ANKA-3 ilk kez piste çýktý! Uçuþ tarihi belli oldu
ABONE OL

"Uçan kanat" yapýsý sayesinde düþük radar görünürlüðü, yüksek hýz, yüksek taþýma kapasitesi gibi birçok avantaja sahip ANKA-3 piste çýktý, ilk uçuþ için gün sayýyor.

Türk Havacýlýk Uzay Sanayii (TUSAÞ) tesislerinde geliþtirilen ve þirketin ÝHA ürün ailesinin 3'üncü üyesi olacak ANKA-3'ü ilk kez Anadolu Ajansý görüntüledi.

Ýnsansýz Hava Araçlarý Mühendislik Direktörü Bülent Korkem, AA muhabirine, ANKA-3'ün kuyruksuz bir konfigürasyon olduðunu ve bunun saðladýðý farklý avantajlar bulunduðunu söyledi.

Korkem, ANKA-3'ün tasarýmdan kaynaklanan üstünlüklerine iliþkin þu bilgiyi verdi:

"Bunlardan biri ve en önemlisi radar görünürlüðünün düþük olmasý. Çünkü uçaðýn yatay ve dikey kuyruklarý olmadýðý için görünürlük oldukça düþüyor. Bazý ekstra tedbirlerle bunu daha da artýrmak, görünürlüðü iyice düþürmek mümkün. Onun dýþýnda bu konfigürasyonda sürükleme düþük. Daha fazla taþýma hacmi ve kapasitesi oluþturabiliyoruz. Dolayýsýyla biz bu avantajlarýn hepsini kullanmak istedik. Bayaðý bir zaman planlamasý oldu. 1 sene kadar önce daha küçük, yine kuyruksuz bir hava aracýný uçurarak altyapýyý oluþturduk ve üzerine bu avantajlarý kullanacaðýmýz böyle bir hava aracýný geliþtirmeye baþladýk. Geliþtirme çalýþmalarý Þubat 2022'de baþladý. Geldiðimiz noktada uçak þu anda taksi testlerine baþlamýþ durumda. Bu süreç kýsa süre içinde ilk uçuþun gerçekleþmesine kadar devam edecek. Daha sonra iþin þekli düþerek üzerine görev sistemlerinin entegrasyonunun yapýldýðý ve gerçek kullanýma hazýrlandýðý bir süreç baþlayacak. Þu anda ilk uçuþ, ilk hedef. Uçuþ tarihi çok yakýn, mayýs baþýnda, mayýs ayýnýn ortasýný geçmeden inþallah uçuracaðýz."

- OPERASYON SAHASINDAKÝ KABÝLÝYETLERÝ

ANKA-3'ün operasyonel kullanýmýna iliþkin sorularý yanýtlayan Bülent Korkem, uçaðýn üzerinde ciddi bir taþýma kapasitesi bulunduðunu, 44 bin fite kadar çýkýp, 40 bin fitte de görev yapabildiðini bildirdi.

Uçaðýn 0,7 mach gibi yüksek süratlere ulaþacaðýna iþaret eden Korkem, þu deðerlendirmede bulundu:

"Radar görünürlüðünün düþük olmasý bize uzun mesafelerde yüksek faydalý yük kapasitesi ve yüksek hýzlarda görev yapabilme yeteneði kazandýrýyor. Dolayýsýyla aðýr bir yük kapasitemiz var. Bunu üzerine takacaðýmýz diðer elektronik sistemlerle, faydalý yüklerle destekleyerek havadan yere, gerektiðinde havadan havaya taarruz amacýyla kullanabiliriz. Yerdeki düþman sistemlerinin baskýlanmasý için elektronik harp amacýyla kullanabiliriz. ANKA-3'ü Milli Muharip Uçak, HÜRJET, F-16 gibi insanlý sistemlerle ortak operasyonlarda kullanabiliriz. Hem üzerindeki faydalý yüklerle hem onlarýn faydalý yüklerini birbirleriyle ortak kullanabildikleri bir imkan var. Dolayýsýyla bu uçaðýn kullaným alaný çok geniþ diyebiliriz. Ýlk uçuþu kýsa bir zamanda yaparsak yýl sonuna kadar ya da önümüzdeki sene baþýnda ilk göreve hazýrlýk durumu oluþacaktýr diye düþünüyoruz."

- ANKA-3'ÜN SÝLAHLARI

Korkem, ANKA-3'ün taarruz yeteneðine iliþkin soruya karþýlýk, uçakta birisi gövde altý merkez, ikisi dahili ve kanat altlarýnda ikiþer olmak üzere toplam 7 silah istasyonu bulunacaðýný anlattý.

Silah istasyonlarýnýn deðiþik kapasiteleri bulunduðuna dikkati çeken Korkem, þunlarý kaydetti:

"Gövde içindeki dahili istasyonun yetenekleri çok büyük olacak. Yani orada ciddi bir hacmimiz var, bu konfigürasyonun getirdiði. Þu ana kadar Türkiye'de geliþtirilmiþ bütün mühimmatlarý bu sistem içinde taþýyabilir durumdayýz. Dahili silah istasyonu Mark 83 sýnýfý silahlardan birer adet taþýyabiliyor ya da hacmine göre çok daha fazla sayýda daha küçük mühimmat taþýyabiliriz. Kanat altýndaki ilk büyük istasyonda SOM-J, yine Mark 83 sýnýfý silahlar taþýnabiliyor. Daha altýndakiler kesinlikle taþýnabiliyor. Kanat dýþý istasyonlarda da nispeten küçük silahlar taþýnabiliyor. Dolayýsýyla yelpazemiz silah taþýmak açýsýndan çok geniþ."

ANKA-3'ün gurur verici bir proje olduðunu vurgulayan Korkem, "Bizim açýmýzdan çok gurur verici bir proje. Teknolojinin sýnýrýnda her türlü çalýþmayý gerçekleþtirdik, yapmaya da devam ediyoruz. Ýnþallah baþarýlý bir ilk uçuþ ve devamýnda yapacaðýmýz görev sistemleri entegrasyonuyla ülkemize iyi bir ürün kazandýracaðýz." dedi.

- SÜPER ÞÝMÞEK GELÝYOR

Korkem, ANKA-3'ün kanat altlarýna konumlandýrýlan yüksek hýzlý hedef uçak Þimþek'in yeni versiyonuna iliþkin de bilgi verdi.

Ortaya çýkan platformun "Þimþek'in büyük abisi" gibi olduðunu ifade eden Korkem, yeni ürüne "Süper Þimþek" ismini verdiklerini söyledi.

Korkem, Süper Þimþek'in öncelikle hedef uçak olacaðýný, bunu sahte hedef ve taarruz amaçlý mühimmatlý versiyonlarýnýn izleyeceðini dile getirdi.

Mühimmatlý versiyonlarda farklý türde arayýcý baþlýklar kullanacaklarýný aktaran Korkem, "Dolayýsýyla Süper Þimþek havadan yere, havadan havaya taarruz görevleri yapabilecek, üzerine kendi kapasitesi dahilinde elektronik harp sistemleri takýlýp yerdeki düþman sistemlerinin tespiti, bunlarýn baskýlanmasý gibi görevleri gerçekleþtirebilecek. En son versiyonlarýndan birinde seyir füzesine kadar ulaþabilecek bir yelpazede bu hava aracýný da kullanacaðýz. 700 kilometrenin üzerinde menzil bekliyoruz." ifadelerini kullandý.