Yeni kanun teklifi TBMM Baþkanlýðýna sunuldu
ABONE OL

AK Parti milletvekillerinin imzasýný taþýyan, kamuoyunda 9. Yargý Paketi olarak bilinen "Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair Kanun Teklifi" TBMM Baþkanlýðýna sunuldu.

Teklifle, Ýcra ve Ýflas Kanunu'nda deðiþiklik yapýlacak. Buna göre, elektronik ortamda açýk artýrma suretiyle satýþta teklifler arasýndaki fark, satýþa çýkarýlan malýn muhammen kýymetinin binde beþinden ve her halde 1000 Türk lirasýndan az olamayacak.

Açýk artýrma süresinin son 10 dakikasý içinde yeni bir teklifin verilmesi halinde açýk artýrma 3 dakika uzatýlacak. Uzama süresi içinde yeni bir teklif verilmesi halinde açýk artýrma süresi her yeni teklifin verilmesinden itibaren 3 dakika uzatýlacak. Son uzama süresi içinde yeni bir teklif verilmezse mal en yüksek teklif verene ihale edilecek. Uzama sürelerinin toplamý bir saati geçemeyecek. Bir saatlik süre Adalet Bakanlýðýnýn kararýyla kýsaltýlabilecek, uzatýlabilecek veya kaldýrýlabilecek ve bu kararlar Bakanlýðýn resmi internet sitesinde duyurulacak.

Ayný Kanunu'nun Ek 1'inci maddesindeki düzenlemeyle de parasal sýnýrlarda yeniden deðerleme oranýnda artýrma yapýlmasý sonucunda belirlenen sýnýrlarýn 10 Türk lirasýný aþmayan kýsýmlarýnýn dikkate alýnmayacaðý hükmü, 1000 Türk lirasýný aþmayan kýsýmlarýn dikkate alýnmayacaðý þeklinde deðiþtirilecek. Yeniden deðerleme sonucu belirlenen parasal rakamýn 1000 lirayý geçmeyen küsuratý dikkate alýnmayacak.

Ýstinaf ve temyiz kanun yoluna baþvuruda esas alýnan parasal sýnýrda yeniden deðerleme nedeniyle meydana gelen artýþ, bölge adliye mahkemesinin kaldýrma veya Yargýtay'ýn bozma kararlarý üzerine yeniden verilen kararlar hakkýnda uygulanmayacak, ilk karar tarihinde geçerli olan parasal sýnýrlar esas alýnacak.

Anayasa Mahkemesinin iptal kararý doðrultusunda Avukatlýk Kanunu'nda deðiþiklik yapýlacak. Adli yardým ödeneðinin barolar arasýndaki daðýtýmýnda, birden fazla baronun bulunduðu illerde, her 5 bin nüfus için tespit edilecek toplam puanýn yüzde 30'u o ilde bulunan barolar arasýnda eþit olarak, kalaný ise o ilde levhaya kayýtlý toplam avukat sayýsýna bölündükten sonra elde edilen rakamýn her baronun üye sayýsýna çarpýmý sonucu elde edilecek puana göre daðýtýlacak.

Teklifle, Yükseköðretim Kanunu'nda deðiþiklik yapýlacak. Buna göre de Hukuk Mesleklerine Giriþ Sýnavý ve Ýdari Yargý Ön Sýnavý'nda soru sorulacak alanlar arasýna "milletlerarasý hukuk", "milletlerarasý özel hukuk", "genel kamu hukuku ve sosyal güvenlik hukuku" eklenecek. Ýhtiyaç duyulmasý halinde bu alanlara, yönetmelikle yeni hukuk alanlarý eklenebilecek.

Hukuk Mesleklerine Giriþ Sýnavý ve Ýdari Yargý Ön Sýnavý'nda soru sayýsý 100'den 120'ye çýkarýlacak. Sýnavlara yeni alanlarýn eklenmesi ve sýnavlarýn yapýlma þekli ile sýnavlara iliþkin diðer hususlar Hakimler ve Savcýlar Kurulu, Yükseköðretim Kurulu, Ölçme, Seçme ve Yerleþtirme Merkezi Baþkanlýðý, Türkiye Barolar Birliði ve Türkiye Noterler Birliðinin görüþü alýnarak Adalet Bakanlýðý tarafýndan çýkarýlan yönetmelikle düzenlenecek.

Bölge Ýdare Mahkemeleri, Ýdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluþu ve Görevleri Hakkýnda Kanunun tek hakimle çözümlenecek davalara iliþkin 7'nci maddesindeki parasal sýnýrlar; her yýl, bir önceki yýla iliþkin olarak Vergi Usul Kanununun mükerrer 298'inci maddesi hükümleri uyarýnca tespit ve ilan edilen yeniden deðerleme oranýnda, takvim yýlý baþýndan geçerli olmak üzere artýrýlmak suretiyle uygulanacak. Tek hakimle çözümlenecek davalarýn belirlenmesinde dava tarihindeki, miktar artýrýmý yapýlan hallerde ise artýrýmýn yapýldýðý tarihteki parasal sýnýr esas alýnacak.

- ÝDARÝ YARGILAMA USULÜ KANUNU'NDAKÝ DEÐÝÞÝKLÝKLER

Ýdari Yargýlama Usulü Kanunu'ndaki deðiþikliðe göre de konusu 31 bin Türk lirasýný geçmeyen vergi davalarý, tam yargý davalarý ve idari iþlemlere karþý açýlan iptal davalarý hakkýnda idare ve vergi mahkemelerince verilen kararlar kesin olacak, bunlara karþý istinaf yoluna baþvurulamayacak.

Ayný kanundaki deðiþiklikle, konusu 920 bin Türk lirasýný aþan vergi davalarý, tam yargý davalarý ve idari iþlemler hakkýnda açýlan davalar, konusu 270 bin Türk lirasýný aþýp 920 bin Türk lirasýný aþmayan vergi davalarý, tam yargý davalarý ve idari iþlemler hakkýnda açýlan ve istinaf kanun yolu incelemesinde kaldýrma kararý üzerine yeniden karar verilen davalar temyiz edilebilecek.

Ýdari Yargýlama Usulü Kanunu'nda öngörülen parasal sýnýrlar; her yýl, bir önceki yýla iliþkin olarak Vergi Usul Kanununun mükerrer 298'inci maddesi hükümleri uyarýnca tespit ve ilan edilen yeniden deðerleme oranýnda, takvim yýlý baþýndan geçerli olmak üzere artýrýlmak suretiyle uygulanacak. Bu þekilde belirlenen sýnýrlarýn 1000 Türk lirasýný aþmayan kýsýmlarý dikkate alýnmayacak.

Duruþma yapýlmasýnýn zorunlu olduðu davalarýn belirlenmesinde davanýn açýldýðý; istinaf veya temyiz yoluna baþvurulabilecek kararlarýn belirlenmesinde ise ilk derece mahkemesi veya bölge idare mahkemesince nihai kararýn verildiði tarihteki parasal sýnýr esas alýnacak. Ancak nihai karar tarihinden sonra parasal sýnýrlarda meydana gelen artýþ, bölge idare mahkemesinin kaldýrma veya Danýþtay'ýn bozma kararý üzerine yeniden bakýlan davalarda uygulanmayacak.

- Hakim ve Savcý Yardýmcýlýðý Mülakatý'na çaðrýlacak aday sayýsý deðiþiyor

Teklifle, Hakimler ve Savcýlar Kanunu'nda deðiþikliðe gidilecek. Buna göre de Hakim ve Savcý Yardýmcýlýðý Sýnavý'nda soru sorulacak alanlar arasýna milletlerarasý hukuk ve milletlerarasý özel hukuk eklenecek. Ýdari Yargý Hakim Yardýmcýlýðý Sýnavý'nda ticari iþletme-þirketler hukuku alanýndan da soru sorulabilecek.

Hakim ve Savcý Yardýmcýlýðý mülakatýna çaðrýlacak aday sayýsýnda deðiþiklik yapýlacak. Mevcut kanun hükmüne göre iki katý fazlasý çaðrýlýrken düzenlemeyle ilan edilen kadro sayýsýnýn bir katý fazlasý aday mülakata çaðrýlacak.

Hakimler ve Savcýlar Kanunu'ndaki diðer bir deðiþiklikle Adalet Müfettiþlerinin görev ve yetkileri belirlenecek.

Anayasa Mahkemesinin iptal kararý doðrultusunda, Yargýtay Birinci Baþkaný, Danýþtay Baþkaný, Yargýtay Cumhuriyet Baþsavcýsý, Danýþtay Baþsavcýsý, Yargýtay Birinci baþkanvekilleri, Danýþtay baþkanvekilleri, Yargýtay Cumhuriyet Baþsavcývekili, Yargýtay ve Danýþtay daire baþkanlarý, Yargýtay ve Danýþtay üyeleri, Adalet Bakanlýðý Müsteþarý, birinci sýnýf hakim ve savcýlar, birinci sýnýfa ayrýlmýþ hakim ve savcýlar ve diðer hakim ve savcýlara "15.000" gösterge rakamýnýn memur aylýklarýna uygulanan katsayý ile çarpýmý sonucu bulunacak miktarda aylýk ek tazminat ödenecek.

- YEDÝEMÝN OTOPARKLARINDA SAHÝPLERÝ TARAFINDAN TESLÝM ALINMAYAN ARAÇLARIN SATIÞI

Karayollarý Trafik Kanunu'ndaki deðiþiklikle buluntu olmasý nedeniyle veya kanun hükümleri gereðince trafikten men edilerek alýkonulan ve sahipleri tarafýndan 6 ay içinde teslim alýnmayan veya aranmayan yediemin otoparklarýndaki araçlarýn satýþ usulü yeniden belirlenecek. Bu durumdaki araçlarýn sicilinde bulunan satýlamaz, devredilemez, haciz, ihtiyati haciz, rehin gibi þerhler için ilgili kurumlara, bu araçlarýn satýlacaðý hususu bildirilecek ve satýþ iþlemlerine baþlanacak, araçlarýn üzerinde bulunan tüm þerhler ayrýca bir iþleme gerek olmaksýzýn, satýþ tarihinden itibaren kalkmýþ sayýlacak varsa tescil kayýtlarý buna göre düzeltilecek.

Ýþlem yapýlacak aracýn tanýtýmýna yarayan þasi ve/veya motor seri numaralarýnýn bulunmamasý veya düþmüþ olmasý ya da tamir veya tadil gibi nedenlerle silinmiþ yahut tahrip edilmiþ olmasý durumunda bu eksiklikler satýþ iþlemini gerçekleþtirecek kurum tarafýndan ilgili mevzuat kapsamýnda tamamlanarak araç satýþa hazýr hale getirilecek. Aracýn tescil kaydýndaki haciz, ihtiyati haciz, rehin gibi þerhler satýþ sonrasýnda satýþ bedeli üzerinde devam edecek. Satýþ konusu aracýn vergi, ceza veya prim gibi borçlarý, satýþtan önceki sahibine ait olup mülkiyet ilgiliye tüm borç ve yüklerinden ari olarak geçecek.

Satýþ kapsamýnda dosyaya ödenen tutardan; sýrasýyla muhafaza ve satýþ için yapýlan giderler, aracýn tanýtýmýna yarayan numaralarýn tespitine ve tamamlanmasýna dair giderler ve vergi, resim veya harç gibi malýn aynýndan kaynaklanan alacaklar ödendikten sonra kalan tutarýn tüm alacaklýlarýn alacaðýný karþýlamasý halinde hak sahiplerine Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanun ve Ýcra ve Ýflas Kanunu hükümleri çerçevesinde daðýtýlacak ve bakiye bir tutar bulunmasý halinde bu tutar, muhafaza edilecek, kamu bankalarýnda nemalandýrýlacak ve satýldýðý tarihten itibaren 5 yýl içinde müracaat halinde nemalarýyla birlikte hak sahiplerine ödenecek. Beþ yýl içinde herhangi bir müracaatýn olmamasý halinde söz konusu bedeller Hazine'ye irat kaydedilecek.

Satýþ kapsamýnda dosyaya ödenen tutardan; sýrasýyla muhafaza ve satýþ için yapýlan giderler, aracýn tanýtýmýna yarayan numaralarýn tespitine ve tamamlanmasýna dair giderler ve vergi, resim veya harç gibi malýn aynýndan kaynaklanan alacaklar ödendikten sonra kalan tutar, tüm alacaklýlarýn alacaðýný karþýlamazsa sýra cetveli yapýlmak üzere ilgili kuruma gönderilecek.

Teklifle, Kamulaþtýrma Kanunu'na madde eklenecek. Buna göre de Mülga 6830 sayýlý Ýstimlak Kanunu'nun yürürlüðe girdiði 8 Ekim 1956 tarihine kadar, kamulaþtýrma iþlemlerine dayanmaksýzýn kamulaþtýrma kanunlarýnýn amacýna uygun olarak fiilen kamu hizmetine tahsis edilmiþ olan taþýnmazlar, ilgili kamu kurum ve kuruluþlarý adýna tahsis tarihinde kamulaþtýrýlmýþ sayýlacak.

Taþýnmazda kamu hizmetinin nitelik ve amacýna uygun þekilde tesis veya yapýnýn inþa edilmiþ olmasý, bu Kanunun uygulanmasý bakýmýndan fiilen tahsis kabul edilecek.

Bu durumdaki taþýnmazlardan tapuda kayýtlý olanlarýn kayýt sahipleri veya mirasçýlarý; tapuda kayýtlý olmayan taþýnmazlarýn zilyetleri ya da mirasçýlarý tahsis tarihi itibarýyla zilyetlikle iktisap þartlarýnýn gerçekleþmiþ ve fiili tahsis tarihinden itibaren 10 yýl geçmemiþ olmasý koþuluyla, iptal edilen 221 sayýlý Kanun'un belirlediði süre içinde sadece taþýnmazýn fiili tahsis tarihindeki rayiç bedelini isteyebilecek.

Bu madde kapsamýndaki taþýnmazlar hakkýnda 12 Ocak 1963 tarihine kadar açýlmýþ ve kanun yolu incelemesinde olanlar dahil görülmekte olan bedel davalarýnda bu madde hükümleri uygulanacak.

Birinci fýkraya göre kamulaþtýrýlmýþ sayýlan taþýnmazlar hakkýnda 12 Ocak 1963 tarihinden sonra bu taþýnmazlara baðlý olarak bedel dahil ileri sürülen talepler kabul edilmeyecek. Bu hüküm, 12 Ocak 1963 tarihinden sonra açýlmýþ ve kanun yolu incelemesinde olanlar dahil görülmekte olan davalar hakkýnda da uygulanacak.

Bu madde kapsamýnda açýlan ve görülmekte olan davalarda mahkeme ve icra harçlarý ile her türlü vekalet ücretleri maktu olarak belirlenecek.

Kamulaþtýrýlmýþ sayýlan taþýnmazlar, tapuda kayýtlý ise ilgili kamu kurum ve kuruluþlarýnýn talebi üzerine açýlacak dava ile ilgili idare adýna tescil edilecek. Tapu kaydý olmayan taþýnmazlar, tahsisin mahiyeti bakýmýndan tescile tabi ise ilgili idare adýna kayýt tesis olunacak. Bu iþlemler harca tabi olmayacak.

Teklifle, Anayasa Mahkemesinin "kadýnýn soyadýna" iliþkin iptal kararý doðrultusunda Türk Medeni Kanunu'nda düzenlemeye gidilecek. Bu deðiþikliðe göre kadýn, evlenmekle kocasýnýn soyadýný alacak. Kadýn evlendirme memuruna veya daha sonra nüfus idaresine yapacaðý yazýlý baþvuruyla kocasýnýn soyadý önünde önceki soyadýný da kullanabilecek. Kadýnýn soyadý, kendi soyadý ile önceki kocasýnýn soyadýndan oluþuyorsa kadýn bu soyadlarýndan sadece birisini evleneceði kocasýnýn soyadýnýn önünde kullanabilecek.

  • Yargý Paketi
  • Kanun Deðiþiklikleri
  • TBMM