KAAN'dan müjdeli haber! TUSAÞ Genel Müdürü Kotil: Zor tutuyoruz
ABONE OL

Türk Havacýlýk ve Uzay Sanayii (TUSAÞ) Genel Müdürü Temel Kotil, imalat ve tasarýmýyla milli muharip uçak KAAN'ýn uçmaya hazýr olduðunu belirtti.

Kotil, Paris Airshow kapsamýnda bir araya geldiði basýn mensuplarýnýn sorularýný yanýtladý.

TUSAÞ olarak fuarda bu yýl daha büyük bir alanlarý olduðunu aktaran Kotil, yoðun toplantý trafiði yürüttüklerini, özellikle Afrika ülkelerinden birçok askeri ve sivil yönetici ile bir araya geldikleri ifade etti.

Kovid-19 salgýný sonrasýnda havacýlýk sektöründe ciddi bir hareketlilik yaþandýðýna iþaret eden Kotil, global üreticiler Airbus ve Boeing'in "ne kadar yaparsan alýrým" yaklaþýmýnda olduklarýný vurguladý.

Aðýr sýnýf taarruz helikopteri ATAK-2'ye iliþkin deðerlendirmelerde bulunan Kotil, 1200 kilogram faydalý yük kapasitesi dolayýsýyla daha fazla elektronik harp donanýmý kullanabileceklerini, ATAK helikopteri 8 kilometreden hedefe angaje olabilirken ATAK-2'de bu mesafenin 20 kilometreye çýkacaðýný belirtti. Kotil, "Ruslarýn ve ABD'lilerin yaptýðýný tekrarlamýyoruz. Ýnþallah bundan yüzlerce satacaðýz. Taþýma kapasitesi yüksek, motoru güçlü, atak bir helikopter. Uçuyor þu anda, teslimat 2025'te." dedi.

Fuarda ilk kez sergiledikleri "GÖKBEY helikopterinin aðabeyi" olarak da nitelendirilen 11 ton aðýrlýðýndaki T925 aðýr sýnýf genel maksat helikopterinin bir yýl sonra uçacaðýný dile getiren Kotil, genel maksat helikopterinin askeri ve sivil kullaným alanlarý dolayýsýyla taarruz helikopterinden daha geniþ bir pazara hitap ettiðini, 100'le ifade edilen satýþ sayýsýnýn da 500'lere çýktýðýný kaydetti.

Ukrayna'dan temin edilen motorlar dýþýnda yurt dýþý kýsýtlamaya konu olabilecek bir ekipman bulunmadýðýný vurgulayan Kotil, Türkiye'de de yerli motorlarýn ortaya çýkmaya baþladýðýný söyledi.

- "UÇAN KALE" KAAN

Milli muharip uçak KAAN'a iliþkin sorular üzerine Kotil, þu deðerlendirmelerde bulundu:

"Uçak uçabilecek durumda. Ýmalat, tasarým olarak her þeyi tam yaptýk. HÜRJET kadar üzerinde test yapmadýk. Milli muharipte iniþ takýmý, uçuþ bilgisayarý gibi birkaç komponent henüz uçuþa elveriþli deðil, bunlarýn yýl sonuna kadar uçuþa elveriþli olmasýný bekliyoruz yoksa milli muharip uçak uçuþa hazýr, zor tutuyoruz. 2028'de, Blok-10 denilen ilk aþamada, F16'nýn üstünde F35'in altýnda 20 uçaðý Hava Kuvvetlerine teslim ediyoruz. 2030'da 5. nesil seviyesine gelecek. Kuþ yuvadan uçacak mý, uçmaya çok yakýn. Þu anda 2 tane daha yapýyoruz. Bir anlamda uçan kale, etrafýndaki uçaklarla konuþarak uçuyor. Biz kaça satarýz ayrý bir konu ama bu uçaklar kabaca 100 milyon dolar."

Uçak yapýsalý temin eden firmalarýn "cenneti yaþadýðýný" belirten Kotil, salgýnýn ardýndan normalleþmeyle birlikte yolcu uçaðý talebinin çok olmasý dolayýsýyla uçak yapýsallarýnýn yetiþtirilemediðini, firmalarýn ekstra iþler aldýklarýný ifade etti.

KAAN'ý neden fuara getirmedikleri yönündeki soruya Kotil, "KAAN'ýn kendisini getirmek isteriz, artýk mock-up'ýný taþýmayýz. Ýlk kez burada tanýtmýþtýk." yanýtýný verdi.

Geniþ bir ürün yelpazesi oluþturduktan sonra ihracata yoðunlaþtýklarýný dile getiren Kotil, "Yýlbaþýnda bu yana askeri sistemlerde 600 milyon dolarlýk imza attýk. Ýhracatta zirve yapmak istiyoruz. Yýllýk en az 1 milyar dolar ihracat rakamý hedefliyoruz." dedi.

Sivil havacýlýða girme konusunda bir aceleleri olmadýðýný aktaran Kotil, devam eden projeler dolayýsýyla önemli bir yoðunluk yaþadýklarýný söyledi.