Türkiye'nin ve Avrupa'nýn en büyük sanayi kümelenmesi olan SAHA Ýstanbul tarafýndan, Cumhurbaþkanlýðý himayelerinde, 6 bakanlýk ve Cumhurbaþkanlýðý Savunma Sanayii Baþkanlýðýnýn (SSB) destekleriyle, Anadolu Ajansýnýn (AA) global iletiþim ortaklýðýnda, Ýstanbul Fuar Merkezi'nde (ÝFM) düzenlenen SAHA EXPO Uluslararasý Savunma, Havacýlýk ve Uzay Sanayii Fuarý'nda görücüye çýkan AZMAN ile sarp araziler daha kolay aþýlacak.
HÝDROAN Ankara Hidrolik Makine Sanayi Ticaret Limited Þirketi Fabrika Müdürü Neþet Daðdelen, AA muhabirine, son 10 yýlda savunma sanayisi þirketlerine AR-GE danýþmanlýðý ve çözüm ortaklýðý yaptýklarýný söyledi.
Savunma sanayisi üzerine bugüne kadar 15'in üzerinde proje tamamladýklarýný ifade eden Daðdelen, "AZMAN Projesi de bunlardan birisi. AZMAN, 8 yýllýk bir proje. Projeye, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðýndan AR-GE ve TÜBÝTAK'tan destek alarak baþladýk. Prototip ürün olarak tamamlanan AZMAN, otonom keþif aracý. Diðer araçlardan ayýran özelliði, her tekerleði baðýmsýz hidropnömatik sistemle çalýþan bir araç. Ýçinde dizel ve elektrikli motorumuz var. Ayrýca onlarýn yanýnda hibrit çalýþan bir araç." dedi.
Daðdelen, aracýn 4 bin 600 kilogram yük taþýma kapasitesinin bulunduðunu, kendi aðýrlýðýnýn ise 6 ton olduðunu bildirdi.
- "ARAÇ TAMAMIYLA YERLÝ ÜRETÝM"
Aracýn önünde bulunan derinlik kameralarýyla, ayný zamanda lidar ve radar kameralarýyla direkt GSM þirketleriyle bölgesindeki konumunu tespit ettiðini belirten Daðdelen, þu bilgileri verdi:
"Sonrasýnda Harita Genel Müdürlüðünün sayfasýndaki genel dünya haritasýna ulaþarak konumunu sabitliyor. Sabitledikten sonra yazýlýmý da bize ait olmak kaydýyla sizin konumlandýrdýðýnýz bölgeye hareket ediyor. Hareket ederken engel tanýmlayabiliyor. Karþýsýna çýkan engelleri aþabiliyor. Aþamayacaðý bir engel varsa kullanýcýsýna bunu bildiriyor. Yöneticisiyle arasýndaki irtibatý koparýrsa gittiði yolu hafýzasýna aldýðý için tekrar geri komuta merkezine dönebiliyor. Araç tamamýyla yerli üretim. HÝDROAN, bu üretimde Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðýndan AR-GE desteði ve TÜBÝTAK desteði haricinde herhangi bir firmadan destek almamýþtýr. Yazýlým, hidrolik, elektronik dahil kendi bünyesinde üretimini gerçekleþtirmiþtir. Bunu gerçekleþtirirken Orta Doðu Teknik Üniversite ve diðer üniversitelerden yardým almýþtýr. Yazýlým konusunda tamamýyla kendi personelini kullanmýþtýr. Prototip bir ürün olduðu için ihracatýyla ilgili çalýþmalarýmýz devam etmekte. Bunu gerçekleþtirmek için Milli Savunma Bakanlýðý ve Savunma Sanayii Baþkanlýðýndan kuruluþ ve üretim izin belgeleri alýndý."
Daðdelen, AZMAN'ýn, 6x6, 4x4 ve 8x8 üretilmesi için izin belgeleri olduðunu aktararak, ihtiyaç halinde bunlarýn da direkt üretilip Türk Silahlý Kuvvetleri (TSK) envanterine katýlmaya hazýr olduðunu anlattý. AZMAN'ýn zorlu arazi koþullarýna göre üretildiðine dikkati çeken Daðdelen, þunlarý kaydetti:
"AZMAN'ýn hýzý saatte 30 kilometre. Aracýmýz hidrolik olduðu için alt kýsmýný yere indirecek kadar yaklaþmakta, 70 santimetre yerden yükselebilmekte. Noktasal dönüþ yapabilmekte. Bu özellikler araca ayrý bir güç katýyor. Arazideki gücü ve performansýyla TSK'ya uzun soluklu hizmet edecek, Mehmetçik'e can kurtarýcý güç olacak."