F-35, F-22, F-15... Dünyanýn en geliþmiþ savaþ uçaklarýna sahip ABD, ciddi bir sorunla karþý karþýya
ABONE OL

Air Force Magazine'de yayýnlanan verilere göre, ABD savaþ filosu uçak hazýrlýk sorunlarý yaþýyor. Hizmetteki sekiz avcý ve saldýrý uçaðýnýn varyantýnda, geçen yýla kýyasla sadece bir tanesi görev kapasitesini artýrdý. Ve F-22 Raptor gibi en geliþmiþ jetlerden bazýlarý ise, son derece zor durumda.

F-35, F-15, F-22... DÜNYANIN EN GELÝÞMÝÞ SVAÞ UÇAKLARI AMA...

Veriler, Hava Kuvvetleri'nin hizmetindeki beþ savaþ uçaðý platformunu (bazý platformlarýn birkaç farklý varyantý) kapsýyor. Bunlarýn arasýndan yalnýzca yakýn hava desteðinde uzmanlaþmýþ A-10 Thunderbolt II, geçen yýla kýyasla hazýrlýklarýný artýrdý.

Ýþte tam sayýlar:

– A-10 Thunderbolt II: yüzde 72.54 (geçen yýl yüzde 71,2 idi)

– F-16C Fighting Falcon : yüzde 71,53 (geçen yýl yüzde 73,9 idi)

-F-16D Fighting Falcon: yüzde 69,32 (geçen yýl yüzde 72,11 idi)

-F-15C Eagle: yüzde 69,48 (geçen yýl yüzde 71,93 idi)

– F-35A Lightning II : yüzde 68,8 (geçen yýl yüzde 76,07 idi)

-F-15D Eagle: Yüzde 68,56 (geçen yýl yüzde 70,52 idi)

-F-15E Strike Eagle: yüzde 66,24 (geçen yýl yüzde 69,21 idi)

-F-22 Raptor: yüzde 50.81 (geçen yýl yüzde 51 civarýndaydý)

Bu nedenle, Çin veya Rusya gibi yakýn bir güç çatýþmasý olmasý durumunda, Hava Kuvvetleri yalnýzca sýnýrlý sayýda 5. nesil hayalet savaþ uçaðý ( F-35 ve F-22) kullanabilecek ve çoðunlukla göreve hazýr olanlara güvenmek zorunda kalacak. Böyle bir çatýþmada, asýl yük yine eski uçaklarýn sýrtýna binecek.

TAM GÖREVE UYGUN - GÖREVE UYGUN ÝBARESÝ

Hava Kuvvetleri, uçaklarý için hazýr olduðunu gösteren iki sýnýflandýrma kullanýr: Tam Göreve Uygun ve Göreve Uygun. Tam Görev Yeteneði, bir uçaðýn bir an önce hazýrlanýp ve donatýlarak tüm görevleri yerine getirmeye hazýr olduðu anlamýna gelir. Öte yandan, Göreve Uygunluk ise, bir uçaðýn kendisine verilen görevlerden en az birini gerçekleþtirebileceði anlamýna gelir.

Örneðin, bir F-35 altý görevde kullanýlabilir: Hava Üstünlüðü, Yakýn Hava Desteði, Stratejik Saldýrý, Elektronik Harp, Ýstihbarat, Gözetleme ve Keþif (ISR), Düþman Hava Savunmasý Bastýrma (SEAD) ve Düþman Hava Savunmasýný Yok Etme (DEAD) .

F-35'in bazý sensörleriyle sorunlarý varsa ve Stratejik Saldýrý yapamazsa, veya bir Çin radar kurulumu gibi stratejik bir düþman bölgesini hedef alamazsa, Hava Üstünlüðü ve Ýstihbarat, Gözetleme ve Keþif yapabilir. O zaman uçak sadece Görev Uygun olarak kabul edilecektir.

Air Force Magazine'de yer alan veriler, yalnýzca Göreve Uygundur kategorisi içindi. Bu nedenle Tam Görev Yapabilen ve Hava Kuvvetleri'nin þu anda sahip olduðu tüm yeteneklerini gerçekleþtirebilecek uçaklarýn sayýsýný bilmiyoruz.

ABD Hava Kuvvetleri, yüzde 75 ve yüzde 80'lik bir Görev Yapabilir oranýný hedeflemektedir. Bazý noktalarda bu oran yakalanmýþ olsa da, uzmanlara göre rakamlardaki düþüþ, ABD ordusu için endiþe verici...

star.com.tr