HÜRKUÞ, HÜRJET, KAAN... Türkiye dünyada bunu baþarabilen 3 ülke arasýnda: Çok az kaldý
ABONE OL

Türk savunma sanayisi, bünyesinde geliþtirilen temel eðitim uçaðý HÜRKUÞ, jet eðitim uçaðý HÜRJET ve milli muharip uçak KAAN ile sýfýrdan bir hava kuvveti oluþturabilecek ürün çeþitliliðine ulaþacak.

HÜRKUÞ Baþ Test Pilotu Murat Özpala, AA muhabirine, HÜRKUÞ ile baþlayan, HÜRJET ile devam eden, milli muharip uçak KAAN ile taçlandýrmaya ant içtikleri bir uçak geliþtirme serüveni olduðunu söyledi.

"HÜRKUÞ bizim ilkokulumuz, ortaokulumuz, uçak yapmayý öðrendiðimiz, o anlamda çok kýymetli bir platform." diyen Özpala, Cumhuriyet'in 100'üncü yýlý için farklý bir HÜRKUÞ boyamasý yaptýklarýný, bir yandan da HÜRKUÞ-2 altýnda yeni bir uçak ürettiklerini bildirdi.

Özpala, üretilen 15 HÜRKUÞ-B uçaðýnýn yabancý müþterilere satýldýðýný ifade ederek, "Hava Kuvvetlerinin de bir anlamda fedakarlýk göstermesiyle uçaklarý dýþ ülkelere satýp, devamýnda yeni nesil bir HÜRKUÞ üretimi için çalýþmalarýmýzý sürdürüyoruz." dedi.

HÜRKUÞ'un Türkiye için öneminin çok fazla olduðunu vurgulayan Özpala, þöyle konuþtu:

"Çünkü insanlý uçaklarda HÜRKUÞ ile insansýz uçaklarda da ANKA ile baþlayan, helikopterde ATAK ile baþlayýp GÖKBEY ile devam eden muhteþem bir hamle var. Dünyanýn hiçbir havacýlýk þirketinde böyle döner kanat, sabit kanat ve insansýz hava aracý platformlarýnýn bu kadar çeþitli ürün yelpazesiyle bir arada üretildiðine tanýklýk edemezsiniz. Böyle bir þirket yok dünya üzerinde. Airbus'a gidersiniz sadece yolcu uçaðý üretir, Bell'e gidersiniz sadece helikopter üretir ama TUSAÞ þu an bu hava araçlarýnýn uydular dahil, hedef dronlar dahil hepsini üretiyor. Bunu yaklaþýk 14 bin 500 personelle ki bunun 6 bini mühendis. 6 bin mühendisin de 5 bini 30 yaþ ve altýnda gencecik mühendisler. Bugün gördüðünüz ürünlerin tamamý milli muharibine kadar o gencecik çocuklarýn hayalleri, dinamizmleri, inanýþlarý ve o inancýn, o baðlýlýðýn, o aidiyetin aslýnda somut ürünleri. Yani iþçisinden teknisyenine, mühendisinden yöneticisine kadar burada 14 bin 500 kiþilik ciddi bir üretim ordusuyla bu iþleri yoluna koymaya çalýþýyoruz. 'Ýstikbal göklerdedir'in gereðini bir anlamda aslýnda yapmaya çalýþýyoruz. Gecikmiþ de olsa en azýndan bizim neslimize nasip olduðu için çok mutluyum, çok gurur duyuyorum."

- "HÜRKUÞ'UN BAÞARISI HERKESÝ ÞAÞIRTACAK"

Murat Özpala, HÜRKUÞ'un bugüne kadar 2 bin saatten fazla test uçuþu yaptýðý bilgisini verdi.

HÜRKUÞ çok uygun bir platform olduðu için 4 farklý varyanta bölündüðüne iþaret eden Özpala, þu deðerlendirmede bulundu:

"Silahlandýrýlýyor, çeþitli sistem sensörü özellikleri kazandýrýlýyor, Deniz Kuvvetlerinin bile ihtiyaçlarýný karþýlayacak HÜRKUÞ modelleri çalýþýlýyor, Sahil Güvenliðin vesaire. Kamuoyunda çok fazla bilinmeyen taraflarý var iþin. O anlamda HÜRKUÞ çok ciddi bir platform. Her ne kadar geliþtirme faaliyetleri, bu diðer özellikleri kazandýrma faaliyetleri çok zaman alýcý olsa da aslýnda havacýlýk anlamýnda çok uzun olmayan bir süre içinde bütün bu varyantlarý biz geliþtirdik. Kabaca 10 yýl diyebilirim. Yani inanýn önümüzdeki birkaç yýl içinde HÜRKUÞ'un ulaþtýðý baþarý herkesi þaþýrtacak. Bunu o yýllar içinde HÜRJET ve milli muharip uçaðýn da ulaþacaðý olgunlukla birleþtirdiðimizde, bir ülke gelip de bize hava kuvvetlerini sýfýrdan kurmak istiyorum dese, baþlayacaðý, devam edeceði ve en ileri seviyede 5. Nesil bir savaþ uçaðýyla birlikte harp edebileceði bütün hava kuvvetini biz Türkiye olarak elimizdeki uçak envanteriyle kurabilecek duruma geleceðiz. Buna çok az kaldý. Yani bu çok büyük bir kabiliyet. Dünya üzerinde böyle bir kabiliyet 3 ülkede var. Üçten biriyiz yani. Bu anlamda çok ciddi bir kabiliyet. Þu an tohumlarýn yeþerdiðini, filizlendiðini görüyorsunuz. Onlarýn aðaca doðru evrildiðini, çýnarlaþtýðýný, gövdelerinin kalýnlaþtýðýný, dallarýnýn güçlendiðini, yapraklarýnýn yemyeþil olduðunu inanýn göreceksiniz, çok az kaldý."

- HÜRKUÞ-2'NÝN PARÇALARI ÜRETÝLÝYOR

Özpala, HÜRKUÞ-2'nin þu anda yapýsal parçalarýnýn üretilip bir araya getirildiðini bildirdi.

"Bugüne kadarki deneyim ve tecrübeyle HÜRKUÞ'u bizi çok daha fazla onurlandýracak, gururlandýracak bir uçak haline getiriyoruz." diyen Özpala, þunlarý kaydetti:

"Bir F-16 uçaðý 1974'te yaptý ilk uçuþunu ama hala Blok-70 olarak yeni F-16'lar üretiliyor. Dolayýsýyla bir platformu ürettiðinizde onun iþi bitmiyor. O yüzden uçaðýn arkasýnda 'eksperimental' yazýmýz hala duruyor. Bu bir deneysel uçak, geliþtirmeye devam ediyoruz. Bunun anlamý bu. Deneyler yapmaya, üzerinde çalýþmaya, özellik ve sistem kazandýrmaya devam ediyoruz. Burada bazý denediklerimizi HÜRJET'e, milli muharip uçaða aktarýyoruz. Baþka platformlardan aktardýklarýmýzý buraya getiriyoruz HÜRKUÞ'ta da deniyoruz. Bu aslýnda süregelen bir süreç. HÜRJET ve milli muharip uçakta da göreceksiniz, çeþitli blok numaralarý olacak. Yýllar içinde sürekli özellikler kazana kazana bir çocuðun genç bir savaþçýya dönüþtüðü gibi olgunlaþtýklarýna hepimiz þahit olacaðýz. HÜRKUÞ bunlarýn ilki aslýnda. Bu anlamda en hýzlý gideni de diyebilirim. HÜRJET ve milli muhariple ilgili geliþtirmelerin alacaðý zamanlar 1-2 sene deðil. Bazýlarý 10 yýllar sürecek çalýþmalar içeriyor. 2040-2050'lere kadar uzanacak bir ürün geliþtirme sürecinden bahsediyoruz. Bu anlamda HÜRKUÞ da 10 yýllýk hikayesiyle seri ürün olgunluðuna henüz ulaþtýrdýðýmýz ama bizi ciddi anlamda gururlandýracak ilk ürünümüz."

Murat Özpala, HÜRKUÞ-2'nin gelecek yýl bu zamanlarda gökyüzünde görülebileceðini, kabaca 1 yýla ihtiyaç olduðunu ifade etti.

HÜRKUÞ'un Cumhuriyet'in 100'üncü yýlýna özel boyamasýna iliþkin de bilgi veren Özpala, þöyle dedi:

"Uçaðýn üzerindeki boya Cumhuriyet'imizin 100'üncü yýlýný düþünerek benim þahsen üzerinde oturup çalýþtýðým bir tasarým. Kendi kullandýðým kýrmýzý-beyaz bir kaským var. Kafamdaki, hayalimdeki HÜRKUÞ deseni, o kaskýn üzerindeki deseni uçaðýn üzerine uyarladýðým bir tasarým aslýnda bu. Önde Anadolu Kartalý'ný, hür bir kuþu temsil eden bir kartal ile arkada bir akrebi birleþtirdim. Yani özgürlüðü, baðýmsýzlýðý temsil eden bir kartalla gerektiðinde ciddi anlamda sýkýntý yaratacak þekilde silahlanýp bir akrep gibi düþmanýna zarar verebilecek kabiliyete de sahip olduðunu anlatmak istedim. Üzerinde gördüðünüz diðer detaylar da Cumhuriyet'imizin 100'üncü yýlý ayný zamanda Türk Havacýlýk ve Uzay Sanayiinin de 50'nci yýlý. Onlarý da temsil eden logolarýmýzý üzerine koyduk. Kýrmýzý-beyaz HÜRKUÞ'umuz ile TEKNOFEST'te baþladýk. TUSAÞ'taki lansmanda da uçmak nasip oldu. Paris Airshow ve diðer havacýlýk fuarlarýna katýlýmlarýmýz olacak. Ülkemizi gururlandýrmaya devam edeceðiz HÜRKUÞ'umuzla. Hür semalarýmýzda, hür kanatlarýmýzla uçmaya devam edeceðiz."

  • Murat Özpala
  • KAAN
  • HÜRJET
  • HÜRKUÞ