Kadir Gecesi bugün idrak edilecek
ABONE OL

Ýslam dininde, Ramazan ayýnda Kur'an-ý Kerim'in indirilmeye baþlandýðý gece olan Kadir Gecesi, "sema kapýlarýnýn açýldýðý, dua ve tövbelerin kabul edildiði kutlu gece" olarak kabul ediliyor.

Bu gece ayrýca Kur'an-ý Kerim'de adý geçen tek gece olarak yer alýyor ve Kadir Suresi'nde þöyle anlatýlýyor:

"Þüphesiz, biz onu (Kur'an'ý) Kadir Gecesi'nde indirdik. Kadir Gecesi'nin ne olduðunu sen ne bileceksin. Kadir Gecesi bin aydan daha hayýrlýdýr. Melekler ve Ruh (Cebrail) o gecede, Rablerinin izniyle her türlü iþ için iner de iner. O gece, tan yerinin aðarmasýna kadar bir esenliktir."

- ÝSTANBUL'DA "KADÝR ALAYI" DÜZENLENECEK

Kadir Gecesi'nde Ýstanbul'daki bir çok camide programlar düzenlenecek. Bu kapsamda Ýstanbul Müftülüðünce Beþiktaþ Yýldýz Hamidiye Camisi'nde Kadir Gecesi programý gerçekleþtirilecek.

Öte yandan Osmanlý döneminde Kadir Gecesi saray halký, devlet erkaný ve halkýn katýlýmýyla büyük bir coþkuyla kutlanýyordu. Bu geceye özel, padiþah büyük bir alayla saraydan çýkarak Ayosofya Camisi'ne giderken düzenlenen bu törene de "Kadir Alayý" deniyordu. Yürüyüþ boyunca yol güzergahý süslenip aydýnlatýlýyor ve halka da çeþitli ikramlar daðýtýlýyordu.

Bu kapsamda Ýstanbul Müftülüðü ve Türkiye Diyanet Vakfý (TDV) Ýstanbul Þubesince, yüzyýllar önce Kadir Gecesi'ne özel olarak düzenlenen bu tören yeniden yaþatýlacak. Ýftardan sonra Topkapý Sarayý'ndan yola çýkýlarak Ayasofya-i Kebir Cami-i Þerifi'ne kadar gençler ve gönüllülerle kortej eþliðinde yürüyüþ yapýlacak. Burada daðýtýlacak ikramlarýn ardýndan Ayasofya-i Kebir Cami-i Þerifi'nde teravih namazý kýlýnacak.

- "KADÝR GECESÝ MÜSLÜMANLAR ÝÇÝN ÇOK ÖNEMLÝ BÝR ZAMAN DÝLÝMÝDÝR"

Ýstanbul Medeniyet Üniversitesi Ýslami Ýlimler Fakültesi Dekaný Prof. Dr. Mehmet Emin Maþalý, AA muhabirine, Kur'an-ý Kerim'de Kadir Gecesi'nin müstakil bir sure olduðunu, bunun yanýnda Duhan Suresi'nin ilk ayetlerinde Kadir Gecesi'ne iþaret edildiðini ve bu ayetlere bakýldýðýnda da Kadir Gecesi'nin Kur'an-ý Kerim'in indirilmeye baþladýðý gece olduðunu söyledi.

Peygamber Efendimiz Hazreti Muhammed'e (SAV) ilk ayetlerin ramazan ayýnda ve Kadir Gecesi'nde indiðini belirten Maþalý, "Kur'an-ý Kerim'in insanlýkla, tarihle buluþmaya baþladýðý zamaný ifade etmesi hasebiyle Kadir Gecesi, Kur'an-ý Kerim'de bu yönüyle geçmektedir. Gerek Kadir Suresi'nde gerek Duhan Suresi'nde gerekse de Ramazan-ý Þerif'ten bahseden Bakara Suresi ayetinde, Kur'an-ý Kerim'in ramazanda indirildiði, o indirildiði gecenin de Kadir Gecesi olduðu ifade edilir. Zaten Kadir Gecesi'ni anlamlý ve deðerli kýlan da Kur'an-ý Kerim'in iniþinin Kadir Gecesi'nde baþlamýþ olmasýdýr." diye konuþtu.

Müslüman'ýn var oluþunun Kur'an'a baðlý olduðunu vurgulayan Maþalý, þöyle konuþtu:

"Kur'an bizim her þeyimiz, hayatýmýzdan Kur'an'ý çýkardýðýnýz zaman geriye bir þey kalmaz. Kadir Gecesi de Kur'an-ý Kerim'in vahyinin baþladýðý bir gece olmasý hasebiyle hem bireysel olarak Müslüman kiþi için hem de tüm Müslümanlar için son derece önemli bir zaman dilimidir. Bu yönüyle Kadir Gecesi'nde de bizim Kur'an'la irtibatýmýzýn daha ziyade sorgulanmasý lazým. Kur'an-ý Kerim bizim hayatýmýza nereye tekabül ediyor? Ýmam-ý Gazali Hazretleri'ne sormuþlar, 'Kur'an nedir?' diye. Demiþ ki 'Kur'an-ý Kerim her mevcut olan þey gibi dört düzeyde mevcudiyete sahip olmalýdýr. Müslüman'ýn dilinde olmalýdýr, hayatýnda olmalýdýr, zihninde olmalýdýr ve mushafta olmalýdýr.' Dolayýsýyla bizim Kadir Gecesi bireysel olarak, toplum olarak ve bütün Müslümanlar olarak Kur'an'la irtibatýmýzý, dil düzeyinde, hayat düzeyinde ve yaþantý düzeyinde irtibatýmýzý ve bütün boyutlarýyla Kur'an'la irtibatýmýzý gözden geçireceðimiz bir gece olmalý."

Maþalý, Müslümanlarýn Kur'an'la irtibatlarýný kuvvetlendirdikleri oranda geliþtiklerini ve yüceldiklerini, çünkü Hazreti Muhammed'in Kur'an-ý Kerim'i ifade ederken "Allah bazý toplumlarý Kur'an-ý Kerim ile yüceltir, Kur'an-ý Kerim'den uzaklaþanlarý da Kur'an yüzünden geri plana iter." dediðini anýmsattý.

Bu baðlamda Kadir Gecesi'nin Müslümanlarýn Kur'an'la irtibatýný, Kur'an-ý Kerim'in kendileri için ifade ettiði deðeri hatýrlattýðýný kaydeden Maþalý, "Kur'an'la olan irtibatýmýzý, anlaþmamýzý, misakýmýzý yenilemek suretiyle Kur'an'la yücelme imkanýný elde ederiz. Bu yüzden son derece anlamlýdýr." diye konuþtu.

Kadir Gecesi yapýlacak ibadetlerde ölçülerinin Hazreti Peygamber olduðunun altýný çizen Maþalý, þöyle devam etti:

"Efendimiz'in Kadir Gecesi'ne has bir ibadeti yok ama þu var hadis-i þeriflerde, 'Kadir Gecesi'ni ramazanýn son on gününde arayýn.' buyurmuþlar. Özellikle tekli günleri Kadir Gecesi'ni yakalama fýrsatý olarak deðerlendirmiþler. Tabii buradan þu da çýkýyor; Kadir Gecesi Ramazan-ý Þerif'te bir gece ama Ramazan-ý Þerif'in hangi gecesi olduðu net olarak ifade edilmemiþ. Ama hadis-i þeriflerde son on günü olduðundan dolayý Efendimiz Ramazan-ý Þerif'in son on gününü itikafla geçirmiþler. Bütün iþlerini býrakmýþlar, ibadete, tefekküre yoðunlaþmýþlar, biz de onu yapabiliriz. Onun dýþýnda Hazreti Ayþe validemizin bir açýklamasý var, Efendimiz'e soruyorlar, 'Kadir Gecesi'nde nasýl yalvarayým, nasýl yakarayým, nasýl bir dua yapayým?' diye. Malum, halkýmýzýn da çok iyi bildiði bir duadýr, 'Ya Rabbi sen affedicisin, senin lütfun sonsuzdur, çok büyük lütuf sahibisin ve affetmeyi seversin. Beni de affeyle Ya Rabbi.' diye. Bu duayý Kadir Gecesi'ne has bir dua olarak Peygamber Efendimiz talimat buyurmuþlardýr."

- "KADÝR GECESÝ BÝZÝM ÝÇÝN BÝR MÜSPET YÖNDE BÝR DÖNÜM NOKTASI OLMALI"

Kadir Gecesi yapýlacak ibadetler hususunda Ýslam alimlerinin bazý deðerlendirmeleri olduðunu aktaran Maþalý, "Mesela Said bin el-Müseyyeb diyor ki 'Bir kiþi Kadir Gecesi'nde yatsý namazýný cemaatle kýlarsa, yatsý namazýnda cemaatte hazýr bulunursa o geceden nasibini almýþ olur.' O yüzden o geceyi mutlaka bir camide teravih namazýnda, yatsý namazýnda cemaate iþtirak ederek ihya etmeye çalýþalým." diye konuþtu.

Peygamber Efendimiz Hazreti Muhammed'in (SAV) "Kadir Gecesi'ni, inanarak ve o gece yapýlan ibadetlerin karþýlýðýnýn mutlaka Allah tarafýndan kendisine verileceðine güvenerek, bunu düþünerek ihya etmeye çalýþan kiþinin geçmiþ günahlarý baðýþlanýr." hadis-i þerifini anlatan Maþalý, "Dolayýsýyla o geceyi bu anlamda ihya etme yönünde bir çabamýz olsun. Bu çabayý da o geceki yatsý namazýna cemaate iþtirakle gerçekleþtirelim." ifadelerini kullandý.

Kadir Gecesi'nin Kur'an ile olan irtibatý yeniden gözden geçirme ve Kur'an seviyesinden bakýlarak eksikleri, hatalarý hesap etme gecesi olduðuna deðinen Maþalý, þunlarý kaydetti:

"Bazý alimler, Kadir Gecesi'ne 'Kadir Gecesi' denmesinin sebebini 'Kadir' ölçmek, deðerlendirmek, kiþinin kendi hayatýný þöyle bir gözden geçirmesi, bir deðerlendirmesi, bir ölçüp biçmesi, yapýp ettiklerine 'Ne yapýyorum, ne ediyorum?' diye bir bakmasý olarak da deðerlendirirler. Bu gece o tefekkür boyutunu da normal hayatýmýzda neler var, ne taraflar iyi taraflarýmýz, ne taraflar zayýf taraflarýmýz, eksiklerimiz neler, gediklerimiz neler, onlarý bir kendimizle hesaplaþýp, nefsimizi, kendimizi muhasebe edip, yanlýþlarýmýzla aramýza mesafe koyduðumuz bir gece olmasýna da çabalayalým. Kadir Gecesi bizim hayatýmýzda bir dönüþüme de yol açmalý ki bir anlam ifade etsin. Dolayýsýyla Cenabýhakk'ýn rýzasýna, bir kamil insan olma yolundaki çabamýza Kadir Gecesi'nin bir katký sunmasý lazým. Bunu da ihmal etmemek lazým. Bir geceyi bir þekilde ihya edip de ondan sonra ayný hayatý, eski hayatýmýza bütün eksikleriyle, bütün yanlýþlarýyla dönme gibi bir yanlýþa düþmeyelim. Kadir Gecesi bizim için bir müspet yönde bir dönüm noktasý olmalý. Bunu baþarabilirsek Kadir Gecesi'ni ihya etmiþ, idrak etmiþ oluruz. Rabb'im bunu baþaranlardan eylesin bizi inþallah."