UYSAL: Þu an Ýstanbul’da 275 km’lik metro inþaatý devam ediyor. Dünyada en fazla metro inþaatý olan þehir konumundayýz. 2023’te Ýstanbul’da 1100 km’lik metronun iþler hale gelmesini hayal ediyoruz, onun için çalýþýyoruz.
***
Tayyip Erdoðan Ýstanbul Büyükþehir Belediye’sini 1994’te kazandý ve Türkiye belediyecilik siyasetinde hakikaten bir çýðýr açtý. 2019’da 25 yýl olacak Tayyip Bey ile baþlayan bu dönem. Uzun bir süre bu, çeyrek yüzyýl. Haliyle belli hizmetlerde doyum noktasýna ulaþýldý, bir hafýza oluþtu, beklentiler yükseldi. Ama Ýstanbul da büyüdü, sorunlarý da. Bu esnada 25 yýl boyunca bütün seçimleri Tayyip Bey’in partisi kazandý. Ama öte yandan seçmen de her seçimde yeniden karar veriyor. Bu baðlamda 2019’da Ýstanbullular AK Parti’ye neden yeniden oy versin?
Türkiye belediyecilik hizmetleri açýsýndan dünyada ilk sýralarda. Birçok yabancý ülke gelip Türkiye’de belediyecilik nasýl yapýlýyor diye araþtýrýyor. Bunun öncüsü de Ýstanbul. 1994’te Sayýn Cumhurbaþkanýmýz ile baþladýk. O vakitler, devasa yatýrým ihtiyaçlarý vardý. Biz o süreçten itibaren hep iyi þeyler yapmýþýz. Ama ülkenin ekonomik durumuyla orantýlý olarak yapabiliyorsunuz bunlarý. Bugün þükür durum o yýllara kýyasla çok çok iyi. Metroyu yapmýþýz, 150 km’ye getirmiþiz ama bununla yetinmiyoruz. Hedefimiz olan 1100 km’ye çýkarmak için çabalýyoruz. Yollarýmýzý, altyapýyý yapmýþýz ama olduðu yerde býrakmýyoruz, geliþtirmek için çabalýyoruz. Ýstanbul’u dünyadaki þehircilik anlamýndaki geliþmelerle ayný anda buluþturmak için kurumsallaþmýþýz. Yani akan bir nehir gibiyiz. Ýstanbullularýn beklentileri doðrultusunda alt yapýdan üst yapýya, sosyal hizmetlerden çevreye, gençlerimizden yaþlýlarýmýza, engellilerimizden kadýnlarýmýza kadar toplumun bütün kesimlerini ve ihtiyaçlarýný gözeten bir disiplinimiz var. Ýstanbullular da bunu yakinen görüyor. Biz de bunlarý geliþtirerek devam ettireceðiz.
VATANDAÞ BELEDÝYENÝN ÇALIÞTIÐINI BÝLÝYOR
Sizce Ýstanbullular ÝBB’den hizmet beklerken ne istiyorlar?
Birebir görüþmelerimde ve yaptýrdýðýmýz anketlerde sokaktaki vatandaþýn büyükþehirde iþ yapýlmýyor gibi bir yorumu yok. Ýþle ilgili eleþtiri yok. Ýþin yapýlýþ þekliyle ilgili bazý eleþtiriler olabiliyor bazen. Ýstanbullular mesela ÝGDAÞ’ýn çalýþmadýðýný düþünmüyor, evet çalýþýyor, her ücra noktaya gaz gitmiþ ama çalýþýrken kaldýrýmý niye kazdýn, zamanýnda niye kapatmadýn, trafiðin pik saatlerinde niye kazýyorsun gibi sitemleri oluyor. Biz bunlara da çok dikkat ediyoruz, halkýn isteðine göre yapmaya çalýþýyoruz.
275 KM’LÝK METRO ÝNÞAATI SÜRÜYOR
Ýstanbul’un sorunlu alanlarý neler size göre?
Daimi ikamet nüfusu 15 milyonu aþtý. Günlük olarak dýþarýdan, yurt dýþýndan gelenleri hesap ettiðimizde 17-18 milyon oluyor. Dünyada 15 milyonu aþan ama Ýstanbul gibi 100 km uzunlukta 20 km eninde bir alana kurulmuþ baþka bir þehir yok. Ulaþýmý fiziki açýlardan gerçekten zor. Geçtiðimiz dönemlerde de ulaþým her zaman öncelikli olmuþ. Yatýrýmýn en büyüðü ulaþýma yapýlýr Ýstanbul’da.
En büyük yatýrým da metroya herhalde. Çalýþmalarý ne durumda?
Tabii eskiyle kýyasladýðýmýz zaman teknolojinin geliþmesiyle yeni ulaþým imkanlarý oluþturmak daha rahattýr genel olarak. Eskiden Ýstanbul gibi bir yerde kazma kürekle metro yapmayý düþünün, bir de bugünkü TBM denilen teknoloji ile metro yapmayý düþünün. Eskiye kýyasla çok daha kolay. Ekonomik olarak kýyaslayýnca daha ucuz. Daha ucuz dediðim de aslýnda dünyanýn gözünün korktuðu, yatýrýmdan çekindiði rakamlar. Ýþte biz Aralýk ayýnda sürücüsüz metroyu açtýk, dünyada sadece altý þehirde var, yedinci olarak biz açtýk. Þu anda Ýstanbul’da toplamda 275 km’lik metro inþaatý devam ediyor. Dünyada en fazla metro inþaatý olan þehir konumunda olduðumuzu düþünüyorum.
CUMHURBAÞKANIMIZ ÝSTANBUL’DA ÇOK ÝYÝ BÝR SÝSTEM KURMUÞ
Cumhurbaþkaný Erdoðan’ýn AK Parti’nin baþýna döndüðü günden beri partiye, teþkilata, belediyelere yönelik bir dizi eleþtirisi ve tavsiyesi oldu. Bu süreçte de bazý istifalar ve yer deðiþtirmeler oldu. 2004’ten beri ÝBB baþkanlýðý yapan Kadir Topbaþ da istifa etti ve siz de belediye meclisindeki seçim sonrasýnda onun yerine belediye baþkaný oldunuz. Devraldýðýnýzda ne buldunuz?
ÝBB, Türkiye’de belediyelere öncülük yapabilecek dinamik yapýya sahip bir belediyedir. Hizmet esaslý yeni nesil belediyeciliðin kuruluþu Cumhurbaþkanýmýz ile beraber burada, Ýstanbul Büyükþehir Belediye Baþkanlýðý’nda (ÝBB) baþladý. O iyi bir sistem oturtmuþ. AK Parti belediyeciliði burada kurumsallaþmýþtýr. O sistem ÝBB’yi Türkiye’nin diðer yerlerine örnek belediye olarak hazýrlamýþ. Ýnsan yetiþtiren, bürokrat ihraç eden bir konumda ÝBB.
VATANDAÞ YENÝLÝK ÝSTÝYOR
Deðiþime neden ihtiyaç oldu sizce? Kadir Topbaþ neden gitti, siz neden geldiniz?
Ýstanbul dinamik bir yapý, 24 saat yaþayan bir þehir. AK Parti’nin de en büyük özelliði çok dinamik bir yapýyý sürdürüyor olmasý. Yani yeniliklerde öncü olmasý, en iyisini yapmasý, o heyecanýný kaybetmemesi. Dördü büyükþehir altý belediyede, daha sonra ilçelerden de istifalarýn olduðu süreçle ilgili þöyle düþünüyorum. Genel merkezin kararý tabii bu ama tahminen diyorum ki; evet hizmetler yürüyor olsa bile rutinde kaldýysa, bu manada vatandaþ da artýk yenilik istiyoruz diyorsa deðiþim bundandýr, diye düþünüyorum. “Belediye baþkanlýðýndan istifa ediyorum ama partimde üyeliðe devam ediyorum” dedi Kadir Bey. Gerçekten de ben seçildikten sonra tebrik için geldi. Yapabileceði her türlü þeyde yanýmýzda olduðunu söyledi. O konuda bir sýkýntýmýz yok. Dönüp ben neden tercih edildim dersem…
“ÝSTANBUL’UN YENÝ YÜZÜ” ÝÇÝN
Evet, siz neden seçildiniz?
Ben 2009’da yeni kurulmuþ bir belediyeye, Baþakþehir’e baþkan olarak seçildim. Nüfusumuz 187 bindi, býraktýðýmda 400 bini aþmýþtý. Sýfýrdan baþladýk ve her alandaki proje ve çalýþmalarýmýzla parmakla gösterilir bir ilçe olduk. Baþakþehir’de bir sloganýmýz vardý “Ýstanbul’un yeni yüzü” derdik. Çünkü 20-30 sene sonra “yeni Ýstanbul nerede kuruldu?” denildiðinde Baþakþehir gösterilecek. 8,5 yýl süren yoðun çalýþmalarýmýz seçilmemizde etkili olmuþtur diye düþünüyorum.
Sizin için Baþakþehir’den sonra ölçek birden büyüdü tabii?
Ölçek büyüdü ama ben 2009’dan beri belediye baþkanlýðý yapýyorum. Öncesinde de 7 seneye yakýn da ilçe baþkanlýðý yapmýþtým. Gençliðimizden beri de her seçimde muhakkak görev aldýk. 2009’da Baþakþehir’e belediye baþkaný seçildikten sonraki dört ay ile Büyükþehir’e seçildikten sonraki bu dört ayý kýyaslarsak Baþakþehir daha kolaydý diyemem. Yeni kurulan bir yer; binasý yok, parasý yok, bütçesi yok, personeli yok. Büyükþehir’de kurulu bir düzen var. Sadece müdür sayýmýz 103. 28 iþtirak þirketimiz var. Tabii ki tempo çok yoðun.
AKILLI ÞEHÝR YÖNETÝMÝ GELÝYOR
Neler var yeni projeler arasýnda?
Akýllý Þehir Yönetim Modeli için çalýþýyoruz. Bu konuyu takip etmek için kurulmuþ bir müdürlüðümüz var. Bu baþlýk altýnda ajandamýz çok yoðun. Hatta Nisan ayýnda Akýllý Þehircilik fuarýmýz olacak. Gelecek, internetin hayatýmýzýn her alanýnda olacaðý bir dönem olacak. Çünkü akýllý dediðimiz her þeyin yolu internetten geçiyor. Ben bu nedenle Ýstanbul’un bütün evlerine fiber optik ulaþtýrmak istiyorum. Baþakþehir’de buna baþlamýþtým. Yüzyýlýmýz hýzlý iletiþim gerektiriyor. Bunun yolu fiber optik. Bunu bir kere yaptýktan sonra beraberinde birçok þeye devam edeceðiz. Belki özel sektörün yapmasý gereken bir þey ama özel sektör yaparken her firma kendi fiber optik kablosunu döþüyor ve bir kabloyla alýnacak hizmet en az 4-5 ayrý kablo döþenerek, 4-5 kez ayrý ayrý kazýlarak yapýlýyor. Bu durum, belediyeye devasa bir külfet, þirketlerin kendisine devasa bir maliyet, vatandaþa eziyet.
Belediye olarak yaptýðýmýzda tek fiber optik kablo ve çok kullanýcý olacak. Aslýnda bizler rutin belediye hizmetlerini verirken baþka görevlerimiz de var, gelecekteki þehri de þekillendiriyoruz çünkü. Nasýl olacaðýný hayal etmek, o hayallerin hayata nasýl geçirileceðini organize edip yapýlmasýný temin etmek de görevimiz.
Ýstanbul’un sorunlarýný konuþurken en büyük sorun yüzde 100 ulaþým dediniz ama iletiþimle ilgili bir hayal sunuyorsunuz?
Ulaþýmla ilgili bahsettiðim gibi 275 km metro inþaatý halen devam ediyor. Ama yerin altýnda. Görünmez bir alanda, yerin altýnda 15 bin kiþi Ýstanbul için çalýþýyor. Açýlýþý yapýldýktan sonra görecek vatandaþ hizmeti. Fiber optik de þu anda vatandaþý direkt ilgilendirmiyor olabilir. Ben çýksam “her eve fiber optik getireceðim” desem oy karþýlýðý var mý deseniz, yok yani. Ama 10 yýl sonra “iyi ki yapýlmýþ, yapýlmasaydý vay halimize” denilebilir. Dolayýsýyla vatandaþýn sýkýntý çektiði konulara acil çözüm arýyoruz, ama 5-10 sene sonra sýkýntý çekmesini istemediðimiz alanlar için de çalýþýyoruz.
ULAÞIM SORUNU 5 YILDA ÖNEMLÝ ÖLÇÜDE 10 YILDA TAMAMEN ÇÖZÜLECEK
Metro tamamlandýðýnda Ýstanbul’da ulaþým sorunu aþýlacak diyebiliyor musunuz?
Ulaþým sorunu þuandaki yapýya göre 5 yýl içerisinde önemli bir miktarda, 10 yýl içerisinde ise tamamen çözüldü denilebilir diye düþünüyorum. Nasýl bu kadar iddialý konuþuyorum? 2023’te Ýstanbul’da 1100 km’lik metronun iþler hale gelmesini hayal ediyoruz, onun için çalýþýyoruz çünkü. Metro yapýmýyla, finansmanýyla ilgili deðiþik modeller üzerine çalýþýyoruz. Onlarý gerçekleþtirdiðimiz takdirde 2023’te 1100 km hedefimizi yakalayacaðýz. Biliyorsunuz o konuda tartýþmalar var ama çalýþmamýz devam ediyor. Ýki ay içerisinde netleþtirip belki de bu yýl içerisinde birkaç yeni ihaleye çýkmýþ oluruz.
Þu an mevcut raylý sistem uzunluðumuz 160,5 km. Ýnþaatý süren raylý sistem çalýþmalarýmýzýn uzunluðu ise 150,4 km. Bunlar 13 hattan oluþuyor. Bir de Ulaþtýrma Bakanlýðýmýzýn yaptýðý 4 hat var. Onlarýn toplamý da 116,6 km. Toplamda 267 km oluyor.
TRAFÝK RAHATLAYACAK
Peki, bunlarý Ýstanbullular ne zaman kullanacak?
2018’in sonuna kadar mevcut duruma ek olarak 110.8 km yeni metro hattýný Ýstanbullularýn hizmetine açacaðýz. Bunlar, Üsküdar-Sancaktepe hattýnýn ikinci etabý, Mecidiyeköy-Mahmut Bey hattý, Dudullu Bostancý hattýnýn birinci etabý ve Eminönü-Alibeyköy tramvay hattý. Ulaþtýrma Bakanlýðýmýzýn yaptýðý 63 km.’lik Gebze-Halkalý banliyö hattý da buna dahil. Ýstanbul’un 2019’da 271.3 km.’lik raylý sistemi olacak. Bu geliþmeler Ýstanbul’un trafiðine ve toplu ulaþýma ciddi bir rahatlama getirecek.
Ayrýca metroya bindin gittin tamam. Peki, vatandaþ arabasýyla gitmek istediðinde nasýl olacak? Ýlave olarak Ýstanbul’da yaklaþýk 200 km civarýnda açacaðýmýz yeni tünellerle orasý da rahatlayacak. Muhakkak kalabalýk þehirde trafik olacak ama asýl olan vatandaþa imkanlar alternatifler sunabilmektir.
YERÝN ALTINDA VE ÜSTÜNDE 500’DEN FAZLA ÞANTÝYEDE ÇALIÞIYORUZ
Büyükþehir’in her çalýþmasýndan haberdar mýsýnýz, hepsini takip edebiliyor musunuz?
Belediyemiz bütün birimleri ile Ýstanbul’a 7/24 esasýyla hizmet ediyor. Þu an yerin altýnda ve üstünde 500’den fazla þantiyemiz var. Bu, alan büyüklüðü, hizmet yelpazesi ve çalýþan sayýsý açýsýndan devasa ayrý bir rakamý oluþturuyor. Göreve geldikten sonra basýnla paylaþmasak da birçok þantiyeyi ziyaret ettim. Fakat tabii ki hepsine birebir gitmek mümkün olamýyor. Ben iþlerin zamanýnda bitirilmesini ve Ýstanbullulara hizmet etmeye bir an önce baþlamasýný çok önemsiyorum. Bunun Ýçin þantiyeleri online olarak takip etmemizi saðlayacak bir sistem kurduruyorum. Çalýþma ofisimden kritik þantiyeleri birebir takip edeceðim. Aksaklýk olmasý halinde anýnda müdahale etme imkaným olacak. Ýstanbul’un zaman kaybýna tahammülü yok.
69 YENÝ OTOPARK GELÝYOR
Hakikaten Ýstanbullularýn zaman kaybýna tahammülleri yok. Ama öte yandan Ýstanbul’da þehir içinde bir yerden bir yere arabayla gitmenin de, yaya olarak gitmenin de önündeki belki de en büyük engel, saðlý sollu park edilmiþ arabalar. Otopark sorununu nasýl aþmayý düþünüyorsunuz Ýstanbul’da?
Zaten trafik sorununu aþmak istediðinizde yollarda iyileþtirmeler yapmak, vatandaþlarýmýzýn trafik kültürünü geliþtirmek, toplu ulaþýmý ve otoparký saðlamýþ olmak gerekiyor. Mevcut yollar belki de þu an yüzde 50 kapasiteyle çalýþýyor bu saðlý sollu parklar yüzünden. Bu ciddi bir problem. Ee sen alternatif gösterip otopark yapmazsan vatandaþ ne yapacak, denebilir. O yüzden ulaþým konusunda otopark da önceliklerimiz arasýnda. Buna dair bir Master planýmýz var. Þuan 69 otoparkýn inþaatýna devam ediliyor, yaklaþýk 27 bin yeni otopark kapasitesi demek bu. Hedefimiz 1 milyon araçlýk otoparka ulaþmak. Kentsel dönüþümle ilgili çalýþmalarýmýzda bu da var. Geçmiþte hep kamu olarak otopark ürettik, onun yerine fýrsat verelim vatandaþ kendisi üretsin.
BLOKLAR ALTINA TÝCARÝ OTOPARKLAR
Her binaya daire sayýsý kadar otopark yapýmý zorunlu kýlýnsýn?
Þu anda bu var ancak vatandaþýn diyelim 200 metrekare cadde kenarýnda apartmaný var. Otoparka girme çýkma alaný yok ancak asansörle çýkabilir, bu da mümkün olmuyor. Bu defa vatandaþ cezasýný ödeyip otoparký yapmýyor. Ancak biz vatandaþa bazý imkanlar sunsak. Alaný geniþletme, yan taraftaki yerlerin altýný beraber kullanma, bunu ticari olarak iþletebilme gibi. Her þeyi biz yapmayalým, özel sektör de girsin. Bloklarýn altýna komple bir otopark yapma imkaný verelim, vatandaþ yapsýn. Piyasaya otopark iþletmeciliði olarak hizmet sunsun. Dolayýsýyla bu tür þeylerle caddelerde park sorununu zaten ciddi þekilde çözüyoruz. Þu anda kentsel dönüþümde o manada bir þey getiriyoruz.
SOKAKLARI RAHATLATMAK ÝSTÝYORUZ
Bu bir fikir mi sadece yoksa hazýrlýðýnýz var mý belediyede?
Fikirden ziyade bazý deðiþiklikler yapmak gerekiyor. Þuan mevzuat olarak sýkýntýlý. Yönetmelikte yapacaðýmýz deðiþikliklerle vatandaþ kendi binasýnýn altýndaki bodrumu dükkan yapmak veya cüzi kiralarla kiraya vereceði iþyeri yapmak yerine otopark yapýp ticari olarak iþletse kamunun üzerinden de çok büyük bir yük alýyor.
Bu harika bir fikir bence ama ne aþamada anlamadým?
Bu imar yönetmeliðiyle alakalý bir þey. Biz göreve geldikten sonraki dört ayda Ýstanbul’da bütün önemli belediyelerimizi gezdik, oralarda bunlarý da konuþtuk. Her belediyemizin otopark çalýþmasýný, kapalý pazar yeri çalýþmasýný biliyoruz. Çünkü sokaklarda kurulan pazarlar da vatandaþýn hem ihtiyacý, hem rahatsýz olduðu bir þey. Büyükþehir Belediyesi ilçe belediyeleriyle birlikte bu alanlara yatýrýmlar yapacak. Dolayýsýyla otoparklarý ne kadar geniþletebilir ve yol kenarýndaki parklanmalarý kaldýrabilirsek o kadar trafiði rahatlatmýþ olacaðýz. Bunun için de yönetmeliðe gerek olmayan þeylerde hemen fiilen buna baþladýk. Yönlendiriyoruz. Vatandaþ kendi yaptýðý binanýn ne kadarýný ticari otopark olarak kullanabilir?
GENÇLÝK MECLÝSÝMÝZ BÝR MÝLYON ÜYELÝ
Ýstanbul kadim bir þehir ama öte yandan çok dinamik, çok canlý ve genci de çok. Yeni sistem de malum, seçilme yaþýný 18’e indiriyor. Gençlerle aranýz nasýl, onlar için neler hazýrladýnýz?
Gençlerle aramýz iyi, daha da iyi olmasý için çalýþmalar yapýyoruz. Çünkü yarýnýn yöneticileri onlar olacak. Gençlik Meclisimizin bir milyon civarý üyesi var. Eðitimlerini desteleyecek projelerden, spor ve sanata kadar birçok alanda gerçekleþtiðimiz faaliyetlerle onlarýn yanýndayýz. Kodlama eðitimi veren programlarýmýz da var.
Gençlerle irtibatýmýzý bununla sýnýrlý tutmuyoruz. Ýstanbul’da yoðun bir üniversiteli nüfusu var. Önümüzdeki günlerde ÝBB, kampüslerde olacak. Mobil Beyaz Masalarýmýz kampüslere gidecek. Fakat orada sadece rutin halkla iliþkiler faaliyeti yapmayacaðýz. Biz genç fikirlerin þehrin yönetimine katýlmalarýný saðlayacaðýz. Araçlarýmýzda ‘Baþkan Sensin’ isimli bir köþemiz olacak. Orada istediklerini söyleyebilecekler. Bütün önerileri ciddiyetle deðerlendireceðiz. Gençliðinden itibaren çalýþan biri olarak gençlerin dinamizmine ve perspektifine çok deðer veriyorum.
VATANDAÞLA ÝRTÝBATI KOPARTMADIK
AK Parti’ye dönmek istiyorum. Cumhurbaþkaný partiyi eleþtirirken, tavsiyelerde bulunup yönlendirirken bazý tespitlerde bulundu. Metal yorgunluðu dedi, halkýn oyuyla makama gelip halka karþý böbürlenmekten, kibirden bahsetti, halktan uzaklaþmaktan bahsetti. Siz sorumluluk makamýnda bir partili olarak bu eleþtirilerin karþýlýðýný partide ne oranda gördünüz?
Tabii bu sadece bir belediye baþkanýnýn, bir ilçe baþkanýnýn çözebileceði bir sorun deðildir. Siyasetin içindeki herkesin gayretiyle oluþabilecek bir þey. Cumhurbaþkaný’mýzýn bahsettiði bu eleþtirinin kaynaðý nedir? Seçilmiþ kiþilerin vatandaþla arasýna mesafe girmiþ olmasý. Yani iyi niyetli bir yönetici bile vatandaþtan koptuysa, vatandaþýn birebir karþýlaþtýðý sýkýntý ve dertleri gözlemleyemiyor, haberdar olamýyor demektir. Orada sýkýntýlar baþlar. Bu bir belediye baþkaný için de geçerlidir, bir ilçe baþkaný için de. Bu güne dek AK Parti’yi iktidarda tutan nedir? Teþkilat yapýsýdýr, taban teþkilat yapýsýdýr. Üyelerinin fazla olmasýdýr, her mahallede teþkilatýnýn olmasýdýr. Ben geçmiþte ilçe baþkanlýðý da yaptým, ilçe belediye baþkanlýðý da yaptým. Taban dediðim halktýr, bize oy veren, bizi seçen insanlardýr. Onlarla irtibatýnýz kopmadýðý müddetçe böyle bir noktaya gelinmez. Vatandaþýn derdini, talebini dinleyeceksin ki metal yorgunluðu olmayacak. Ýkincisi, vatandaþýn istemediði þeyi yapmayacaksýn.
VATANDAÞI DÝNLEMEK AK PARTÝ’NÝN TEMEL ÖZELLÝÐÝDÝR
Deðiþimin etkisi oldu mu sizce?
AK Parti’nin en büyük özelliði vatandaþýn birebir derdini dinlemesidir. Büyükþehrin Baþkanýndan bürokratýna - çalýþanýna, teþkilatta il baþkanýndan il - ilçe yönetimine, mahalle teþkilatlarýna ve üyelere kadar birebir vatandaþýn nabzýný tutacak, eleþtirilerini þikayetlerini dinleyecek bir yapý zaten vardý ama hatlarda kopmalar var ise onlar tekrar irtibatlandýrýldý diye düþünüyorum.
CHP SÖYLEMDEN ÖNCE ZÝHNÝYETÝNÝ DEÐÝÞTÝRMELÝ
CHP’nin yeni il baþkaný agresif bir dille Ýstanbul’u almaktan bahsediyor. Bir siyasi partinin böyle bir hedef koymasýndan daha doðal bir þey olamaz elbette ama CHP’nin 2019’da Ýstanbul ve Ankara’ya büyük önem atfettiði görülüyor. Ensenizde hissediyor musunuz CHP’yi? Rakibinizin ataklarýna karþý nasýl bir politikanýz olacak?
Ben o þekilde hissetmiyorum elbette çünkü CHP’nin hem politik yarýþta söyledikleriyle hem vatandaþlarýmýzla ilgili olarak yaptýðý deðerlendirmelerle gerçekler birbirinden çok farklý. Mücadele ettiði siyasi partiye karþý deðerlendirmelerinde de söyledikleriyle gerçekler çok farklý. CHP’nin il baþkanýnýn deðiþmesi yetmiyor, o zihniyetin deðiþmesi gerekiyor. Vatandaþýmýz her þeyi görüyor. CHP’nin Esenler’deki Güngören’deki vatandaþýmýza yönelik söylemleri ne kadar inandýrýcý olabilir? O manada CHP’nin söylediklerinin gerçekle örtüþmediði için karþýlýk bulacaðýný düþünmüyorum.
2019 ÝÇÝN ADAYLIK VÝZESÝ HALKTAN
Mart 2019’da yerel seçimler olacak. Bir yýl kaldý -ki kýsa bir süredir. Ýstanbul büyükþehir belediyesi için aday olacak mýsýnýz? Seçimler için nasýl þahsi bir hazýrlýðýnýz var?
Ýstanbul'a herkes hizmet etmek ister. Buna Ýstanbul halký ve partimiz karar verir. Biz Ýstanbul'a hizmet için gece gündüz demeden çalýþýyoruz. Yaptýðýmýz ve yapacaðýmýz iþlerle Ýstanbul'u bir adým daha ileriye taþýmanýn derdindeyiz. Adaylýk meselesini konuþmak için erken ama halkýmýz hizmetlerimize bakar ve bizi desteklerse, partimizin yetkili organlarý bunu deðerlendirecektir.
KLASÝK BÝR BÜYÜKÞEHÝR HÝKAYESÝ
Baþakþehirliler tanýyordur ama Ýstanbullular ve Türkiye sizi tanýmýyor aslýnda. Ýstanbul’un baþýndaki baþkan kimdir? Bize biraz kendinizi anlatýr mýsýnýz? Siyaseti niçin yapýyorsunuz mesela? Kimsiniz, nasýl birisiniz, hýrslý mýsýnýz? Nasýl bir aileden geldiniz?
Ben Alanya’nýn bir köyünde bitirdim liseyi. Ýstanbul’a öðrencilik için geldim. Klasik büyükþehir hikâyesi. Ýstanbul’da okul bittikten sonra serbest avukatlýða baþladým.1983’de Ýstanbul’a hukuk okumak için geldim 1984 seçimleri dâhil her seçimde muhakkak aktif görev aldým.
Hangi partiye baðlý olarak?
O dönem de Cumhurbaþkanýmýzýn da partisi olan Refah Partisi. Bir buçuk yýl kadar ilçe baþkan yardýmcýlýðý da yaptým. Ayný zamanda önce öðrencilik sonra avukatlýk yaptýðým dönemde muhakkak sosyal faaliyetler içinde bulundum.
SÝYASET HALKA HÝZMET ÝÇÝN YAPILIR
Siyaset yapmak sizin için ne demek?
Siyaseti ülkemin geleceðine hizmet olarak görüyorum. Sadece sandýk görevim varken de böyle düþünüyordum sonraki görevlerimde de.
Nasýl bir Türkiye hayal ediyorsunuz?
Biz dünyada medeniyet kurmuþ bir milletiz. Bugün itibariyle bulunduðumuz yer hak ettiðimiz yer mi? Deðil. Bundan daha iyisini hak ediyor muyuz? Evet. Bize bu güne dek hep Türklerin tembel olduðu, çalýþkan olmadýðý söylendi ama bakýyoruz ki Almanya’yý 2. Dünya Savaþý’ndan sonra bizim tembel dediðimiz Türkler ayaða kaldýrmýþ. En aðýr iþleri yaparak hem de. O zaman siyaset aslýnda insanýmýzýn ortaya koyduðu emek ile gelmesi gerektiði noktaya gelip gelemediðini takip eden bir mekanizma. Eðer siyaset bunun önünü týkýyorsa vatandaþ ne kadar mücadele etse bir neticesi yoktur. Siyaset önünü açýyorsa eþit ortamda mücadele ederek bir noktaya kendisini taþýyacaktýr. 2000’li yýllara kadar Türkiye’deki eski siyasi anlayýþýn Türkiye’nin önünü týkadýðýný ve bunun da somut olarak AK Parti hükümetleri döneminde aþýldýðýný görüyoruz.
ÞAHSÝ KORKULARIM YOKTUR
Þahsi olarak ne korkutur sizi?
Yoktur desem yeridir. Geçmiþ dönemlerimi hatýrlarým, en zor süreçlerden mücadelede ederek çýkmýþýz. Dünya imtihan dünyasý, insan geliyor, ömrünü tamamlýyor ayrýlýyor. Bu süreçte eðer bir baþkasýna faydalý iþler yaptýysa huzur mutluluk bulmuþtur. Bu felsefe insaný zaten belli bir çizgide götürüyor. Okuldan sonra Alanya’ya dönüp avukatlýk yapabilirdim ama ben hizmet etmeyi tercih ettim.
Aileniz ne diyor, anneniz babanýz nasýl dua ediyor?
Babam ben bir yaþýmdayken vefat etmiþ. Dört kardeþtik, babasýz büyüdük ama köyde akrabalarýmýzýn arasýnda onu çok hissetmedik. Annem hep hayýr dua etti.
Hayatta mý anneniz?
Evet, hayatta. Annem enteresan biridir. Okuma yazma bilmez ama çocuklarýnýn üçünü okutmuþ, okumayan köyde kalan da köye belediye baþkaný olmuþ. Benden önce abim belediye baþkaný oldu ailede.
Sizin kaç çocuðunuz var?
Allah baðýþlarsa benim de bir kýzým üç oðlum var.
14 ÞEHÝDÝN HATIRASININ HATIRINA
Burasý Ýstanbul Büyükþehir Belediye binasý. 15 Temmuz gecesi 14 kiþi belediyenin namusunu korumak isterken þehit oldu. Dört aydýr þu kapýdan girip çýkýyorsunuz, ne hissediyorsunuz?
15 Temmuz’da ülkemiz büyük badire atlattý. Ýstanbul Büyükþehir de kritik noktalardan biriydi. O saldýrýlarda aslýnda hedef Ýstanbul’un yönetimini ele geçirmekti. Bunun için caniler milletimizin üzerine rast gele ateþ açýnca þehitlerimiz oldu. Bunun bizim sorumluluðumuzu biraz daha artýrdýðýný düþünüyoruz. Ben her bu binaya girdiðimde þehit ve gazilerimizin üzerimize yüklediði sorumluluðu hissediyorum. Belediyeleri ben þu manada önemsiyorum. Vatandaþla irtibat kurmada, vatandaþla siyasetin dilini buluþturmada belediyeler iyi birer köprü. O köprüler siyaset dýþý aktörlerce kaldýrýldýðý zaman siyaseti istedikleri gibi evirip çevirebilirler. FETÖ’yle mücadelede önemli görevlerimiz var.
ÝBB’DEN 610 KÝÞÝ FETÖ’DEN ATILDI
Rakamsal olarak nasýl bir FETÖ temizliði oldu Ýstanbul Büyükþehir Belediyesi’nde?
Hakkýnda iþlem yapýlan kiþi sayýsý çok fazla tabi. Þu ana kadar 610 kiþi atýldý Büyükþehir Belediyesinden. Mor Beyin olayý ve diðer tahkikatlarýndan sonra göreve iade edilen ise 236 kiþi. Devletin ilgili ve yetkili mercileri ile yakýndan ve özenli çalýþýyoruz. Bize yeni bilgi ve belge geldikçe hýzlýca gerekli iþlemleri yapýyoruz. Mesela þu an 35 kiþi ile ilgili soruþturma devam ediyor.
Avukat olduðum için, þöyle de bir þey var. Ýhraç edilenler içinde masum olan yok mudur? O niyetle olmasa da gitmiþ Bank Asya’ya para yatýrmýþ. Ama 15 Temmuz’da birçok insan þehit olmuþ, gazi olmuþ, ülke için canýndan geçmiþ. Bu insan da iþten atýlmýþ. Bir þekilde kendi kusuruyla o fotoðrafýn içerisinde yer aldýysa buna bizim yapabileceðimiz bir þey yok.
Belediyeye nasýl zarar vermiþler burada, tespit edebildiniz mi?
Yerel yönetimler o manada çok da tercih ettikleri yerler olmamýþ. Adam yerleþtirdikleri yerler belli, belirli vuruþlar yapmýþlar. Belediyelerde belirli birimler, bilgi iþlem öncelikli olmuþ.
15 TEMMUZ GECESÝ TANKLARIN ÇIKIÞINI ÖNLEDÝK
15 Temmuz gecesi neredeydiniz?
15 Temmuz gecesi Baþakþehir’de emniyet binasýndaydýk, Baþakþehir’in bitiþiðindeki zýrhlý tugaydan tanklarý çýkarmamak için mücadele ediyorduk. Köprüde hareketlenmeler baþladýðýnda belediye meclis üyesi bir arkadaþýmýzla birlikte çýkýp bilgi almak için emniyete uðradýk. Baktým emniyette ciddi bir hareketlenme var. Onun üzerine, emniyet müdürümüz, kaymakamýmýz ve belediye baþkaný olarak üçümüz önce emniyetin etrafýný çöp kamyonlarýyla çevirttik. Sonra Baþakþehir ilçe sýnýrlarýndaki tugayý -biliyorsunuz Ýstanbul’un en büyük zýrhlý tugayý orada- ayný þekilde çevirttik. Biz Baþakþehir Emniyet Müdürlüðünde olduðumuz için köprüye giden Ýstanbul Ýl Emniyet Müdürümüzün bütün anonslarýný karþýlýklý dinleyebiliyorduk. Ýstanbul’daki 39 ilçe emniyet müdürünün de telsizleri canlý olarak birbirine baðlý. Biz ilk olarak Baþakþehir’de bunu yaptýðýmýz zaman bütün Ýstanbul Emniyet Müdürleri aynýsýný yaptý. Arkasýndan tank birliðinin kapýlarýndan tanklar çýkamasýn diye büyük kamyonlarý oraya sevk ettik. Bu bütün Türkiye’ye yayýlmýþ oldu. Sonra biliyorsunuz malum CNN Türk’ün bir kurtarýlma hikayesi var. Baþakþehir’den insanlarýmýza mesaj attýk, havaalanýna Cumhurbaþkanýmýzý karþýlamaya gitmeleri için. Trafik kilitlenmiþ gidemiyorlar. Bu esnada CNN Türk’e askerler geliyor denilince Baþakþehirlileri buraya yönelttik. Darbecilerden önce bizimkiler gitmiþler. Hatta Hürriyet yazarlarýndan birisi ‘CNN Türk’ü Baþakþehir Belediyesi kurtardý’ diye bir tweet de atmýþtý o sabah.