Mayýs 1989'da Gorbaçov'un Çin-Sovyet askeri ticaretini yeniden açmayý görüþmek üzere Çin'i ziyaret etmesinin ardýndan, ikili iliþkiler gelþiþmesiyle Çin'e Suhoy Su-27 satýþlarý için kapý aralandý.
Mayýs 1990'da bir Çin heyeti, Suhoy Su-27 uçaklarýn satýn alýmý konusunu konuþmak için Sovyetler Birliði'ni ziyaret etti. Ziyaret sýrasýnda heyete MiG-29 gibi helikopterler de gösterildi.
Helikopter konusuna sýcak bakmayan heyet, Su-27'yi beðenmiþ ve gelecekte Çin'de kullanýlabileceði fikrine sýcak bakmýþtý.
Rusya'nýn o dönemde içinde bulunduðu ekonomik krizin farkýnda olan Çin, anlaþmada tam üretim hattý olan Su-27'lerin teknoloji transferi için baský yaptý. Bunu 1995 yýlýnda baþardýlar. Ardýndan Su-27'nin lisanslý üretimine baþladýlar.
Ýddiaya göre, Çin asýl stratejisi iþe yaradý ve kýsa süre sonra, elektronik savaþ uçaðý yapma giriþimleri için gerekli olan, cam kokpitler, AESA radarlar ve J-16D motorlar gibi J-11'in diðer parçalarýný üretmeye baþladýlar.
Suhoy Su-27, JSC Suhoy Company tarafýndan tasarlanan çift motorlu süper manevra kabiliyetine sahip bir savaþ uçaðýdýr. Grumman F-14 Tomcat ve McDonnell Douglas F-15 Eagle gibi 1.910 deniz mili menzil, birinci sýnýf aviyonik, mühimmat ve yüksek manevra kabiliyeti ile Amerika Birleþik Devletleri'nin dördüncü nesil avcý uçaklarýna karþý geliþtirildi.
Su-27 ve sonraki varyantlarý, ortaya çýktýðý hava gösterilerinde her türlü hava manevrasýný oldukça rahat bir þekilde gerçekleþtirmeyi baþardý.
1985 yýlýnda Boeing B-52, SAC Rockwell B-1B Lancer ve H Stratofortress bombardýman uçaklarýna karþý uzun menzilli hava savunmasý olarak Sovyet Hava Kuvvetleri'nde hizmete girdi.
Su-27'den, çift rollü bir avcý uçaðý olan Su-30, havadan havaya ve havadan karaya derin bölge görevleri ve Su-33 gibi kademeli olarak geliþtirilmiþ diðer uçaklar türetildi. Bunlarýn yaný sýra, Yan yana iki koltuklu bir avcý-bombardýman uçaðý versiyonu olan Su-34 ve hava üstünlüðü avcý uçaðý olan Su-35'in temelinde de bu uçak yatýyor.
J-11B versiyonu, J-11'in geliþtirilmiþ bir versiyonudur. Hangi parçalarýn iyileþtirildiðine dair ayrýntýlar bir sýr olarak kalsa da, ileri düzey aktif elektronik olarak taranan dizi (AESA) radarýnýn önceki darbeli doppler radarýnýn yerine entegre edilebileceðine dair fikirler var.
Uçak ayný zamanda Çin'in aviyonik sistemlerini taþýyor ve J-11'in bunlar için Rusya'ya olan baðýmlýlýðý ortadan kalkýyor. 2011 yýlýna gelindiðinde, J-11B'nin yaklaþýk %90'ýnýn Çin'den gelen alt sistemler ve parçalar olduðu ve bunlarýn çoðunun Su-27'nin parçalarýnýn geliþtirilmiþ hali olduðu ileri sürülüyor.
Star Gazete