Motor çalýþtýran ve taksi yapan milli muharip uçak KAAN, yüksek sürat taksi testlerinden sonra gökyüzüyle buluþacak, yerli ve milli yazýlýmlar ve donanýmlarla etkili bir silaha dönüþecek.
Milli muharip uçaða isminin verildiði Ýstikbalin Yüzyýlý Tanýtým Programý'nda taksi yapan KAAN'ýn pilot koltuðunda oturan test pilotu Gökhan Bayramoðlu, AA muhabirine deðerlendirmede bulundu.
Türk Havacýlýk ve Uzay Sanayii tarafýndan geliþtirilen KAAN'ýn test pilotlarýndan olduðunu belirten Bayramoðlu, yüksek tecrübeye sahip olarak bu görevi yaptýklarýný söyledi.
Savaþ uçaðý tecrübesi olan pilotlarýn 1 yýl süren test okulu kursuna gidip, mühendisler ve teknisyenlerle birlikte "Uçak nasýl yapýlýr, hesaplamalarý, doðrulamalarý nasýl gerçekleþtirilir?", bunlarý öðrenerek uçaðýn geliþtirilmesine ve uçmasýna yönelik çalýþmalar yürüttüðünü dile getiren Bayramoðlu, "Test pilotunun önemi þu, kendisinin getirmiþ olduðu tecrübeyle mühendislerle çalýþarak uçaðýn hangi görevde kullanýlmasýna yönelik ihtiyaçlarý varsa bunu mühendislere anlatýyor, mühendislerle birlikte uçaðý tasarlýyorlar." dedi.
Bayramoðlu, milli muharip uçak KAAN ile þu ana kadar yaptýklarý çalýþmalarý þöyle anlattý:
"KAAN'ý öncelikle uçurmamýz gerekiyor. KAAN'ý uçurmamýz için de motorlarýn testini yapmamýz lazým. Motorlarýmýzýn, uçaðýmýzýn ve diðer sistemlerin birbiriyle entegrasyonunu saðlamamýz gerekiyor. Bunlarý baþardýk. Motorlarýmýzýn doðruluðunu aldýktan sonra yer testinde uçaðýmýzý yürütüyoruz yani emekletiyoruz. Uçaðýmýzý taksi testlerine maruz býraktýk, taksi testlerini de baþarýyla geçtikten sonra artýk kumanda sistemleri üzerinde çalýþarak uçar pozisyona getireceðiz. Bunun için simülatörde testlerimizi yapýyoruz. Asýl gün geldiðinde de uçaðýmýzý yerden kesip gökyüzünde süzülmesini seyredeceðiz."
Bayramoðlu, KAAN'ýn þu ana kadarki performansýna iliþkin de "Uçaðýmýzýn pilotun iþ yükünü azaltacak seviyede kolaylýklarý olduðunu söylemek mümkün. Uçaðýmýz pilota hem güvenli þekilde bilgileri aktarýyor hem de pilotun üzerindeki iþ yükünü azaltacak þekilde pilota yardýmcý olacak sistemlerle donatýlmýþ vaziyette. O yüzden milli muharip uçak KAAN'ýn içine binen bir pilot sadece uçaðý uçurmakla deðil, bütün hava sahasýný kontrol etmek ve harekatý icra etmekle meþgul olabilecek." ifadelerini kullandý.
Bayramoðlu, uçaða verilen KAAN ismi için de "Türk ismi, güzel bir isim." deðerlendirmesinde bulundu.
Gökhan Bayramoðlu, KAAN ile ilgili bundan sonra yürütülecek çalýþmalara iliþkin de þu bilgiyi verdi:
"Bundan sonraki süreçte taksi testlerini daha da geliþtireceðiz. Yüksek sürat taksi testlerinden sonra uçaðýmýzý uçuþa hazýr hale getirip uçuracaðýz ancak sadece uçurmakla kalmayacaðýz, bu sadece bir uçak deðil, bir silah. Savaþ uçaðý olacaðý için diðer operasyonel sistemlerini de geliþtirmeye çalýþacaðýz. Arka planda bunlarý zaten geliþtiriyoruz. Yerli ve milli yazýlýmlarýmýzla KAAN'ý donatacaðýz ve en etkili silah haline getireceðiz."