Savunma sanayisinde son dönemde en fazla dikkati çeken ürünlerden olan kamikaze insansýz hava araçlarýna (ÝHA) "Azab" ismiyle Türkiye'den yeni bir çözüm eklendi.
Robit Teknoloji, delta kanat yapýsýna sahip çok maksatlý kamikaze Azab'ý geliþtirip, uçuþ testlerini gerçekleþtirdi. Uzun menzil ve yüksek faydalý yük taþýma kapasitesine sahip Azab ile yakýn zamanda patlatma testleri yapýlmasý planlanýyor.
Robit Teknoloji Ýnsansýz Hava Araçlarý Direktörü Selçuk Fýrat, AA muhabirine yaptýðý açýklamada, 15 yýllýk geçmiþe sahip þirketin aðýrlýklý olarak biliþim ve biliþim güvenliði alanlarýnda faaliyet gösterdiðini, son 2 yýldýr da savunma sanayisi alanýnda çözümler geliþtirdiklerini söyledi.
"Azab" ismini verdikleri ürünün çok maksatlý kamikaze ÝHA olduðunu ifade eden Fýrat, "Harp baþlýðýný istediðimiz þekilde deðiþtirip entegre edebiliyoruz. Envanterdeki mevcut harp baþlýklarýný kullanabiliyoruz." dedi.
Azab'ýn 2 versiyonu bulunduðunu belirten Fýrat, þunlarý kaydetti:
"Azab'ýn, kanat açýklýðý 150 ve 200 santimetre olan iki versiyonu var. 200'lük Azab,15 kilograma kadar faydalý yük taþýyabiliyor, 50 kilogramla kalkýþ saðlýyor. 150'lik Azab ise 7 kilogram aðýrlýðýnda ve 3 kilogram mühimmat taþýyabiliyor. Çok maksatlý olmasý kapsamýnda isterseniz at unut, isterseniz serbest dolaþým, isterseniz bir operatör yardýmýyla 200 kilometre görüþ hattýndan Azab'ý kamerasýyla yönlendirip hedefe kendiniz götürebiliyorsunuz. Ayný zamanda verdiðiniz GPS koordinatlarýyla direkt kendisi hedefine ulaþýp imha edebiliyor. Azab'ýn kendine has sensörleri var. Ukrayna ve Azerbaycan savaþlarýnda da gördüðümüz gibi bu tür kamikaze ÝHA'lara karþý önlemler alýyorlar. Bu önlemlerin önüne geçmek için de birkaç özellik var. Her ne olursa olsun Azab, hedefin üzerine geldiðinde kendini imha edebilecek güçte. Azab T200 modelimizi iki operatörüyle çok rahat þekilde kurabiliyorsunuz. Ayný zamanda 8, 16'lý podlarda taþýnabiliyor. Kurulumu 5 dakika sürüyor. Önceden isterseniz görevini yükleyebiliyorsunuz. Ýstenirse operatör bilgisayarýný açýp kumandasýyla beraber hedefine direkt gönderilebiliyor. Ufak Azab'ý tek operatörle, normal bir sivil araçla, isterseniz askeri araçla taþýyabilirsiniz. Kurulumu yine 5 dakika. Ýlk kurulumu yaptýktan sonra art arda 5-10 adet Azab atabiliyorsunuz. Onun testlerini henüz yapmadýk."
Azab'ýn geldiði aþamaya iliþkin de bilgiler veren Fýrat, "Azab uçuyor, hedefine dalýþ gerçekleþtiriyor. Bütün uçuþ testlerini gerçekleþtirdik. Mühimmatlý testlere geçiyoruz. Önümüzdeki aylarda da mühimmatlý testlerini yapacaðýz. Þu anda tetikleme mekanizmasýný test ediyoruz Ayný zamanda hedefe geldiðinde otopilotunu uyarýp 'Ben artýk kendimi imha ettireceðim' demesi kýsmýndayýz. Mühimmat testlerinin senenin ortasýnda ya da yýlýn üçüncü çeyreðinde bitmesini bekliyoruz. Üretime hazýrýz. Gelecek sipariþleri karþýlayabilecek düzeyde olacaðýz." ifadelerini kullandý.
Azab'a özel mühimmat üretilebileceði gibi güvenlik güçlerinin elindeki harp baþlýklarýnýn da kullanýlabileceðine iþaret eden Selçuk Fýrat, havanlar, tank toplarý ve RPG mühimmatýnýn çok kolay bir þekilde Azab'a entegre edilebildiðini bildirdi.
Azab'ýn bir platform olduðunu ve istenildiði gibi þekillendirilip kullanýlabileceðini vurgulayan Fýrat, bu konuda herhangi bir sýnýrlamanýn olmadýðýný, Azab'ýn amaca göre parça tesirli, yangýn, parça tesirli mühimmatlarla görev yapabileceðini kaydetti.
Azab T150'yi fýrlatmak için 3 metrelik elektrikli bir katapult geliþtirdiklerini anlatan Fýrat, Azab T200'ün ise 6 metrelik bir katapultu bulunduðunu, ayrýca çalýþmalarý süren roketli sistem tamamlandýðýndan kamyondan ya da konteynerden atýlabileceðini söyledi.
Azab'ý Cumhurbaþkanlýðý Savunma Sanayii Baþkanlýðýna sunduklarýný ve olumlu geri dönüþler aldýklarýný ifade eden Fýrat, "Bu özelliklerde bir ÝHA'nýn uçar hale gelmesi ve ulaþtýðý yük, mesafe henüz Türkiye'de gelinmiþ bir nokta deðil. Azab, mevcut kamikaze ÝHA'larla karþýlaþtýrýldýðýnda þu anda sýnýfýnda Türkiye'de tek. Ayný zamanda yurt dýþýnda da çok büyük ilgi görüyoruz. Bu hafta iki ülkeyle temasýmýz oldu. Hem ihracatýmýz hem de ordumuz için güzel bir ürün olacak." diye konuþtu.
Selçuk Fýrat, Azap versiyonlarýnýn ihtiyaçlara göre þekillendirildiðine iþaret ederek, kullaným konseptlerine iliþkin þu bilgileri verdi:
"Azab T150'yi operasyonel taþýma amacýyla geliþtirdik. Bir timin elinde en az 3 tane, arabanýn arkasýna atýp götürüp 100 kilometre mesafede herhangi bir hedefi kamerayla vurabileceði þekilde yaptýk. Azab T200 ise uzun mesafede, ülke sýnýrlarýný korumasý amacýyla caydýrýcý bir unsur olarak yapýldý. 500 kilometre mesafesi var, 200 kilometreye kadar kontrol edebiliyorsunuz. Sonrasýnda hedefine kadar ilerliyor. Hedefe geldiðinizde istediðiniz þekilde dalýþýný gerçekleþtiriyor. Ýsterseniz dik, isterseniz açýlý dalýþ yapabiliyor. Hedefine ulaþtýðýnda ya da görev sonlandýrýldýðýnda kendini imha edebiliyor. Ele geçirilirse patlamadan ki biraz zor, hiçbir parçasýný bulamazlar."
Azab'ý benzer ürünlerden ayýran en temel farkýn faydalý yük taþýma kapasitesi olduðuna iþaret eden Fýrat, þöyle devam etti:
"Þu anda bu kapasitelerde faydalý yük taþýyan bir kamikaze ÝHA yok ülkemizde. Bir diðer önemli özelliði de kullanýcý tarafýndan yönlendirilebilir ve çok kolay kurulabilir olmasý. Ayrýca geliþtirilebilir bir platform. Azab'ý sadece kamikaze ÝHA olarak da düþünmeyin. Farklý faydalý yükler de entegre ederek kullanýlabilir halde. Ýsterseniz 50 kilogramlýk yük de taþýyabilir Azab. Platformu 3,5 metre kanat açýklýðýna çýkartabiliyoruz, gövdesini istediðimiz þekilde dizayn edebiliriz. Radar kesit alaný ve kompozit gövdesi sayesinde radara yakalanma olasýlýðý çok az olan bir ürün. Testlerimizde genelde 50-100 metre arasýnda uçuyor, minimum irtifasý bu seviyelerde. Azab saatte 278 kilometre hýza ulaþabiliyor, çok süratli gidiyor. Operatör 200 kilometre menzile kadar Azab'ý kumanda edebiliyor. T200 ile 500 kilometre menzile ulaþmak mümkün."