72 metre geniþliðe ve 285 metre tam boya sahip olmasý planlanan gemi yakýt ikmalsiz Ýstanbul'dan New York'a kadar gidip gelebilecek. Projede BAYKAR ve TUSAÞ'la birlikte çalýþýlýyor. 50 adet insanlý ve insansýz hava aracýnýn iniþ ve kalkýþ yapabilecek gemi hakkýnda bilgi veren Dizayn Proje Ofisi müdürü Doç. Dr. Mühendis Albay Hakan Uçar, "Gemi tasarýmýnda kritik unsur olan uçuþ güvertesi tamamlandý. Gemide yerli sistemlerin kullanýlmasýný hedefliyor ve milli uçak gemimizde yüzde 80'in üzerinde yerlilik oraný bekliyoruz. Yakýt tüketimini azaltmaya yönelik yeni tip yumru baþ tasarýmý geliþtirdik. Milli uçak gemisine özel sessiz pervane tasarladýk" dedi.
Türkiye'nin mavi vatandaki yeteneðini küresel ölçekte geniþletecek, stratejik caydýrýcýlýðýný artýracak milli uçak gemisi tasarým çalýþmalarý hýz kesmeden devam ediyor. Gemi 20 yýllýk deneyime sahip ve denizcilik sektöründe bir marka haline gelen Milli Savunma Bakanlýðý Deniz Kuvvetleri Komutanlýðýna baðlý Dizayn Proje Ofisi'nde tasarlanýyor. Geminin, 60 bin ton deplasmana, 72 metre geniþliðe ve 285 metre tam boya sahip olmasý planlanýyor. 25 knots azami sürate sahip olacak gemi, yakýt ikmali yapmadan Ýstanbul'dan New York'a kadar gidip gelebilme kabiliyetine sahip olacak. Yüzen havalimanýný andýran gemi tasarýmda kritik unsur olan uçuþ güvertesi tamamlandý. Yakýt tüketimini azaltmaya yönelik yeni tip yumru baþ tasarýmý geliþtirildi. 110 personelin görev yaptýðý gemi tasarýmýnda BAYKAR ve TUSAÞ'la birlikte çalýþýlarak ilerleniyor.
"DÝZAYN PROJE OFÝSÝ 20 YILLIK SÜREÇTE, DENÝZCÝLÝK SEKTÖRÜNDE BÝR MARKA HALÝNE GELMÝÞTÝR"
Dizayn Proje Ofisi müdürü Doç. Dr. Mühendis Albay Hakan Uçar, "Dizayn Proje Ofisi, Türkiye'nin savunma sanayisinde önemli bir rol oynayan Deniz Kuvvetleri Komutanlýðý baðlýsý bir kuruluþtur. Ülkemizin deniz savunma kabiliyetini artýrmak, baðýmsýz bir deniz savunma sanayisine katký saðlamak ve stratejik denizcilik projelerine öncülük etmek amacýyla Deniz Kuvvetlerimizin ihtiyacý olan savaþ gemilerini tamamen yerli imkânlarla tüm performans gerekliliklerini saðlayacak þekilde ve maliyet etkin olarak tasarlýyoruz. Gemide kullanýlacak sistemlerin yerli ve milli olmasýna azami gayret göstererek yerlilik oraný yüksek milli savaþ gemileri öncelikli hedefimizdir. Geminin tüm tasarým süreçlerini icra ediyor, gemi inþa ve test süreçlerinde aktif rol üstlenerek sahadan geri beslemelerin tasarýma yansýtýlmasýný ve geminin planlanan zamanda elde edilmesini saðlýyoruz. Dizayn Proje Ofisi, MÝLGEM Projesi ile baþlayan ve bugün TF-2000 hava savunma harbi muhribi ve milli uçak gemisi ile devam eden 20 yýllýk süreçte, denizcilik sektöründe bir marka haline gelmiþtir" diye konuþtu.
"MÝLLÝ UÇAK GEMÝSÝ, ÜLKE SAVUNMASI VE TÜRK DENÝZ KUVVETLERÝ ÝÇÝN STRATEJÝK ÖNEME SAHÝPTÝR"
Milli uçak gemisinin stratejik bir öneme sahip olduðunu ifade eden Uçar, "Milli uçak gemisi, ülke savunmasý ve Türk Deniz Kuvvetleri için stratejik öneme sahiptir. Ülkemizin deniz yeteneklerini küresel ölçekte geniþletecek, stratejik caydýrýcýlýðýný artýracak ve Türkiye'nin mavi vatandaki gücünü pekiþtirecek bir platform olacaktýr. Sayýn Cumhurbaþkanýmýzýn direktifi ile projeye baþlanmýþ, projede Deniz Kuvvetlerimizin kendi alanlarýnda uzman personelin de katýlýmýyla Dizayn Proje Ofisi bünyesinde toplam 110 kiþilik bir ekip yer almaktadýr. Ayný zamanda havacýlýk sektöründe öncü firmalarýmýz BAYKAR ve TUSAÞ ile müþterek çalýþmalar icra edilmektedir" ifadelerini kullandý.
"HEDEFÝMÝZ, TEKNOLOJÝK OLARAK MUADÝLLERÝNDEN ÜSTÜN BÝR UÇAK GEMÝSÝNÝ EN KISA SÜREDE ÜLKEMÝZE KAZANDIRMAK"
Milli uçak gemisi projesinde gelinen son noktayý anlatan Hakan Uçar, "Gemimizin tasarýmýna tamamen bize özgün olacak þekilde süratle devam ediyoruz. Öncelikle uçak gemisinin en kritik unsuru olan uçuþ güvertemizin tasarýmý için yerli ve milli hava araçlarýmýzý esas alarak BAYKAR ve TUSAÞ firmalarý ile birlikte çalýþtýk. Çalýþmalarýmýzýn sonucunda rampalý uçuþ güvertemiz ile hangar tasarýmýný tamamladýk. Bununla birlikte, uçuþ güvertesini taþýyacak teknenin formunu tasarladýk, endazesini oluþturduk, aðýrlýk, kapasite hesaplarý ve sevk analizlerimizi yaparak geminin ihtiyaç duyacaðý itki gücünü ve sevk sistemini de belirledik. Gemimizin tüm dünya denizlerindeki en kötü deniz durumlarýnda harekat icra edebilmesi için denizcilik analizlerini yaptýk. Þu an gemimizin 3 boyutlu olarak genel yerleþim çalýþmalarýna ve sistem tasarým hesaplarýna devam ediyoruz. Hedefimiz milli hava araçlarýmýzýn konuþlandýrýlmasý ile muharip gücü yüksek, teknolojik olarak muadillerinden üstün ve yerlilik oraný yüksek bir uçak gemisini en kýsa sürede ülkemize kazandýrmak" dedi.
"YAKIT ÝKMALSÝZ ÝSTANBUL'DAN NEW YORK'A KADAR GÝDÝP GELECEK"
Uçak gemisinin yakýt ikmalsiz Ýstanbul'dan New York'a kadar gidip geleceðini ifade eden Doç. Dr. Mühendis Albay Hakan Uçar, "Yapýlan tasarým çalýþmalarý sonucunda gemimiz yaklaþýk 60 bin ton deplasmana, 72 metre geniþliðe ve 285 metre tam boya sahip olacaktýr. Uçuþ güvertemiz 3 koþu yollu çift kalkýþ pisti ve 1 iniþ pistinden oluþacak, hava araçlarýmýz için kýsa mesafeden kalkýþ ve halatlý yakalama sistem, STOBAR'a sahip olacaktýr. Yakýt ikmali yapmadan 10 bin deniz mili yani Ýstanbul'dan New York'a kadar gidip gelebilecek ve 4 adet gaz türbininden oluþan ana tahrik sistemi ile 25 knots azami sürate sahip olacaktýr. Yerli ve milli hava araçlarýmýzdan BAYKAR üretimi Kýzýlelma ve TB-3 ile TUSAÞ üretimi Hürjet ve ANKA-3 hava araçlarýmýz gemiden kalkýþ ve iniþ yapabileceklerdir. Bununla birlikte gemide kullanýlacak tüm sistemler için öncelikle yerli savunma sanayi firmalarýmýz ile birlikte çalýþacaðýz" diye konuþtu.
"50 ADET ÝNSANLI VE ÝNSANSIZ HAVA ARACI KAPASÝTESÝ OLACAKTIR"
Geminin yüzde 80'in üzerinde yerlilik oranýna sahip olacaðýný belirten Uçar, "Öncelikle, geminin tasarýmýnýn tamamen tarafýmýzca yapýldýðýný ve inþasýnýn da askeri tersanelerimizde planlandýðýný belirtmek isterim. Bununla birlikte, gemide yerli sistemlerin kullanýlmasýný hedefliyor ve yerli ve milli hava araçlarýmýz ile milli uçak gemimizde yüzde 80'in üzerinde yerlilik oraný bekliyoruz" dedi.
"DAHA CAYDIRICI VE DAHA GÜÇLÜ BÝR UÇAK GEMÝSÝ"
SÝHA gemisi TCG ANADOLU'nun aðabeyi olan milli uçak gemisi ile arasýnda boyut, deplasman, taþýyacaðý hava aracý, seyir siasý gibi birçok açýdan farklýlýklar mevcut olduðunu ifade eden Doç. Dr. Uçar, þunlarý kaydetti: "Milli uçak gemimizin temel amacý sabit kanatlý uçaklar ve insansýz hava araçlarý için bir deniz platformu sunmaktýr. Bu maksatla TCG ANADOLU'dan daha geniþ bir hava gücü barýndýrabilecektir. TCG ANADOLU'dan 2 kat daha büyük boyut ve deplasmana, daha uzun süre operasyon yapabilme kabiliyetine sahip olacaktýr. Yani daha caydýrýcý ve daha güçlü bir uçak gemisi olarak görev yapacak ve ülkemizin denizden hava gücünü aktarmasýna ciddi imkân saðlayacaktýr. Çalýþmalarda gelinen durum itibariyle asgari 50 adet insanlý ve insansýz hava aracý kapasitesi olacaktýr."
"MÝLLÝ UÇAK GEMÝSÝNE ÖZEL SESSÝZ PERVANE TASARLADIK"
Milli uçak gemisi için hazýrlanan özel tasarýmlardan bahseden Uçar, "Milli uçak gemimizin tüm sistemleri üzerinde çalýþmalar icra etmekteyiz. Ancak, bunlardan bazýlarý ileri mühendislik gerektiren ve yenilikçi yaklaþýmlarý barýndýran tasarýmlardýr. Örneðin, uçak gemimizin daha uzun süreli operasyon yapabilmesi için yakýt tüketimini azaltmak fayda saðlayacaktýr. Bu maksatla, Dizayn Proje Ofisi olarak yakýt tüketimini azaltmaya yönelik yeni tip yumru baþ tasarýmý geliþtirdik. Bu yeni tip yumru baþ tasarýmýný ilk defa milli uçak gemisinde kullanacaðýz. Ve böylelikle yakýt tasarrufunda da ciddi bir kazaným elde edilecektir. Bununla birlikte, geminin su altý akustik izini azaltmak ve böylelikle düþman unsurlar tarafýndan tespit edilmesinin önüne geçmek amacýyla milli uçak gemisine özel sessiz pervane tasarladýk. Ayrýca, gemimizin su üstü ve su altý patlamalarýna yönelik ileri mühendislik gerektiren þok analizlerini icra ediyor, analiz sonuçlarýna göre tasarým yaparak gemimizin patlamalara karþý dayanýklý olmasýný saðlýyoruz" ifadelerini kullandý.