Sağlık Bakanlığı Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Sağlık Tesisleri Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanı Muhammed Bayram, acillerdeki yoğunluğu azaltmak için hastaların önceliğini belirleyen triaj sistemini tüm hastanelerde yaygınlaştırmayı hedeflediklerini bildirdi.
Sağlık hizmetinin halka ulaşımının kolaylaşmasıyla acillerde yükün daha da arttığını anlatan Bayram, zaman zaman gerçekte acil olmayan, poliklinik hizmeti alabilecek bir hastanın bile acile başvurduğunu ve bu durumun gerçekten acil olan hastaya müdahaleyi engelleyebildiğini kaydetti. Durumun ciddi safhada olduğunu ifade eden Bayram, "Acil hasta demek anında müdahale edilmediği takdirde kalıcı sekel veya herhangi bir hayati tehlikesi olan bir hasta demektir. Acil olmadığı halde ya da kendini acil hissedip acil olmayan hastalarımız da acile gelmekte, bazı acillerimizde bu oran yüzde 70-75'lere kadar çıkmakta, bu da gerçek acil hastaya ulaşmayı engelliyor" diye konuştu.
Gerçek acil hastalara ulaşma noktasındaki sorunları aşmak amacıyla hastanelerde triaj sistemini uygulamaya başladıklarını dile getiren Muhammed Bayram, uygulamaya göre hastalar acile geldiğinde gerçek acil hastası mı yoksa poliklinik hastası mı olup olmadığının belirleneceğini ve buna göre önceliğin sağlanacağını belirtti.
Hastaları triaj personeli karşılayacak
Uygulamanın acillerdeki yoğunluğu azaltacağını söyleyen Bayram, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Hasta geldiği zaman kapıda bulunan triaj personeli tarafından sorgulanacak, hastanın şikayetleri alınacak ve bu şikayetlere göre hastanın acil olup olmadığı belirlenecek. Ambulansla gelen bir yaralı bekleyecek bir hasta değildir, doğrudan müdahale odasına alınacaktır ya da kalp krizi geçirme şikayetleri olan hasta da. Ancak 3 gündür boğazı ağrıyan bir hasta geldiğinde farklı bir alana yönlendirilecek."
Uygulama, hekimleri de rahatlatacak
Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanı Muhammed Bayram, acillerdeki yoğunluk nedeniyle hekimlerin ve sağlık görevlilerinin de sıkıntı yaşadığını belirtti. Acillere yüklenme nedeniyle hekimlerin ve sağlık görevlilerin 8 saat aralıksız çalıştıklarını anlatan Bayram, şunları söyledi:
"Herkes kendine göre acildir, hastane kapısında beklemenin ne kadar zor olduğunu biliyoruz ancak bu şartlar altında çalışan personelimizi de düşünmek gerekiyor. Yaklaşık 45 dakika ders dinleyen bir öğrenciye 15 dakika teneffüs veriyoruz ama 8 saat aralıksız çalışan acildeki personelimiz, bir çay içtiği zaman 'hastama bakılmıyor' diye şikayetler geliyor, bunların da insan olduğu unutulmamalı."
Bayram, uygulama aşamasında vatandaşlardan da hoşgörü istedi. Her yeni sistemin ilk aşamada olumsuz bir algı oluşturduğunu ifade eden Bayram, "Triaj sistemi hem halkımız hem de hekimlerimiz açısından daha yararlı bir sistem. Doğru hastaya zamanında müdahaleyi sağlayacak" diye konuştu.
90 hekime triaj eğitimi
Triyaj eğitiminin bazı hastanelerde kullanıldığını ancak bunu tüm hastanelere yaygınlaştırmak istediklerini anlatan Bayram, bu doğrultuda 90 acil uzman hekime Antalya'da eğitim verildiğini söyledi. Bayram, bu hekimlerin de kendi hastanelerindeki personele eğitim vereceklerini bildirdi.
"Kurtarılması gereken hayatların önü açılacak"
Acil Tıp Uzmanları Derneği (ATUDER) Başkanı Prof. Dr. Başar Cander de günde bin kişiyi aşan acil servis başvuruları olduğunu belirterek, "Triaj uygulamasıyla öncelikli kurtarılması gereken hayatların önünü açıyoruz" dedi.
Uygulamaya göre hastaların 3 grupta değerlendirileceğini ifade eden Cander, hastalıkların önceliğine göre muayene olacağın belirleneceğini bildirdi. Ambulansla gelen ve hayati tehlikesi bulunan hastaların doğrudan acile alınacağını, ayakta tedavi edilemeyecek.