülleri" adlý masal kitabýnýn toplatýlmasýna iliþkin haberlerle ilgili sorusu üzerine, kitabýn ders kitabý olmadýðýný, Bakanlýkla da bir iliþiðinin bulunmadýðýný söyledi. Yýlmaz, kitaptaki gibi bir içeriði onaylamalarýnýn da mümkün olmadýðýný dile getirdi. Yayýncýnýn, "bir süre Özbekistan'da görev yapan bir öðretmen tarafýndan hazýrlanan bir masal derlemesi olduðu" bilgisinin kendisine ulaþtýðýný anlatan Yýlmaz, kitabýn yayýncý tarafýndan 2009'da toplatýldýðýný belirtti.

Yýlmaz, "2010 KPSS soruþturmasý kapsamýnda, 2 bin 371 kiþinin iliþiði kesilmiþtir." açýklamasýný yaptý.

Bir milletvekilinin, "Bu evlatlarýmýzý tarikatlara emanet etmeyin, yurtlarýnýzýn kapasitesini artýrýn." dediðini aktaran Yýlmaz, "Bu konuda elimizden geleni yapýyoruz. Anahtarý birisinden alýp da diðerine vermek gibi bir durum olmaz. 80 milyonun hepsini eþit derecede görüp gerekenleri yapmaya çalýþýyoruz." dedi.

Yýlmaz, 2002'de YURTKUR'un 182 bin kapasitesi bulunduðunu, bunu 622 bine çýkardýklarýný, Bakanlýða baðlý kurumlardaki 349 bin olan kapasiteyi de 536 bine yükselttiklerini kaydetti.