TBMM Baþkaný Kurtulmuþ: Ýlk 4 madde tartýþmasý lüzumsuz
ABONE OL

TBMM Baþkaný Numan Kurtulmuþ, yeni yasama yýlý açýlýþý öncesinde, 28'inci Dönem 1'inci ve 2'nci Yasama Yýlý Deðerlendirme Toplantýsýnda basýn mensuplarýyla bir araya geldi. TBMM Tören Salonu'nda gerçekleþtirilen toplantýda konuþan Kurtulmuþ, dünya genelindeki parlamentolara göre TBMM'nin fedakar bir ortam içerisinde çalýþma gerçekleþtirdiðini belirterek, "28'inci Yasama Dönemi içerisinde toplam 2 bin 442 kanun teklifi, milletvekilleri tarafýndan TBMM Baþkanlýðýna sunuldu. Halihazýrda Genel Kurul gündeminde 76, komisyonlarda ise 2 bin 153 kanun teklifi bulunmaktadýr. Yine bu yasama dönemi içerisinde 4 kanun teklifi, Cumhurbaþkaný tarafýndan TBMM'ye sunulmuþtur. 28'inci Yasama Dönemi'nde, toplam 73 kanun kabul edilmiþ, 54 TBMM Baþkanlýðý kararý alýnmýþtýr. 28'inci Yasama Dönemi'nde, Genel Kurul ve komisyonlarda 468 birleþim gerçekleþtirilmiþ, toplam 1512 saat 49 dakika toplantý yapýlmýþ ve bu çerçevede 55 bin 459 sayfa tutanak tutulmuþtur. Ziyaret ettiðimiz, gördüðümüz birçok parlamentoyla kýyaslandýðýnda, TBMM, hakikaten son derece fedakarca çalýþmalarýn yapýldýðý bir meclistir. Bazý meclislerde ayda bir, ayda iki kere toplanan ülkeler var, haftada bir toplanan ülkeler var ama bizim parlamentomuz bildiðiniz gibi rutin olarak haftada 3 gün toplanýyor ve gündemine hakim bir þekilde; yasa faaliyetlerini, denetleme faaliyetlerini gerçekleþtiriyor" ifadelerini kullandý.

'MÝLLETVEKÝLLERÝNÝ HASSAS DAVRANMAYA DAVET EDÝYORUM'

Genel Kurul'da kaba, yaralayýcý ve kavga görüntülerinin olduðunu ancak görüþmelerin genelinin nezaket içerisinde sürdürüldüðünü belirten Kurtulmuþ, "Bu kaba ve yaralayýcý sözlerin zaman zaman yer almasý ve kavga görüntülerinin Meclisin nehabetine yakýþmayacak þekilde ortaya çýkmýþ olmasý, hepimizi derinden üzüyor ve milletimizi de gerçekten yaralýyor. Bu anlamda bu görüntülerin TBMM'ye, Türkiye siyasetine yakýþmadýðýnýn bir kere daha altýný çizmek isterim. Bütün milletvekili arkadaþlarýmýzý, bu konuda daha hassas davranmaya davet ediyorum. Ayrýca hemen dönemin baþýnda; parti gruplarýna yapacaðým ziyaretlerde de dile getireceðim konulardan birisi de budur. Parti grup yönetimlerinin bu konuda daha hassas olmalarýdýr ve partilerin gerekli bir dikkat içerisinde yasama faaliyetlerini, denetleme faaliyetlerini, Meclisin faaliyetlerini sürdürmesi gerektiðini, hepimizin topyekun menfaatine olduðunu ifade etmek isterim" diye konuþtu.

Kurtulmuþ, yeni anayasanýn TBMM'nin ödevlerinden biri olduðunu kaydederek, "Sivil, demokrat, katýlýmcý, güçler ayrýlýðý prensibini bütünüyle benimsemiþ, Türkiye'nin gerçeklerine uygun ve milletimizin ihtiyaçlarýný karþýlayacak bir anayasa çalýþmasýnýn yapýlmasý zorunludur. Bildiðiniz gibi geçtiðimiz yasama yýlýnda, bu konuyla ilgili olarak bütün siyasi partilerle temaslarýmýzý sürdürdük. O günkü þartlar içerisinde kategorik olarak hiçbir siyasi parti, kapýyý kapatmadý. Zaten görüþmelerine baþlamadan evvel parlamentoda grubu bulunan ya da temsil edilen bütün siyasi partilerin, parti metinlerini inceledik. Hepsinde ya, 'Yeni anayasa' tabiri ya da 'Anayasanýn köklü bir deðiþiklik yapýlmasý talebi yer alýyor. Dolayýsýyla parlamentoda bulunan siyasi partilerimizin tamamý anayasa konusunda, ya parti programlarýnda ya seçim beyannamelerinde bu zorunluluðu dile getirmiþ vaziyettedir. Dolayýsýyla bundan sonra da bu zeminin gerçekten demokratik üslup içerisinde tartýþmaya açýk tutulmasý ve bu müzakerelerin gerçekleþtirilmesi için üzerime düþen sorumluluðu yerine getirmeye gayret edeceðim" deðerlendirmesinde bulundu.

'ÝLK 4 MADDEYLE ÝLGÝLÝ TARTIÞMALAR ZAMAN KAYBI'

Yeni anayasanýn içeriðiyle ilgili þu ana kadar görüþ beyan etmediðini hatýrlatan Kurtulmuþ, "Sadece yönteme iliþkin ve tüm partilerin katýldýðý, katýlýmcý ve bütün Türkiye'yi kapsayan, kuþatýcý bir anayasanýn yapýlmasý gerektiðinin üzerinde durduk. Bu çerçevede ilk 4 madde konusunda, parlamentomuzda temsil edilen partilerimizin hemen hemen tamamýna yakýnýnýn herhangi bir iddiasýnýn, teklifinin ya da bir sorununun olmadýðýný görüyoruz. Bundan dolayý ilk 4 madde hakkýnda yapýlacak herhangi bir tartýþmanýn, sadece lüzumsuz gerilimlere ve zaman kaybýna neden olacaðýný ifade etmek isterim. Dolayýsýyla, Anayasa tartýþmalarýnýn þeffaf bir zemin içerisinde yapýlmasý herhalde en hayati hususlardan birisidir. Ayrýca parlamentoda grubu bulunan ve temsilcileri bulunan partilerin görüþlerinin alýnmasý ve bu sürecin açýk bir þekilde yürütülmesinin yanýnda üniversitelerin, hukuk camiasýnýn, sivil toplum kuruluþlarýnýn görüþü olan bütün kesimlerin, 'Biz de bu konudaki teklife sahibiz' diyen bütün kesimlerin görüþlerinin alýnacaðý, süre biraz uzun olabilir ancak bu tartýþmalarý olgunlaþtýrýlacaðý bir dönemin yürütülmesini TBMM Baþkanlýðý olarak kendi yükümüz sayýyoruz. Bu çerçevede þunu da ifade etmek isterim ki, 'TBMM bir anayasa yapamaz' görüþü dýþýndaki bütün görüþleri dinleriz. TBMM olarak Anayasa yapma yetkisine de gücüne de sahibiz. 'TBMM'nin böyle bir yetkisi yoktur' diyenler demokrasiyi özümseyememiþ olan kesimlerdir. Dolayýsýyla bu süreçte, herkesin fikirlerini dile getirebileceði ve Türkiye'de sadece bir ya da birkaç partinin deðil, tüm toplumun anayasasý olarak kabul edilebilecek bir millet sözleþmesine ihtiyaç olduðu aþikardýr" dedi.

'TÜRKÝYE'NÝN EKSENÝ TÜRKÝYE MÝLLÝ EKSENÝDÝR'

Sorularý da yanýtlayan Kurtulmuþ, Rusya ziyaretinde Türkiye'nin BRICS baþvurusu ile ilgili soruya "Tabii bu temaslarýmýzýn hepsinde Türkiye'nin baþvurusu gündeme geldi. Türkiye'nin de böyle bir platformun içerisinde olmasýna müspet baktýklarýný gördük. Ancak tabii BRICS, dünyada þu anda var olan ve yýllardýr devam eden oluþumlar gibi, netleþmiþ, kesinleþmiþ bir oluþum olmadýðý aþikardýr. Henüz bir platform þeklindedir, öyle görmek lazým. Geliþme potansiyeli olan, ekonomileri ve nüfuslarý itibarýyla dünyanýn önemli bölgelerinde bulunan güç merkezleri özelliðine kavuþmak üzere olan bazý ülkeleri temsil ediyor. Bunun nasýl geliþeceðini ve ilerleyeceðini biz de zaman içerisinde göreceðiz. Ama Türkiye'nin çok taraflý diplomasinin bir gereði olarak, bugün bile ayný anda birden fazla yerle iliþkisini sürdürebilen bir ülkedir. Türkiye'nin bütün bu iliþkileri sürdürürken tekrar söylüyorum; Türkiye, ne doðunun ne batýnýn ne kuzeyin ne güneyin paraleline ya da peykine düþecek bir ülke deðildir. Türkiye oraya yöneliyor diye, orada üyelik için gayret ediyor diye eksenini deðiþtirecek bir ülke deðildir. Türkiye'nin bir tane ekseni vardýr, o da Türkiye milli eksenidir" ifadelerini kullandý.

'ÝSRAÝL TERÖR ÖRGÜTÜ GÝBÝ DAVRANIYOR'

Ýsrail'in Gazze'de düzenlediði saldýrýlarý eleþtiren Kurtulmuþ, Lübnan'a gerçekleþtirilen saldýrýda hayatýný kaybeden Hizbullah Genel Sekreteri Hasan Nasrallah ile ilgili sosyal medya hesabýndan yaptýðý açýklamanýn hatýrlatýlmasý üzerine, "Bu açýklamayý kendi inisiyatifim dahilinde yaptým. Þunu söyleyeyim; Ýsrail'in bu tavrý karþýsýnda herkesin þunu görmesi lazým. Ýsrail 'Bu Filistinlidir, Arap'týr, Acem'dir, Türk'tür, Sünni'dir, Þii'dir', hatta ve hatta 'Bu Hristiyan'dýr, Dürzi'dir' diye ayýrt etmiyor. Ýsrail bu bölge halklarýnýn tamamýna karþý bir savaþ yürütüyor. Keþke bu meczup tavrý býraksalar, bundan memnun oluruz. Ama herkese karþý ve bir devlet adabý içerisinde, devlet anlayýþý içerisinde davranmýyor. Terör örgütü gibi davranýyor" diye konuþtu.

Kurtulmuþ milletvekilliði düþürülen Can Atalay ile ilgili ise "Hukuken meselenin bundan sonraki kýsmý hukuki süreçlerle ilgilidir. Sonuç almak bakýmýndan Meclis'in bu aþamada yapabileceði bir þey yoktur" dedi.

Programýn ardýndan TBMM Baþkaný Numan Kurtulmuþ'un, 'Gazze Konuþmalarý' isimli kitap ve Meclis'in 1'inci ve 2'nci yasama faaliyetlerine iliþkin çalýþmalarýn yer aldýðý 'Karekod' basýn mensuplarýyla paylaþýldý.