AKSUNGUR'a kritik özellik! Ýlk kez görüntülendi
ABONE OL

Cumhurbaþkanlýðý Savunma Sanayii Baþkanlýðý'nýn direktifleri doðrultusunda Türk Havacýlýk ve Uzay Sanayii (TUSAÞ) tarafýndan geliþtirilen ve üretilen yerli ve milli insansýz hava araçlarý AKSUNGUR ve ANKA, Türkiye'nin gökyüzündeki gözleri olarak görev alýyor.

ANKA ve AKSUNGUR uzun süreli uçuþlar ile ülkenin güvenliðinin teminatý olan Türk Silahlý Kuvvetleri'ne desteðini aralýksýz sürdürmenin yaný sýra afet bölgelerinde de önemli görevlere imza atýyor. Son olarak AKSUNGUR'a entegre edilen sivil baz istasyonu sistemi ile afet durumlarýnda mobil iletiþimin kesintisiz devamlýlýðý saðlanacak. Bu sivil baz istasyonu sistemi Ýhlas Haber Ajansý (ÝHA) tarafýndan ilk kez görüntülendi.

Bunun yaný sýra Deniz Kuvvetleri Komutanlýðý envanterine girdikten sonra Mavi Vatan'da da baþarýlý görevlere imza atan AKSUNGUR ve ANKA, yeni entegre edilen sistemler ile bu alanda da Türk Silahlý Kuvvetlerinin gücüne güç katmaya devam ediyor. Son olarak ANKA'ya entegre edilen SAR-Sentetik Açýklýklý Radar sayesinde Karadeniz'den Ýstanbul Boðazý'na sürüklenen deniz mayýnlarý baþarýyla tespit edilerek, SAT Timlerince güvenli bir þekilde imhasý gerçekleþtirildi.

"AYNI YER KONTROL ÝSTASYONUNDAN HEM AKSUNGUR'U HEM DE ANKA'YI YÖNETEBÝLÝYORUZ"

AKSUNGUR'un ANKA altyapýsýnýn geliþtirilerek onun mirasý üzerine inþa edildiðini, dolayýsýyla tek yer kontrol istasyonundan ikisinin de yönetilebildiðini vurgulayan Türk Havacýlýk Ve Uzay Sanayii ÝHA Sistemleri Genel Müdür Yardýmcýsý Dr. Ömer Yýldýz, "AKSUNGUR, ANKA'nýn çift motorlu hali. ANKA'nýn mirasý üzerine inþa ettik. Gövde ve aviyoniklerimiz ayný. Dolayýsýyla ayný yer kontrol istasyonundan hem AKSUNGUR'u hem de ANKA'yý yönetebiliyoruz. Ayný personel ile beraber, ayný yedek parça stoku ile beraber idame ve iþletme faaliyetlerini her iki uçak için de yapabiliyorsunuz" ifadelerini kullandý.

"ARTIK BU MÜHÝMMATLARIN TAÞINMA GÖREVÝNÝ DE AKSUNGUR ÜSTLENMÝÞ OLACAK"

AKSUNGUR'un üzerinde yer alan çift motorlarý sayesinde uzun süre havada kalmasýnýn yaný sýra ANKA'dan daha fazla faydalý yük kapasitesine de sahip olduðunu belirten Yýldýz, "AKSUNGUR'u çift motorlu hale getirirken ANKA'nýn maksimum kalkýþ aðýrlýðý bin 700 kiloydu, bunu 3 bin 300 kiloya çýkardýk. ANKA 350 kilogram faydalý yük taþýrken AKSUNGUR 750 kilogram faydalý yük taþýyabiliyor. Bu faydalý yük kapasitesinin de artmasý ile beraber TEBER-82 dediðimiz lazer güdümlü, KGK dediðimiz kanatlý güdümlü mühimmatlarý da taþýyabiliyor. Bunlar þuana kadar klasik olarak büyük uçaklar tarafýndan taþýnan mühimmatlardý. Artýk bu mühimmatlarýn taþýnma görevini de AKSUNGUR üstlenmiþ olacak" þeklinde konuþtu.

"ÝNÞALLAH BUNDAN SONRA AFET BÖLGELERÝNDE ÝHTÝYAÇ OLDUÐU ZAMAN HAVADAN GSM KAPSAMASINI SAÐLAYABÝLÝYOR OLACAÐIZ"

AKSUNGUR'a entegre edilen sivil baz istasyonu sistemine de deðinen TUSAÞ ÝHA Sistemleri Genel Müdür Yardýmcýsý Yýldýz, "Baz istasyonu özellikle Orman Genel Müdürlüðü'nün çok ýsrarla istediði bir özellikti. Çünkü bazen yangýnýn çýktýðý noktada GSM kapsamasý olmuyor. O esnada bizim uçaklarýmýz yangýn komuta ve kontrol merkezine hem durumdan farkýndalýk hem havadan görüntü desteði veriyor. Yangýn önleme araçlarýnda araç takip sistemleri var dolayýsýyla bunlar GPS'ten konumlarýný biliyorlar ve bu konumlarýný merkeze bildirmeleri gerekiyor. Bu nedenle de GSM þebekesine ihtiyaç oluyor, yerde yangýnla mücadele faaliyetini yürüten unsurlarýn haberleþmeleri bazen sorun olabiliyor. Bunu Orman Genel Müdürlüðü ile birlikte çalýþtýk ve entegre ettik. Ýnþallah bundan sonra afet bölgelerinde, yangýn, deprem, sel ve diðer felaketlerde ihtiyaç olduðu zaman havadan GSM kapsamasýný saðlayabiliyor olacaðýz" diye konuþtu.

"SERÝ UÇAÐIMIZ ÝLE HENÜZ BÝR ENDURANCE (DAYANIKLILIK) UÇUÞU YAPMADIK AMA 60 SAATLERÝ ZORLAYACAÐIMIZI DÜÞÜNÜYORUZ"

AKSUNGUR'un kendi alanýnda muadilleri arasýnda en iyiler içerisinde de yer aldýðýný vurgulayan Yýldýz, "Bu uçaðýmýz ANKA'dan farklý olarak bir de daha uzun havada kalabiliyor. Biz prototip uçaðýmýz ile beraber 50 saat havada kaldýk. Prototip uçak demek üzerinde birçok deneme yanýlma yaptýðýmýz, dolayýsýyla daha aðýr olan bir uçak. Seri uçaðýmýz ile henüz bir endurance (dayanýklýlýk) uçuþu yapmadýk ama 60 saatleri zorlayacaðýmýzý düþünüyoruz. Elimizdeki verilere göre 50 saate yakýn uçan uçaklarýmýz yere indiklerinde depolarýnda ilave olarak 10 saatlik daha yakýt var, yedekleri ile beraber. Þuan da MALE dediðimiz Orta Ýrtifa Uzun Havada Kalýþ sýnýfýnda bu uçak bildiðimiz kadarýyla en iyisi. Bilmediðimizi de tabi ki bilmiyoruz, herkes her zaman her þeyi söylemiyor. Stratejik sýnýf uçaklarda daha uzun süre havada kalanlar var" açýklamasýnda bulundu.

"UÇAÐI BULUNDUÐUMUZ PÝSTTEN BIRAKIYORUZ, KENDÝSÝ PÝST BAÞINA GÝDÝYOR, UÇUYOR, GÖREVÝNÝ ÝCRA EDÝYOR VE GERÝ GELÝYOR"

Ýlk uçuþunu 2010 yýlýnda gerçekleþtiren ANKA insansýz hava aracý hakkýnda da bilgiler veren Yýldýz, "ANKA projesi Savunma Sanayii Baþkanlýðý'nýn bir projesi olarak 2004 yýlýnda baþladý. 2010 yýlýnda ilk uçuþunu yaptý. 2016 yýlýnda hizmet vermeye baþladý. 2018 yýlýnda da envantere girdi. ANKA insansýz bir hava aracý. Ama insansýz demek pilotsuz demek deðil. Bu uçaklarýmýzýn pilotlarý yer kontrol istasyonu dediðimiz istasyonda bu uçaðý kumanda ediyorlar. Ama uçaklarýmýz tamamen otomatik olarak uçuyor. Uçaðý þuanda bulunduðumuz pistten býrakýyoruz, kendisi pist baþýna gidiyor, uçuyor, görevini icra ediyor ve geri geliyor. Pilot sadece uçaða ne yapacaðýný söylüyor" dedi.

"SÜRÜKLENEN MAYINLARA KARÞI SAR RADARI KULLANILABÝLÝR MÝ DÝYE BÝR TEST YAPTIK VE BU TEST DE BAÞARI ÝLE SONUÇLANDI"

ANKA insansýz hava aracýnýn taþýdýðý mühimmatlar sayesinde nokta atýþlar ile hedefleri imha etmesinin yaný sýra gözetleme ve tarama faaliyetlerinde de baþarýlý görevler icra ettiðini hatýrlatan Yýldýz, son olarak eklenen ve Karadeniz'de sürüklenen deniz mayýnlarýný tespit eden SAR radarýndan da bahsetti. Yýldýz þunlarý kaydetti:

"Akýllý bomba dediðimiz ROKETSAN tarafýndan üretilen MAM-L mühimmatlarýný taþýyor ve bunlardan 6 tanesini takabiliyoruz. Bunlar noktasal olarak hedefleri vurabilen mühimmatlar ve operasyonlar ile de baþarýsý kanýtlanmýþ olan mühimmatlar. Bu standart mühimmatýn yaný sýra SAR radarý, geniþ alan gözetleme kamerasý, telsiz rölesi, sinyal ve istihbarat yükleri gibi diðer faydalý yükleri de uçaðýmýza entegre etmiþ durumdayýz. Son olarak da bu sürüklenen mayýnlara karþý SAR radarý kullanýlabilir mi diye bir test yaptýk ve bu test de baþarý ile sonuçlandý. SARPER ve MÝLSAR, ASELSAN ve METEKSAN tarafýndan yapýlan iki farklý radarlar. Bu iki farklý radarý da entegre ettik ve deniz yüzeyinde sürüklenen mayýnlarý arama ve tespit iþinde baþarýlý olduðu gösterildi."

AKSUNGUR: GÖKYÜZÜNDE 50 SAATÝN ÜZERÝNDE KESÝNTÝSÝZ UÇUÞ

24 metre kanat açýklýðý ve 750 kilogram yüksek faydalý yük taþýma kapasitesiyle dikkat çeken yerli ve milli ÝHA AKSUNGUR, yaptýðý uçuþlarla havada kalýþ rekoru kýrýyor. AKSUNGUR'un mavi vatanda da etkin rol almasý öngörülüyor. AKSUNGUR, 40 bin fite kadar uzun süreli operasyonlara imkan veren iki adet turbo þarjlý dizel PD-170 motoruna da sahip. Ýlk uçuþunu 2019 yýlýnda gerçekleþtiren AKSUNGUR, 2021 yýlýnýn ikinci çeyreðinde ilk saha görevine baþlayarak, sahadaki uçuþ süresi bin saati geride býraktý. AKSUNGUR ayrýca 50 saat havada kalýþ rekorunu da elinde bulunduruyor. Geçtiðimiz yýl Orman Genel Müdürlüðü bünyesinde Adana'da konuþlu olarak yangýn tespit ve gözetleme görevleri gerçekleþtiren AKSUNGUR'dan þu an Deniz Kuvvetleri Komutanlýðý envanterinde de 2 adet bulunuyor.

ANKA: KARADENÝZ'DE SÜRÜKLENEN SERSERÝ MAYINLARI ANINDA TESPÝT ETTÝ

ANKA ÝHA, Türk Silahlý Kuvvetleri'nin keþif, gözetleme, hedef, teþhis ve tespit ihtiyacýný karþýlamak üzere geliþtirilmiþ yerli Ýnsansýz Hava Aracý. ANKA ÝHA, gece ve gündüz, kötü hava þartlarý da dahil, keþif, gözetleme, sabit/hareketli hedef tespit, teþhis, tanýmlama ve takip amaçlý, gerçek zamanlý görüntü istihbaratý görevlerine yönelik olarak TUSAÞ tarafýndan geliþtirildi. ANKA, 200 kilogram faydalý yük kapasitesi ile 30 bin fit irtifa ve 24 saat uçuþ süresi yeteneklerine sahip. Öte yandan son olarak, Karadeniz'de sürüklenen serseri mayýn tespit çalýþmalarý da Deniz Kuvvetleri Komutanlýðý envanterinde yer alan ANKA ÝHA'ya entegre edilen SAR-Sentetik Açýklýklý Radarlar ile baþarýlý þekilde gerçekleþtirildi.

  • Türk Havacýlýk ve Uzay Sanayii
  • AKSUNGUR
  • ANKA
  • insansýz hava aracý