Bayraktar TB3'le ilgili beklenen açýklama! Yakýnda duyurulacak
ABONE OL

Turkcell'in katkýlarýyla gerçekleþtirilen Anadolu Ajansý (AA) Teknoloji Masasý, SAHA Ýstanbul Yönetim Kurulu Baþkaný ve Baykar Genel Müdürü Haluk Bayraktar'ýn katýlýmýyla SAHA EXPO'da yapýldý.

Bayraktar, fuarda 4-5 gün içinde çok büyük anlaþmalara imza atýldýðýný söyledi. Þu ana kadar 4,6 milyar dolarlýk ihracat sözleþmesini tespit ettiklerini dile getiren Bayraktar, "Toplamda 6,2 milyar dolarlýk sözleþmelere imza atýldý, 123 imza töreni yapýldý. Biz bu imza törenlerinden bu rakamlarý buluyoruz. Aslýnda gerçek, bu rakamlardan da fazla." diye konuþtu.

Bayraktar, fuarda büyük bir etkileþimin olduðunu ve iþletmeden iþletmeye 3 binden fazla toplantýnýn yapýldýðýný bildirdi.

Türkiye'nin savunma sanayisinde geçen yýl yaptýðý ihracatýn 5,5 milyar dolar olduðunu anýmsatan Bayraktar, þunlarý kaydetti:

"Özellikle son dönemlerde topçu mühimmatlarýnýn üretiminde Türkiye çok ciddi kapasite artýrýmý yaptýrdý. Burada devlet firmalarýnýn yaný sýra özel sektörün de çok ciddi adýmlar attýðýný görüyoruz. Ýþte SAHA EXPO 2024 Fuarý'mýzýn ana sponsoru ARCA firmasý sadece bu fuarda 2 milyar dolarýn üzerinde ihracat sözleþmesi imzaladý. ARCA firmasý tek baþýna bütün Amerika kýtasýnda üretilen top mermisinden bir ayda daha fazla top mermisini sadece bir firma olarak Türkiye'de, Çorum'da üretiyor. Savunma Sanayii Baþkanlýðýnýn imzaladýðý sözleþmeler var. Baykar olarak alt tedarikçilerimiz ile ASELSAN ile imzaladýðýmýz bir sözleþme var kameralar konusunda. TÜBÝTAK, Roketsan ile sözleþme imzalandý."

- "KIZILELMA'YA YÖNELÝK DE ÇOK BÜYÜK BÝR ÝLGÝ VAR"

Haluk Bayraktar, savunma sanayisindeki firmalar için ihracatýn önem arz ettiðini söyledi.

Baykar'ýn son 4 yýldýr Türkiye'de ihracat birincisi olduðuna iþaret eden Bayraktar, þirketin gelirlerinin yüzde 95'nin ihracattan geldiðini vurguladý.

Bayraktar, ihracatýn güçlü olmasýnýn savunma sanayisi firmalarýnýn sürdürülebilirliði için önemli olduðunu ifade etti.

Bayraktar, TB2'nin ilk ihraç ettikleri ürün olduðunu ve bu konuda ilk sözleþmenin 2018'de imzalandýðýný dile getirerek, aradan geçen 6 yýlda 35 ülkeye ihracat gerçekleþtirdiklerini söyledi.

Bayraktar Akýncý'nýn ilk uçuþunu 2021'de gerçekleþtirdiðini ifade eden Bayraktar, þu deðerlendirmede bulundu:

"TB2, ilk uçuþunu 2014'te yapmýþtý, ihracatý 2018'deydi. Akýncý'ya baktýðýmýz zaman ilk uçuþuyla ilk ihracatý arasýnda çok daha kýsa bir süre olduðunu görüyoruz. TB2'nin diðer ülkelerdeki baþarýsý... Çok büyük baþarýlara imza attý her yerde, gittiði her yerde, gerçekten, önemli katkýlar sundu, kuvvet çarpaný oldu. Onu alan ülkeler, kullanan ülkeler, adeta bizlere, Türkiye Cumhuriyeti Devleti'ne güvenlerini de bir yandan artýrdý. Çünkü destek verilmiþ oluyordu ayný zamanda. Bu, tabii, diðer ürünlere, Akýncý'nýn daha hýzlý þekilde ihraç edilmesine katký saðladý. Akýncý da 10 ülkeye ihraç edildi."

Haluk Bayraktar, geliþtirdikleri Bayraktar TB3'ün de seri imalat aþamasýna ulaþtýðýný belirterek, bu ürünün birçok ülkeye ihracatýnýn gündemde olduðunu söyledi. Bayraktar, "Belki bu sene içerisinde, birkaç ay gibi bir sürede, belki 5-6 aylýk süreçte bir haber duyabiliriz ihracat anlamýnda." dedi.

Bayraktar TB3

Bayraktar, TB3'ün TB2'den elde edilen birikimlerle geliþtirildiðini, ayný zamanda deniz platformlarýna iniþ yapma kabiliyetine sahip olduðunu vurguladý.

Bayraktar, KIZILELMA'ya yönelik de çok büyük bir ilginin olduðuna iþaret ederek, þunlarý kaydetti:

"Her ne kadar seri üretime, imalata girmemiþ olsa da þu ana kadar 4 prototip ürettik. En son geliþtirdiðimiz prototip uçuþ testlerine devam ediyor. Önümüzdeki yýl seri imalata geçmesine çalýþýlýyor ama bu fuarda dahi bizi ziyaret eden ülke temsilcilerinden, üst düzey hava kuvvetleri temsilcilerinden 'Biz KIZILELMA'yý ilk alan, ilk kullanan ülke olmak istiyoruz.' diyen birçok insanla konuþtuk. Onlarýn bunu demesinin sebebi, TB2 veya Akýncý'yý kullanýyorlar. Sonuçta o ürünü kullanmaktan dolayý bir güven iliþkisi oluþmuþ, ürünün performansýný görmüþler, yeni gelen ürüne de artýk o eski tecrübelerine bakarak karar veriyorlar. Bunun çok büyük, muazzam bir etkisi var. O güven iliþkisini oluþturmak zaten en önemli þey. Ondan sonrasý devam ediyor."

- "BAYRAKTAR TB2, 1 MÝLYON UÇUÞ SAATÝNÝ AÞTI"

Bayraktar, Türk ordusunun insansýz hava aracý teknolojisini dünyada en etkili, en yoðun kullanan ordu olduðunu dile getirdi.

Operasyonel anlamda da Türk ordusunun en çok tecrübeye sahip ordu olduðuna iþaret eden Bayraktar, teknolojiyi geliþtiren firma olarak çok yüksek uçuþ saatine ulaþtýklarýný belirtti.

Bayraktar TB2'nin 1 milyon uçuþ saatini aþtýðýný vurgulayan Bayraktar, sözlerini þöyle sürdürdü:

"Normalde hava aracý platformlarýnýn en az 20-30 yýl sürer 1 milyon saate ulaþmasý. Biz, Bayraktar TB2 ile 10 yýldan kýsa sürede o uçuþ saatine ulaþtýk. Akýncý da çok yoðun bir þekilde uçtu. Dolayýsýyla bir yandan teknoloji geliþtirme kabiliyetimiz var, bir yandan operasyonel tecrübeler de var. Bu konuda bizimle iþbirliði yapan ülkeler ayný zamanda bu teknolojiyi, bu sistemi etkin bir þekilde kullanabilecekleri operasyonel konsepti de almýþ oluyorlar. Yani sadece ihraç edilen bir hava aracý deðil, bunun yer sistemleri, haberleþme sistemleri, bunun network altyapýsý, o network altyapýsýnýn optimize bir þekilde kullanýlmasýný saðlayan yazýlým altyapýsý, komuta kontrol merkezleri... Her ülkenin farklý operasyonel ihtiyaçlarý da var. O ihtiyaçlara yönelik çözümü hýzlý þekilde geliþtirebiliyor olmak gerekiyor. Ayný zamanda o konsepti de biz ihraç etmiþ oluyoruz. Bunun da çok büyük katkýsý var. Ama, tabii ki, her ülkenin de kendi ihtiyaçlarýna göre bir özel, özelleþtirme, konfigürasyonu deðiþtirme ve o konfigürasyonu hýzlý uygulama yetenekleri Baykar'da var, hýzlý þekilde uyguluyoruz. Onun da çok büyük bir artýsý var."

- "NE KADAR ÝMKANIMIZ VARSA KIZILELMA'NIN GELÝÞTÝRÝLMESÝ ÝÇÝN YATIRIYORUZ"

Haluk Bayraktar, Baykar olarak hiçbir zaman dýþ finansman kullanmadýklarýnýn altýný çizerek, iþ ve projeleri þirketin imkanlarýyla yaptýklarýný vurguladý.

Ýhracat tarafýnýn baþarýlý þekilde ilerlediðini ifade eden Bayraktar, ihracat gelirlerinin yüzde 15-20'si ile AR-GE yatýrýmlarýnýn yapýldýðýný bildirdi.

Bayraktar, KIZILELMA'nýn da Baykar'ýn öz sermayesiyle geliþtirildiðini belirterek, "Hiçbir sipariþ almadan, hiçbir geliþtirme kaynaðý almadan, tamamen Baykar'ýn ihracatta elde ettiði gelirlerle gerçekleþtiriliyor." diye konuþtu.

KIZILELMA'yý yüzde 100 yerli yapmak için birçok alana yatýrým yapýlmasý gerektiðini ifade eden Bayraktar, þu deðerlendirmede bulundu:

"Biz hava aracý, aviyonikleri, yazýlým sistemleri, yer sistemi, haberleþme bunlarý þu an halletmiþ durumdayýz. Uçuþ testleri devam ediyor ama bir yandan motor yatýrýmý da devam ediyor. Büyük yatýrým gerçekten ama biz þu an gelirlerimizin çok büyük bir kýsmýný AR-GE'ye de yatýrdýðýmýz için bunu þu an sürdürebiliyoruz. Herhangi bir sýkýntýmýz yok."

Bayraktar, Türkiye'nin güçlü ve baðýmsýz olmasý için insansýz sistemlerine girdiklerinin altýný çizerek, "Bu iþin en üst noktasý olduðunu düþünüyoruz insansýz savaþ uçaðýnýn. O yüzden biz ne kadar imkanýmýz varsa KIZILELMA'nýn geliþtirilmesi için yatýrýyoruz. Bütün imkanlarýmýzý seferber ediyoruz. En büyük yatýrýmýmýz þu an KIZILELMA'ya zaten." ifadesini kullandý.

- "KRÝTÝK GÖRDÜÐÜMÜZ ALANLARDA YATIRIMI GERÇEKLEÞTÝRÝYORUZ"

Bayraktar, geliþtirdikleri ana platform, ürün ve teknolojilerde açýk olan bir yer varsa oranýn tamamlanmasý adýna her türlü yatýrýmý yapmaya çalýþtýklarýný da anlattý. Fuarda ilk defa sergiledikleri lazer güdümleyici ünitesinin buna örnek olduðunu ifade eden Bayraktar, lazer güdümleyicinin dünyada ihracat limitlerine tabi olduðunu bildirdi. Bayraktar, böylece optik ve lazer tarafýnda firmanýn ihtiyacý olan bir alana yatýrým yaptýklarýný kaydetti.

Haberleþme alanýndaki yaptýklarý yatýrýmlara da deðinen Bayraktar, þu ifadeleri kullandý:

"ASELSAN Ku-bant haberleþme sistemi yapýyor ama biz Ku-bant deðil Ka-bant SATCOM sistemi geliþtirdik. Ka-bant daha yeni bir teknoloji, daha maliyet uygun. Yani bizde birkaç kriter var o alana girmemiz için. Bir daha maliyet etkin olmasý. O çok önemli. Tabii maliyet etkinlikten daha önemlisi teknik isterleri karþýlamak. Yani performans anlamýnda teknik isterleri karþýlamak. Onun için mesela farklý haberleþme teknolojileri hem görüþ hattýnda hem de uydu haberleþme sistemlerini geliþtiriyoruz. Bizim ihtiyaçlarýmýz var buna çünkü. Mesela bunlarýn haberleþme tarafýný daha önce yurt dýþýndan ithal ediyorduk. Þimdi onlardan çok daha ileri haberleþme teknolojilerini çok daha düþük maliyetle yapar hale geldik yeni atýlýmlarla. Ayný þekilde ileri seviye aviyonik sistemleri geliþtiriyoruz. Bunlar bir yatýrým gerektiriyor. O yatýrýmý da her zaman dýþarýdan bekleyemezsiniz. Biz imkanlarýmýz olduðu müddetçe kritik gördüðümüz alanlarda o yatýrýmý gerçekleþtiriyoruz."

- SÝVÝL HAVACILIKTA YOLCU TAÞIMACILIÐI KONUSU

Bayraktar, SÝHA ve ÝHA'larýn sivil kullanýmýna yönelik çalýþmalarýnýn olduðunu söyledi.

Orman yangýnlarýnýn tespiti veya haritacýlýðýn sivil kullanýmý olan alanlar olduðunu ifade eden Bayraktar, þunlarý kaydetti:

"Tabii sivil havacýlýk, bir yolcu uçaðý, o tarz alanlara girmek çok büyük yatýrýmlar gerektiriyor. Sýfýrdan orada marka inþa etmek kolay deðil. Belli çalýþmalarýmýz var, yaptýðýmýz çalýþmalar var bu alanlara yönelik, yani sivil alana yönelik. Ýþte bizim Cezeri yapay zeka destekli otonom uçan taksi çalýþmasý var. Elde ettiðimiz uçuþ tecrübesiyle geliþtirdiðimiz uçuþ kontrol sistemlerinin kullanabileceði sivil alanlara yönelik de belli çalýþmalar var ama þu an, tabii, belli bir olgunluða ulaþmadan onlarý çok açýklamak istemiyoruz. Ama sýfýrdan sivil havacýlýkta yolcu taþýmacýlýðý, o tarz bir þey þu an için söz konusu deðil. Zaten bizim faaliyet yürüttüðümüz alanda hiç dýþ finansman kullanmadan, kendi imkanlarýmýzla, ihracattan elde ettiðimiz gelirle bu kadar yatýrým yapýyor olmamýz... Zaten çok fazla yatýrým yapmamýz gerekiyor. Bu, þu an onu çevirebilecek pozisyonda. Bu kulvarda en ileride olmak istiyoruz. Burada da önemli ihtiyaçlar var. Yani bir alana giriyorsunuz, sonra o alana girince bambaþka çözmeniz gereken farklý konular oluyor. O alanlara girmeye baþlýyorsunuz. Farklý firmalar o alanlara giriyor. Dolayýsýyla bir ekosistem oluþuyor. Dolayýsýyla biz o þekilde þu an ilerliyoruz."

TUSAÞ SALDIRISINA YANIT SAVUNMA SANAYÝSÝNÝ TAM BAÐIMSIZLIK ÝÇÝN DESTEKLEMEKTEN GEÇÝYOR

TUSAÞ'a yapýlan hain terör saldýrýsýnýn kendilerini derinden etkilediðini ifade eden Bayraktar, saldýrýda þehit olanlara Allah'tan rahmet, yaralýlara acil þifalar diledi.

Bayraktar, bütün savunma sanayisi olarak, TUSAÞ çalýþanýnýn ifade ettiði gibi, "hainlere inat çalýþacaklarýný, üreteceklerini" söyledi.

Saldýrýnýn ardýndan, o aný yaþamýþ ama SAHA EXPO'da ertesi gün görevli olan TUSAÞ çalýþanlarýnýn görevine devam ettiðini anlatan Bayraktar, þu ifadeleri kullandý:

"TUSAÞ çalýþaný arkadaþlarýmýzý stantta gördük. TUSAÞ tesislerinde de ertesi gün görevine baþlayýp devam edenler var. Bu saldýrý, sadece TUSAÞ'a yapýlmýþ bir saldýrý deðil. Bu saldýrý ayný zamanda Türkiye'nin geliþmekte olan 'Milli Teknoloji Hamlesi' vizyonu ve savunma sanayisindeki baþarýlarýna, Türkiye'nin milli hedeflerine yönelik yapýlmýþ bir saldýrý. Buna yönelik verilebilecek en önemli cevap da bizim daha çok geliþtirmemiz, daha yenilikçi iþlere imza atmamýz ve ülkemizi savunma sanayisinin tam baðýmsýzlýk yolculuðunda daha çok desteklememizden geçiyor."

Bayraktar, ülke topraklarýnýn, geçmiþinden bu yana, þanlý tarihi boyunca, nice insanlarýn fedakarca þehit olduðu örneklerle dolu olduðunu dile getirdi.

Savunma sanayisi çalýþanlarý ve yöneticilerinin, þehitlerin býraktýðý emanete sonuna kadar sahip çýkmalarý gerektiðini vurgulayan Bayraktar, þunlarý kaydetti:

"Ülkemizi, milletimizi ve dost ve kardeþ coðrafyalarý, yaptýðýmýz iþlerle, yeniliklerle daha güçlü ve baðýmsýz kýlacak iþlere imza atmalýyýz. Bu hain saldýrý fuar esnasýnda gerçekleþtirildi fakat biz bu saldýrýdan dolayý fuarda herhangi bir erteleme, iptal etme durumu olmamasýný saðladýk, motivasyonumuz daha yüksek þekilde devam ettik. Buraya gelen yabancý heyetler aradý, bizzat gelip taziyelerini iletti. Fuarda olup üst düzey yöneticilerden bizzat Ankara'ya gidip orada taziyelerini iletmek isteyen yabancý heyetler oldu. Fuar bünyesindeki yabancý heyetler, büyükelçiler, kuvvet temsilcileri, savunma ve içiþleri bakanlýk temsilcileri her biri, üzüntülerini Türkiye'ye olan desteklerini bizlere iletti."

- "SAHA EXPO ÝLK FUARA GÖRE 10'A KATLADI"

Bayraktar, Avrupa'nýn en büyük kümelenmesi olarak fuar düzenlediklerini belirterek, fuarýn SAHA Ýstanbul bünyesindeki 4'üncü organizasyon olduðunu bildirdi.

Bayraktar, SAHA Ýstanbul kümelenmesinin amacýna iliþkin ise þunlarý söyledi:

"SAHA Ýstanbul'un kuruluþunun amacý yerli üretimi desteklemek, geliþtirmek ve özellikle orta ve küçük ölçekli firmalarýn, savunma ekosisteminde daha fazla yer almasýný saðlamak, özel sektörün bu alana daha çok girmesini saðlamak. Ýlk motivasyonu özel sektörde iþi olan firmalarýn belirli bir kapasitesini de savunma sanayisine ayýrarak, burada daha sürdürülebilir, güçlü bir ekosistem kurmaktý. SAHA EXPO 4. fuarýmýz ama ilk fuara göre 10'a katladý. Büyüklük ve katýlým açýsýndan bakýldýðýnda 1400'ü aþkýn firmanýn burada standý var. Bunlarýn 200 kadarý yabancý firma stantlarý. Onlar da burada, bu aktiviteye katýlýp kendi ürünlerini, teknolojilerini sergiliyor, pazarlýyorlar. Ayný zamanda Türkiye'nin, ekosisteminin ne kadar geliþmiþ olduðunu görüyor, buradaki tedarikçilerle görüþüyorlar."

Bayraktar, fuara güçlü bir katýlým olduðunu, kendisinin yabancý firmalarýn temsilcileriyle tek tek görüþtüðünü kaydetti.

Yurt dýþýndan gelen firmalarýn fuara iliþkin görüþlerini dile getiren Bayraktar, þu deðerlendirmede bulundu:

"Orta Doðu'dan, Afrika'dan, diðer komþu devletlerden, Ukrayna'dan, Pakistan'dan ve Azerbaycan'dan 'Biz bu fuara bir dahaki sefer daha büyük katýlacaðýz.' denildi. Yani çok beðendiklerini, etkilendiklerini ve daha büyük katýlarak etkin bir þekilde yer alma taleplerini hissettim. Türkiye kendi iç piyasasýna ürün ve teknoloji geliþtirmiyor ayný zamanda ihraç ediyor. Güçlü bir ekosistem kurduðunuz zaman doðal olarak, yurt dýþýndan da diðer ülkelerden de oradaki o etkileþime bu bir yatýrým anlamýnda veya gelip burada ortak iþ geliþtirme faaliyeti þeklinde katýlmak istiyorlar."

Bayraktar, savunma sektörünün çok geniþ yelpazede ürünlerinin olduðuna dikkati çekerek, fuarda Savunma Sanayii Baþkaný Haluk Görgün'ün geçen yýl 178 farklý ülkeye 230 ürün çeþidi ve 5,5 milyar dolarlýk ihracat gerçekleþtirildiðini ilan ettiðini dile getirdi.

- "ÝHA'LARIN ETKÝSÝ DÝÐER ÜRÜNLERE ÝLGÝYÝ ARTIRIYOR"

Türkiye'nin mühimmatlardan ÝHA'lara, akýllý mühimmatlardan deniz sistemlerine ve farklý hava araçlarý gibi alanlarda, geniþ yelpazede ihracat yaptýðýný belirten Bayraktar, þu deðerlendirmede bulundu:

"ÝHA'lar burada büyük bir yekunu teþkil ediyor. ÝHA teknolojisinde elde ettiðimiz baþarý yani geçtiðimiz yýl örneðin 5,5 milyar dolarlýk ihracatýn, Baykar'la diðer firmalarýmýzýn yaptýðý ihracatýn 2 milyar dolar seviyesinde olduðunu düþünürsek yüzde 35-40'ý ÝHA'lardan kaynaklanýyor. Dünyanýn 35-40 ülkesine teknoloji ihraç etmek, aslýnda onlarýn da oralarda kullaným anlamýnda etki oluþturmasý bir yandan da ülkemizin diðer ürünlerine olan ilgiyi de artýrýyor. O sistemler ihraç edilirken onlarla birçok Türk ürünü yerli üretim teknolojisi sergilenmiþ oluyor."

Bayraktar, Baykar'ýn 1000'den fazla yerli tedarikçisi olduðunu, þirketin ihraç ettiði ürünlerle tedarik edilen ürünlerin de ihracata konu olduðunu anlattý.

Belli ürünlerin, yurt dýþý pazarlardaki baþarýsýnýn o ülkelerin diðer ürünlerinin de önünü açtýðýna iþaret eden Bayraktar, "Bunun çok fazla örneðini yaþýyoruz. Türkiye'nin ÝHA'larda çok önemli bir baþarýsý var. Kendi segmentinde dünya pazarýnýn yüzde 65'ini domine ediyor. Bu da maliyet etkin, teknolojik olarak çok ileri seviye, operasyonel yetkinliði, etkinliði ve verimliliði yüksek ürünler geliþtirerek oluyor." dedi.

Bayraktar, özellikle deniz araçlarýnda Türkiye'nin büyük baþarýsý olduðunu kaydederek, haberleþme teknolojilerinden, akýllý mühimmatlara Türkiye'nin birçok farklý alanda ihracatý olduðunu vurguladý.

- "TÜRKÝYE, GÜVENÝLÝR BÝR TEDARÝKÇÝ POZÝSYONUNA GELDÝ"

Türk savunma sanayisinin ihracatýnýn büyüklüðüne iþaret eden Bayraktar, þu ifadeleri kullandý:

"SAHA EXPO ekosisteminin geliþtirdiði ürünler yurt dýþý pazarlara ihraç edildikçe bir cazibe oluþuyor. Fuarda Afrika'dan onlarca ülke var. 50'den fazla ülkeden 90 üzerinde resmi heyet, 24 ülkenin bakaný, yaklaþýk 10 ülkenin genelkurmay baþkaný, içiþleri bakaný fuara bizzat geldi. Ýlk defa gelenler vardý. Yani Türkiye'de ilk defa bir fuara katýlan, üst düzey bakan seviyesinde insanlar vardý. Onlardan 'Biz Türk savunma sanayisinden ürün ve teknoloji tedarik etmek istiyoruz. Onun için buradayýz.' dediklerini duyuyorsunuz."

Bayraktar, Türkiye'nin güvenilir bir tedarikçi olma pozisyonuna geldiðini dile getirerek, düþük seviyeli olan iliþkilerin savunma ihracatýyla çok üst bir seviyeye geldiðine dikkati çekti.

Baykar olarak iki ana ürünleri Bayraktar TB2 ve Bayraktar Akýncý'yý ihraç ettiklerini anlatan Bayraktar, "Bayraktar TB2 35 ile farklý ülkeyle ihracat sözleþmesi imzaladýk. Bayraktar Akýncý ile 10 farklý ülkeyle ihracat sözleþmesi imzaladýk. Bayraktar TB2, yaklaþýk 15 bin farklý komponentten oluþan bir sistem. Baykar sadece kendi ürününü ihraç etmiyor, ayný zamanda 1000 farklý yerli tedarikçinin birçok alanda ürünü ihraç ediliyor. " dedi.

BAYKAR, MOTOR TEKNOLOJÝLERÝNDE BAÞARISINI ÇEÞÝTLENDÝRMEYÝ HEDEFLÝYOR

Bayraktar, Baykar'ýn ürün geliþtirdiði alanlardaki ihtiyaçlarýna yönelik yatýrým yaptýðý firmalar olduðunu ve bunlardan bazýlarýnýn SAHA EXPO'ya geldiðini anlatarak, iþ yaptýklarý, proje geliþtirdikleri ülkelerin de kendi öz yeterliliklerini saðlamak adýna belli adýmlar attýklarýný dile getirdi.

Dolayýsýyla belli ülkelerde özellikle ihraç ettikleri sistemlerin bakým ve idamesine yönelik altyapý destekleri sunduklarýný vurgulayan Bayraktar, þu deðerlendirmelerde bulundu:

"Azerbaycan'da bir yapay zeka þirketi kurduk. Orada yaklaþýk 100 mühendis var. Þimdi Azerbaycan'da, kasým ayýnda, 170 kiþinin çalýþacaðý bir fabrika kuruluyor. Pakistan'daki AR-GE tesisimizde 50'yi aþkýn mühendis çalýþýyor. Suudi Arabistan'ýn en büyük savunma sanayi þirketi SAMI ile AKINCI'larýn orada belli bileþenleriyle imal edilip, montajýndan test süreçlerine kadar kapsamlý bir iþbirliði anlaþmasýna imza atýldý. Ayný þekilde Birleþik Arap Emirlikleri (BAE) ile yaptýðýmýz, bakým-onarým tesisleri konularý var. Biz mümkün olduðunca ülkelerin bu alanda taleplerine uygun çözümler geliþtirerek ilerliyoruz. Ukrayna ile Türkiye'nin stratejik seviye iliþkileri var. Ukrayna'dan tedarik ettiðimiz önemli bileþenler var, motor gibi. Biz þu anda Ukrayna'da ÝHA AR-GE ve üretim merkezi kuruyoruz. Bunun önümüzdeki yýl içerisinde bitmesi planlanýyor."

- "DAHA ÝYÝ MOTORUN NASIL YAPILACAÐINI BÝLÝYORUZ"

Bayraktar, Türkiye'de motor anlamýnda çok önemli çalýþmalar olduðunun altýný çizerek, TUSAÞ Motor Sanayii AÞ'nin (TEI) TS1400 motorunun kalifikasyon sürecinde bulunduðunu, TF6000 motorunun test edildiðini ve TF10000'in de geliþtirme aþamasýnda olduðunu anlattý.

Bunlarýn önemli geliþmeler olduðunun altýný çizen Bayraktar, þu bilgileri paylaþtý:

"TB3'ün motoru yine TEI'de üretiliyor, turbo dizel, çok baþarýlý bir motor. Biz o motorla 1000 saati aþkýn uçuþ gerçekleþtirdik. Baykar bünyesinde kendi imkanlarýmýzla 30'dan fazla yerli ana alt yükleniciyle birlikte Bayraktar TB2'nin motorunu milli ve özgün olarak geliþtirdik, bu yýl seri imalata girdi. Mevcut kullandýðýmýz Bayraktar TB2'deki motordan çok daha iyi bir motor yaptýk. Çünkü bizim çok uzun süre uçuþumuz olduðundan, daha iyi motorun nasýl yapýlacaðýný biliyoruz, onu yapýyoruz. Türkiye'de turbojet motorlarda çok önemli adýmlar var. Kale Grubu, ATMACA, SOM ve ÇAKIR gibi seyir füzelerinin turbojet motorlarýný halletmiþ durumda. Þu an seri imalatta üretiyor. Bunlar çok sevindirici geliþmeler. Tabii ki daha yapýlacak da çok iþ var. Özellikle daha büyük ebatlý turbofan ve turboprop motorlarýný da bizim ülke olarak geliþtirmemiz gerekiyor, özellikle bu insansýz sistemler tarafýnda. Baykar olarak kendi imkanlarýmýzla motora adým attýk ve piston motorlular tarafýnda baþarý elde ettik. Þimdi ayný þekilde türbin motor teknolojisinde de hem tasarým hem de üretim anlamýnda bunu baþarmayý hedefliyoruz."

Bayraktar, Baykar'ýn yurt içindeki yatýrýmlarýna dair Ankara'da yatýrým yaptýklarý firmalar olduðunu, KIZILELMA için bir uçuþ hangarý ve motor testinin yapýlacaðý bir hangar yapmak zorunda olduklarý için Çorlu'daki AKINCI test merkezine büyük yatýrým yaptýklarýný söyledi. Bayraktar TB2 tarafýnda ise Edirne-Keþan'da yatýrýmlarý bulunduðuna dikkati çeken Bayraktar, söz konusu test eðitim merkezine de sürekli yatýrým yaptýklarýný anlattý.

Baþka illerde de alternatif düþünceleri olduðunun altýný çizen Bayraktar, "Þu an o illeri söylemek için erken. Yatýrýmlarýmýz Ýstanbul, Tekirdað, Edirne ve Ankara eksenli olmak üzere, bu 4 ana ilimizde, hýzlý bir þekilde ilerliyor." dedi.

- "KÝÞÝ BAÞI SAVUNMA HARCAMAMIZ DOLAR BAZINDA BÝLE DÜÞÜYOR"

Bayraktar, Türkiye'nin savunma harcamalarý konusunda kamuoyunda bir yanýlgý olduðunu anlatarak, þu ifadeleri kullandý:

"Zannediliyor ki böyle çok büyük bedeller harcanýyor. Halbuki son 6-7 yýlda savunma harcamalarýmýzýn GSYH içerisindeki oranýnýn yüzde 1,5 seviyelerinde gittiðini görüyoruz. Normalde NATO üyesi bir ülkenin harcamasý gereken yüzde 2. Bundan 30 yýl önce bu oranýn yüzde 3,5-4 olduðunu görüyorsunuz. Bizim son 6 yýldýr savunma harcamamýz dolar bazýnda bile düþüyor. Kiþi baþý savunma harcamasý sýralamasýnda çok gerilerde. Ama bir yandan da medyada çok fazla savunma haberleri çýkýyor. Bu çok doðal, çünkü Türkiye milli ve özgün üretim modeline geçti. Her gün yeni bir baþarý örneði, yeni bir test var. Mesela sadece bu fuarda 300 ürün lansmaný var. Ben SAHA Ýstanbul Baþkaný olarak dahi yepyeni burada keþfettiðim ürünler var. Sektör çok önemli bir ölçeðe ulaþtý. Ama gördüðümüz kadarýyla coðrafyamýzdaki son geliþmelerden sonra bu harcama oranlarýnýn artýrýlmasý yönünde bir durum söz konusu. BAYKAR açýsýndan baktýðýmýzda tedarikçilerimizle birlikte mutlak surette ihracat tarafýnda güçlü olmamýz, bunun için de devamlý inovasyon, yeni yatýrýmlar ve teknolojiler geliþtirmemiz gerekiyor."

- "ÖZEL SEKTÖR SAVUNMA ALANINDA DAHA FAZLA YER ALMALI"

Türk savunma sanayisindeki çalýþanlarýn yaþ ortalamasýnýn 33, Baykar'dakilerin ise 29 olduðunu belirten Bayraktar, genç ve alanda derinlemesine yetiþen insanlarýn, yeni ürünleri yapmak için en önemli potansiyel güçleri olduðunu bildirdi.

Bayraktar, dünyanýn artýk belirli ürünlerden çok büyük adet alarak onlarý stok yapmaktan ziyade, çok hýzlý kabiliyet geliþtiren ve çözüm üretilebilen esnek yapýlar kurarak kapasite inþa edebilecek þekilde dönüþtüðünü dile getirdi.

Türkiye'nin þu an bu yolda ilerlediðinin altýný çizen Bayraktar, "Özel sektör, hýzlý karar alabilen ve daha maliyet etkin çözüm geliþtirebilen kabiliyetlere sahip. Savunma sanayisinde 17 firma varmýþ 2002'de, bugün 3 bin 500 firma var. Bu çok önemli ama ben özel sektörün savunma alanýnda daha fazla yer almasý gerektiðini düþünüyorum. Bizim SAHA Ýstanbul'un da en önemli misyonu bu."

- "SEKTÖR ÇALIÞANLARININ MOTÝVASYONU ÇOK YÜKSEK"

Bayraktar, Türkiye'nin son 20 yýlda savunma ve havacýlýk sektöründe çok önemli kazanýmlar elde ettiðine dikkati çekerek, çok büyük bir kapasite inþa edildiðini söyledi.

Burada çok güzel bir sinerji olduðunu vurgulayan Bayraktar, sözlerini þöyle tamamladý:

"Bu sektör çalýþanlarýnýn motivasyonu çok yüksek. Özellikle son yaþadýðýmýz hain saldýrý bunu açýk bir þekilde bize gösteriyor. Bu sinerjiyi korumamýz, ilerletmemiz, bu kapasiteyi ve potansiyeli doðru þekilde sürdürmemiz çok kritik. Bir yandan TEKNOFEST'lerde bu alana sahip çýkan gençler görüyoruz. Fuarda da çok farklý fikirlere sahip gençler var. Bu alanda toplumsal bir seferberlik var. Bu da bizi gururlandýrýyor. Bol þekilde milli baþarý örneklerini görüyoruz. Ben bunu sürdürmenin çok kritik olduðunu düþünüyorum. Bu stratejik kazanýmý çok etkin bir þekilde kullanmalýyýz."

Türk harikalarýnda kullanýlacak

"KIZILELMA"daki anlamlý mesaj

4 günde 6,2 milyar dolarlýk anlaþma