TBMM Baþkaný Kurtulmuþ'tan 3. madde açýklamasý: Söz konusu deðil
ABONE OL

Kurtulmuþ, Türkiye'nin Cenevre Baþkonsolosluðunda, Ýsviçre'deki Türk sivil toplum kuruluþlarýnýn temsilcileriyle gerçekleþtirdiði toplantýnýn ardýndan gazetecilerin sorularýný yanýtladý.

Cenevre'deki programlarýný deðerlendiren Kurtulmuþ, milletvekilleriyle birlikte Parlamentolar Arasý Birlik (PAB) 149. Genel Kurulu'na katýlmak üzere Cenevre'de bulunduklarýný, yarýn ve sonraki günlerde Genel Kurul çalýþmalarýnýn olacaðýný ifade etti.

Bugün, Ýslam Ýþbirliði Teþkilatý Parlamento Birliði'nin (ÝSÝPAB) istiþare toplantýsýný yaptýklarýný dile getiren Kurtulmuþ, sözlerini þöyle sürdürdü:

"Ýslam ülkelerinden çok sayýda meclis baþkaný ve meclislerini temsil eden heyetler buradaydý. ÝSÝPAB toplantýsýnda, temel konularýmýzýn baþýnda gelen husus, Genel Kurula Cezayir ve Filistin tarafýndan verilen, Filistin halkýnýn davasýnýn savunulmasý ve Ýsrail'in saldýrganlýðýnýn durdurulmasýyla ilgili bir acil gündem talebi var. Bu acil gündem talebinin ittifakla Genel Kurulda ele alýnmasý ve ümit ediyoruz ki oylanarak, çoðunluk bulunarak bu kararýn çýkartýlmasý için gayret sarf edecekler. Ayrýca bu toplantýdan sonra bizim milletvekili arkadaþlarýmýz ve diðer ülkelerin katýlýmcý milletvekilleri, kendi bölgelerindeki diðer parlamenterlerle de temas haline geçerek yarýn ve öbür gün devam edecek Genel Kurulda bu kararýn alýnmasý için bütün gücümüzü ortaya koyacaðýz, seferber edeceðiz. Ümit ederim ki bu acil gündem tasarýsý kabul edilir ve böylece Filistin'de yaþananlarýn, uluslararasý gündeme daha rahat bir þekilde taþýnýlmasý ve Ýsrail hükümetinin durdurulmasýyla ilgili özellikle Uluslararasý Adalet Divaný'nda alýnan kararlarýn ve Birleþmiþ Milletlerin kararlarýna uymasý konusunda Ýsrail'e politik bir baskýnýn yapýlmasý mümkün olur."

APA'nýn önceki Genel Kurulu'nda benzer bir tasarýnýn sadece 12 oy eksikliði dolayýsýyla gündeme girmediðini anýmsatan Kurtulmuþ, bu toplantýda ise yeterli sayýya ulaþmayý ümit ettiklerini söyledi.

- YENÝ ANAYASA TARTIÞMASI

"Meclis açýldýðý gün ilk 4 madde üzerinde herhangi bir tartýþma yok, bunlar suni tartýþmalar demiþtiniz. Ama Gazi Üniversitesi açýlýþ töreninde yaptýðýnýz konuþma, '3. Madde tartýþmaya açýlýyor mu?' sorusunu da beraberinde getirdi. Bu konudaki deðerlendirmeniz nedir?" sorusu üzerine Kurtulmuþ, TBMM Baþkaný olarak bugüne kadar anayasa yapým süreçlerine iliþkin muhteva ile ilgili konuþmaktan bilerek kaçýndýðýný, Meclis Baþkaný olarak en temel görevinin, bu sürecin açýk, þeffaf ve herkesi iþin içine katacak þekilde sürdürülebilmesi olduðunu aktardý.

Yeni anayasa çalýþmasýna iliþkin geçen yasama yýlýnda bütün siyasi partilerle temaslar gerçekleþtiðini, hiçbir siyasi partinin kategorik olarak kapýyý kapatmadýðýný hatýrlatan Kurtulmuþ, "Tabii ki eleþtirileri var. Demokrasinin güzelliði de burada. Herkes farklý fikirleri söyleyecek ama sonuçta partiler arasýnda eðer Meclis'te güzel bir konsensüs ortaya çýkarsa, bizim zihnimizden geçen çok büyük bir katýlým ve ortaklýkla parlamentoda 400'ün çok üstünde bir oyla anayasa kabul edilsin. Bunun için çalýþmalarý sürdürüyoruz." ifadesini kullandý.

Meclis'te 6 siyasi partinin grubunun bulunduðuna, 14 siyasi partinin de temsil edildiðine dikkati çeken Kurtulmuþ, yeni anayasa konusunda sadece partilerin deðil hukuk fakültelerinin, yargý camiasýnýn, sivil toplum kuruluþlarýnýn ve bu konuda çalýþmasý olan herkesin görüþlerinin açýk bir þekilde tartýþýlabileceði bir platformu oluþturmaya çalýþtýklarýný vurguladý.

"Meclisin açýlmasýndan bir gün evvel yaptýðým basýn toplantýsýnda, ondan önceki birçok görüþmemde, televizyon konuþmalarýnda da açýklýkla ifade ettim; ilk 4 dört maddeyle ilgili bir tartýþma söz konusu deðildir" diyen Kurtulmuþ, þunlarý kaydetti:

"Kaldý ki bu konuda da çok titiz olmamýz gerektiði bir süreçteyiz. Altýný çizerek en az 7-8 kere söylediðimi ben hatýrlýyorum. Ýlk 4 madde hakkýnda tartýþma yapýlmasý, tartýþmanýn baþlatýlmasý, aslýnda sürece zarar veren ve vakit kaybettiren bir geliþme olur. Gazi Üniversitesi'ndeki konuþmamda sanki 3. maddeyle ilgili bir mesele gündeme geliyormuþ gibi bir yanlýþ algýnýn oluþturulmaya çalýþýlmasý en hafif ifadesiyle bir algý meselesidir, algý yönetimidir, kabul etmem mümkün deðil. Konuþmamýn hiçbir yerinde '3. madde' diye bir þey geçmemiþtir. Ben þunu söylüyorum; usul esasa mukaddemdir. Anayasada hangi maddeleri yazacaðýnýzdan daha ziyade anayasanýn nasýl yapýlacaðý, demokratik, þeffaf bir þekilde süreçlerin hangi yöntemlerle yönetileceði ve bu süreçte de anayasanýn ruhuna, yapýmýna, diline iliþkin konularý ben þimdiye kadar konuþtum. 3. maddeyle ilgili bir tartýþma varmýþ gibi göstermek en hafif tabiriyle haksýzlýktýr, yanlýþlýktýr ve bir algý operasyonudur."