Otokar tarafýndan geliþtirilen ve 720 beygir yerli motor entegre edilen Arma II 8x8 aracýný ilk kez Anadolu Ajansý (AA) görüntüledi.
Otokar Genel Müdürü Serdar Görgüç, AA muhabirine yaptýðý açýklamada, 1987 yýlýnda 4x4 araçlarý üretip ihracat baþarýsý yakaladýklarýný, geliþen ihtiyaçlarý dikkate alarak öz kaynaklarýyla 2006 yýlýnda Arma araç ailesini oluþturduklarýný söyledi.
Aracý 6x6 ve 8x8 olarak tasarladýklarýný anlatan Görgüç, aracýn ilk yurt dýþý satýþýný da 2015'te gerçekleþtirdiklerini ifade etti. Görgüç, aracýn kullanýmýnýn zamanla yaygýnlaþtýðýný ve son olarak Birleþik Arap Emirlikleri'nde 400 adet 8x8 araç ürettiklerini belirtti.
Aracý birçok coðrafyada aktif olarak kullandýklarýný, test ettiklerini ve müþterilerle buluþturduklarýný dile getiren Görgüç, "Geliþen ihtiyaçlar, çok farklý platformlara uyarlanabilirlik, farklý görevler, artan tehditlere karþý daha yüksek koruma talepleri doðrultusunda 2 sene önce Arma'nýn da üzerinde çeþidi için çalýþmaya baþladýk. Çalýþmalar sonunda Arma II ismini verdiðimiz araca geldik." dedi.
Arma'nýn baþarýlý bir araç olduðunu ve envanterinde bulunan ülkeler tarafýndan beðenilerek kullanýldýðýný vurgulayan Görgüç, daha fazla koruma, daha fazla iç hacim ve daha büyük kulelerin kullanýmý gibi taleplere cevap verebilmek için Arma II'yi tasarladýklarýný bildirdi.
Arma ve Arma II araçlarýnýn farklýlýklarýna da deðinen Görgüç, þunlarý kaydetti:
"Arma II'nin Arma'dan farký, en önemlisi daha fazla taþýma kapasitesi. Arma'da 30 tona kadar aks taþýma kapasitemiz var, Arma II'de ise 40 tona çýkýyoruz. Dolayýsýyla hem mayýn hem kinetik enerji tehditlerine karþý daha fazla koruma saðlýyoruz. Daha fazla iç hacmimiz var. Bunlarýn getirdiði farklý bir süspansiyon sistemimiz, farklý akslarýmýz var. Arma II'de kullanýcýya farklý büyük hacim ve daha fazla koruma, daha fazla göreve uyarlanabilme imkaný saðlýyoruz."
Serdar Görgüç, Otokar olarak dýþa baðýmlýlýðý azaltma ve yerlilik oranýný artýrmaya yönelik birçok çalýþma yaptýklarýný söyledi.
Arma II'de de çok sayýda yerli sistem bulunduðuna iþaret eden Görgüç, þu deðerlendirmelerde bulundu:
"Arma'da olmayan yerli olarak üretilmiþ birçok alt sistemi burada kullanýyoruz. Örneðin süspansiyon sistemi, transfer kutusu Arma'da ithal kaynaklýydý, Arma II'de yerli, Otokar tasarýmý. Bunlarýn yaný sýra Arma II'de yerli motor kullanýyoruz. Yerli imkanlarla geliþtirilen 720 beygir, 12,7 litre Ecotorq motorunu Arma II'de kullanýyoruz. Arma II'de uluslararasý kullanýcýlara ayný güçte yerli ve yabancý olmak üzere iki motor seçeneði sunuyoruz. Bu kapsamda yerli motorla teçhiz edilmiþ Türkiye'nin ilk 8x8 aracý oluyor. Arma II bu anlamda da önemli bir adým. Güç paketinde olan þanzýman hariç diðer tüm soðutma sistemleri de Otokar tasarýmý ve yerli imalattýr."
Aracý geliþtirme çalýþmalarýnda gelinen aþamaya iliþkin de bilgi veren Görgüç, Arma II'ye yönelik testlerin yaklaþýk 3 yýldýr sürdüðünü söyledi. Serdar Görgüç, þu ifadeleri kullandý:
"Aracýn tüm kalifikasyonlarýný bitirdik, seri imalata ithal ve yerli motorla hazýrýz, seri imalata hemen girebilecek düzeydeyiz. Yerli motor açýsýndan baktýðýmýzda yaklaþýk 3,5 yýllýk bir çalýþmanýn ürünü. Mevcut motorun askerileþtirilmesi ve Otokar'ýn kullanýmýna uygun hale getirilmesi, dinamometre testleri geçen senelerde yapýldý. 2022 baþýnda araç entegrasyonu yapýldý. 2022 boyunca güvenilirlik, idame edilebilirlik ve sistem düzeyi kalifikasyon testlerini bitirdik. Her an seri imalata girebilecek seviyedeyiz. Ýlave bir yatýrým ihtiyacýmýz yok. Tüm ilgili yatýrýmlarý yaptýk, seri imalata hazýrýz."
Arma II'nin mevcut ihracat pazarlarýnda ellerini güçlendireceðini vurgulayan Görgüç, Arma'daki kýsýtlýlýklar nedeniyle takamadýklarý özel görev ekipmanlarýný, aðýr silah sistemlerini Arma II'de kullanabileceklerini belirtti.
Bunun dýþýnda daha fazla koruma ihtiyacý olan kullanýcýlarý bulunduðuna iþaret eden Görgüç, onlara yeni bir alternatif sunmuþ olacaklarýný ifade etti.
Görgüç, Türk Silahlý Kuvvetlerinin yürüttüðü "Yeni Nesil Araçlar Projesi"nde de Arma II platformunun kuvvetli bir aday olduðunu düþündüklerini kaydetti.
Serdar Görgüç, "Otokar olarak tüm dünya pazarlarýnda çok farklý ürünlerle baþarýlý olmaya çalýþýyoruz. Arma II'nin de bu baþarýya bir hamle olacaðýný, daha fazla yayýlmamýzý saðlayacaðýndan ümitliyiz. 2023 yýlý içinde Arma II'nin iki farklý pazarda tanýtýmlarý olacak. Onlardan da baþarýlý þekilde geçeceðini umuyoruz." dedi.
Arma II 8x8 Tekerlekli Zýrhlý Araç, Otokar'ýn araþtýrma ve geliþtirme ekibince klasik muharebe koþullarýnýn yanýnda, farklý coðrafyalardaki çatýþmalarda sýkça rastlanan asimetrik tehditler de göz önüne alýnarak geliþtirildi.
Arma II, dünyada kendi sýnýfýndaki en yüksek balistik, mayýn ve el yapýmý patlayýcý (EYP) korumasýný, yüksek arazi kabiliyeti ile birlikte optimum þekilde sunma iddiasýyla tasarlandý.
40 ton azami yüklü aðýrlýða ve 720 beygir motora sahip Arma II, daha fazla taþýma kapasitesi, daha fazla koruma özelliklerinin yaný sýra 120 milimetre kalibreye kadar aðýr silah sistemlerinin entegrasyonuna da imkan veriyor. Arma II'de direksiyon sistemi tüm akslarý kontrol edebiliyor, bu anlamda tüm tekerler direksiyonlanabilir nitelikte bulunuyor.
Modüler bir platform olarak tasarlandýðý için Arma II, pek çok farklý göreve uygun olarak özelleþtirilebiliyor. Piyade sýnýfý için standart tekerlekli zýrhlý muharebe aracý ve zýrhlý personel taþýyýcý araç olarak kullanýlmasýnýn yanýnda Arma II'ye farklý silah sistemleri, donanýmlar ve çeþitli sistemler entegre edilebiliyor.
Farklý varyantlarý olan Arma II, gözetleme ve dinleme vasýtalarý ile keþif aracý, geniþ iç hacmi ve çok hýzlý yer deðiþtirme kabiliyetiyle komuta kontrol aracý olarak görev alabiliyor. Arma II, uygun alt sistemlerle muharebe sahasý kurtarma görevlerinde hizmet verebiliyor, büyütülebilen gövde ana yapýsýnýn saðladýðý ilave hacimle hem bakým-onarým hem de ambulans gibi çeþitli görevleri yerine getirebiliyor.