Grumman F-14 Tomcat, Northrop Grumman tarafýndan üretilen süpersonik, çift motorlu ve deðiþken geometrik kanatlý bir avcý önleme ve hava üstünlük uçaðýydý.
22 Eylül 1974 yýlýnda kullanýma sunulan F-14 Tomcat, yýllar boyunca çok fazla yardýma ihtiyaç duyan gerçekten hassas bazý motor sorunlarý yaþadý.
F-14 Tomcat hizmete ilk girdiðinde, bir çift motorla güçlendirildi. Pratt & Whitney TF30 motorlarý, savaþ uçaðýndan çok, çok amaçlý bombardýman uçaðý olan F-111B için tasarlanmýþtý.
Bu motorlar güçlüydü, ancak inanýlmaz derecede sorunluydu. Sonunda, TF30 motorlarýnýn yerini General Electric F110-GE-400'ler aldý ve bu da TF30'un tüm sorunlarýný etkili bir þekilde çözdü, ancak birçok F-14, 2000'li yýllara gelindiðinde bile, eski motorlarla çalýþtýrýlmaya devam etti.
Bugün, pek çok uçak meraklýsý, hala F-14 Tomcat'i tüm zamanlarýn en sevilen uçaklarý arasýnda sayýyor...
Gerçek þu ki, F-14 Tomcat, dünyayý sona erdirecek bir nükleer çatýþma için gerçekten amaca yönelik olarak üretilmiþ oldukça geliþmiþ bir savaþ uçaðýydý. Programa, zorluklarýna ve sonraki çözümlerine dönüp baktýðýnýzda, F-14 filosunun sadece bir kýsmý dünyanýn çoðunun inandýðý kadar yetenekliydi.
F-14 Tomcat'in emekli olma hikayesinde, zahmetli TF30 motorlarýndan daha fazlasý var.
ABD merkezli bir analiz portalý olan 19FortyFive'ýn bir makalesine göre, Tomcat için hiçbir zaman gerçekleþmemiþ inanýlmaz planlar da vardý.
Tüm yeteneklerine raðmen Tomcat ayný zamanda zahmetli bir uçak haline geldi. TF30 motorlarý gerçekten güçlüydü, ancak ayný zamanda bir savaþ uçaðý için çok hassas deðillerdi. 80.000 pound F-111B'de daha da aðýr bir uygulama için tasarlanmýþlardý.
Öte yandan bu uçak avcýdan çok bombardýman uçaðýydý. Bombardýman uçaklarý, yüklerini muharebe hýzlarýnda taþýmak için güçlü motorlara ihtiyaç duyarlar.
Motorlarýn Tomcat'in geliþtirilme amacý ve görevlerine uygun olmamasý, Tomcat'i "iki parça hurda tarafýndan desteklenen güzel bir uçak" olarak adlandýrmasýna neden oldu.
Donanmanýn F-14 program koordinatörü Kaptan Lee Tillotson 1984'te Washington Post'a, "En baþýndan beri pilotlara uçaðý uçurmaktan daha öncelikli olarak motoru uçurmayý öðretiyorsunuz. Pilot, gaz kelebeðiyle ne yaptýðýnýn her zaman çok farkýnda olmalý." dedi.
Daha da sýkýntýlý olaný, motorlarýn daha fazla kaldýrma ve daha fazla silah taþýma alaný saðlamak için dokuz fitlik geniþ bir alana monte edilmesiyle, bir motordaki bir durak, uçaðý genellikle kurtarýlamaz bir düz dönüþe zorlayabilir. Bu sorunlar, toplamda 40 adet F-14'ün kaybolmasýna neden oldu.
Donanma Sekreteri John F. Lehman Jr., "F-14'teki TF30 motorunun muhtemelen yýllardýr sahip olduðumuz en kötü motor-uçak uyumsuzluðu olduðunu söylemeliyiz. TF30 motoru sadece korkunç bir motor ve tüm F14 kazalarýnýn yüzde 28,2'sinin nedeni." ifadelerini kullanmýþtý.
1996'da, F110'un F-14'te hizmete girmesinden dokuz yýl sonra, Donanmanýn F-14 filosunda yeni GE motorlarýna sahip sadece 126 Tomcat bulunurken, diðer 212'si hala sorunlu TF30'da uçuyordu. Aslýnda, TF30'u kullanan F-14A'lar 2004 yýlýna kadar hala Donanmanýn hizmetinde uçuyordu. Ve sonunda F-14 Tomcat'in geliþtirme ve üretim çalýþmalarý, 2006 yýlýnda sona erdi.
Star Gazetesi