Libya'ya asker gönderilmesi için verilen iznin süresinin 2 Ocak 2021'den itibaren 18 ay uzatýlmasýna iliþkin Cumhurbaþkanlýðý tezkeresi, TBMM Genel Kurulunda kabul edildi.
Tezkerede, Libya'da Þubat 2011'de meydana gelen olaylarý takip eden süreçte demokratik kurumlarýn inþa edilmesine yönelik çabalarýn artan silahlý çatýþmalar nedeniyle akamete uðradýðý, ülkede parçalanmýþ bir yapý ortaya çýktýðý hatýrlatýldý.
Libya Siyasi Anlaþmasý kapsamýnda oluþturulan Ulusal Mutabakat Hükümeti'nin (UMH), BM Güvenlik Konseyinin (BMGK) 2259 (2015) sayýlý kararý uyarýnca uluslararasý toplum tarafýndan Libya'yý temsil eden tek ve meþru hükümet olarak tanýndýðýna iþaret edilen tezkerede, BMGK'nin 2259 sayýlý kararýnýn, Libya Siyasi Anlaþmasý'nýn uygulanmasý ile UMH dahil söz konusu anlaþmada atýfta bulunulan Libya kuruluþlarýnýn desteklenmesine çaðrýda bulunduðu belirtildi.
Tezkerede, Libya Siyasi Anlaþmasý'nda yeri bulunmayan, bu çerçevede hem ulusal hem uluslararasý bakýmdan gayrimeþru nitelik taþýyan sözde Libya Ulusal Ordusu'nun, 4 Nisan 2019'da baþkent Trablus'u ele geçirmek ve UMH'yi devirmek hedefiyle baþlattýðý, sivilleri ve sivil altyapýyý da hedef alan, Libya'nýn bütünlüðü ve istikrarýný tehdit eden, DEAÞ, El-Kaide ve diðer terör örgütleri, yasa dýþý silahlý gruplar ile yasa dýþý göç ve insan ticareti için uygun ortam oluþturan saldýrýlarý üzerine UMH'nin Aralýk 2019'da Türkiye'den destek talebinde bulunduðu ifade edildi.
Müteakip süreçte UMH'nin, ülkenin bütünlüðüne kasteden bu saldýrýlarý durdurduðu, böylece Libya'nýn Türkiye ve tüm bölge için güvenlik riski teþkil edecek bir kaosa ve istikrarsýzlýða sürüklenmesinin önlendiði, ülkede BM'nin kolaylaþtýrýcýlýðýnda, Libyalýlarýn öncülüðünde ve sahipliðinde ateþkes ve siyasi diyalog sürecinin önünün açýlabildiði vurgulanan tezkerede þunlar kaydedildi:
"Türkiye, BM öncülüðünde ilgili BMGK kararlarý çerçevesinde uluslararasý meþruiyet kapsamýnda yürütülen, Libya'nýn egemenliðinin, toprak bütünlüðünün ve siyasi birliðinin korunmasýna, ülkede kalýcý bir ateþkesin tesisine, ulusal uzlaþýyý saðlayacak siyasi diyalog çabalarýna güçlü desteðini sürdürmektedir. Türkiye ile Libya arasýnda imzalanan ve yürürlüðe giren Akdeniz'de Deniz Yetki Alanlarýnýn Sýnýrlandýrýlmasýna Ýliþkin Mutabakat Muhtýrasý ile daha da geliþen iki ülke arasýndaki tarihi, siyasi ve ekonomik köklü iliþkiler dikkate alýndýðýnda, Libya'da ateþkes ve siyasi diyalog sürecinin devamý ile bu sürecin sonucunda barýþýn tesisi ve istikrarýn saðlanmasý Türkiye açýsýndan büyük öneme haizdir."
Türkiye'nin, bu kapsamda Libya ile imzalanan ve yürürlüðe giren Güvenlik ve Askeri Ýþ Birliði Mutabakat Muhtýrasý kapsamýnda Libya'nýn güvenliðine katký saðlayacak eðitim ve danýþmanlýk desteðine devam ettiði anlatýlan tezkerede, gelinen aþamada Libya'da kalýcý ateþkesin ve siyasi diyalog sürecinin sonuçlandýrýlmasý ve kurumlarýn birleþtirilmesinin henüz mümkün olamadýðýna iþaret edildi.
Sözde Libya Ulusal Ordusu'nun, dýþ güçlerin desteðiyle Libya'nýn orta ve doðu bölgelerindeki askeri tahkimatýnýn sürdüðüne dikkat çekilen tezkerede, BM himayesinde yürütülen askeri ve siyasi görüþmelerin sonuçlanmasýný teminen çatýþmalarýn yeniden baþlamasýnýn önlenmesinin önem taþýdýðý vurgulandý.
Bu kapsamda, ülkeden Türkiye dahil tüm bölge için neþet eden risk ve tehditlerin devam ettiði, sözde Libya Ulusal Ordusu'nun saldýrýlarýnýn ve çatýþmalarýn yeniden baþlamasý halinde Türkiye'nin gerek Akdeniz havzasýndaki gerek Kuzey Afrika'daki çýkarlarýnýn olumsuz etkileneceðine yer verilen tezkereye, þöyle devam edildi:
"Bu mülahazalarla Türkiye'nin milli çýkarlarýna yönelik her türlü tehdit ve güvenlik riskine karþý uluslararasý hukuk çerçevesinde gerekli her türlü tedbiri almak, Libya'daki gayrimeþru silahlý gruplar ile terör örgütleri tarafýndan Türkiye'nin Libya'daki menfaatlerine yönelebilecek saldýrýlarý bertaraf etmek, kitlesel göç gibi diðer muhtemel risklere karþý milli güvenliðimizin idame ettirilmesini saðlamak, Libya halkýnýn ihtiyacý olan insani yardýmlarý ulaþtýrmak, UMH tarafýndan talep edilen desteði sürdürmek, bu süreç sonrasýnda meydana gelebilecek geliþmeler istikametinde Türkiye'nin yüksek menfaatlerini etkili bir þekilde korumak ve kollamak, geliþmelerin seyrine göre ileride telafisi güç bir durumla karþýlaþmamak için süratli ve dinamik bir politika izlenmesine yardýmcý olmak üzere hudut, þümul, miktar ve zamaný Cumhurbaþkanýnca takdir ve tayin olunacak þekilde, Türk Silahlý Kuvvetlerinin gerektiði takdirde Türkiye sýnýrlarý dýþýnda harekat ve müdahalede bulunmak üzere yabancý ülkelere gönderilmesi, bu kuvvetlerin Cumhurbaþkanýnýn belirleyeceði esaslara göre kullanýlmasý ile risk ve tehditlerin giderilmesi için her türlü tedbirin alýnmasý ve bunlara imkan saðlayacak düzenlemelerin Cumhurbaþkaný tarafýndan belirlenecek esaslara göre yapýlmasý için TBMM kararýyla verilen iznin süresinin 2 Ocak 2021'den itibaren 18 ay uzatýlmasý hususunda gereðini bilgilerinize sunarým."