TCG Ýstanbul'da yer aldý! Türkiye bir alanda daha dýþa baðýmlýlýðý sona erdirdi
ABONE OL

Türkiye'nin Mavi Vatan konsepti kapsamýnda özellikle denizlerde gelmek istediði nokta ve izlediði yol haritasýnýn en önemli kolonlarýndan biri hiç þüphesiz MÝLGEM olarak kýsaltýlan Milli Gemi Projesi...

Aslýnda bu proje sadece Ankara'nýn kendi ihtiyaçlarý için deðil, 'made in Türkiye' imzalý deniz platformlarý ihracatý açýsýndan da oldukça deðerli. Bilindiði üzere Türk savunma sanayiinin deniz platformlarý alanýnda tek kalemde gerçekleþtirdiði en büyük ihracat Pakistan MÝLGEM Projesi.

Bu program, Pakistan Donanmasý için 4 adet MÝLGEM ADA Sýnýfý Korvet'in üretilmesini kapsýyor. Bu korvetlerden ikisi ülkemizdeki Ýstanbul Tersanesi Komutanlýðý'nda diðer ikisi ise Pakistan'daki Karaçi Tersanesi'nde inþa ediliyor.

TCG ÝSTANBUL'DA 'CENK' DETAYI GÖZLERDEN KAÇMADI

Ýþte bu projenin en önemli virajlarýndan biri dönüldü ve Pakistan MÝLGEM Projesi'nin ilk gemisi olan PNS Babur (F-280) geçtiðimiz hafta düzenlenen törenle Pakistan Deniz Kuvvetleri'ne teslim edildi.

Ayný törende Türk Donanmasý'nýn envanterine girecek HÝSAR Sýnýfý Açýk Deniz Karakol Gemileri Akhisar (P-1220) ve Koçhisar (P-1221) da suya indirildi.

Bu tarihi günde tersanedeki törene katýlan davetlileri MÝLGEM Projesi'nin ilk gemisi TCG Heybeliada ve ilk firkateyni TCG Ýstanbul da selamladý. TCG Ýstanbul Firkateyni'nde hava arama radarý olarak Fransýz Smart S Mk2 yerine yerli/milli radar CENK-S'nin kullanýlmasý dikkatlerden kaçmadý.

TRT Haber, CENK-S radarýnýn hem milli deniz platformlarý hem de Türk askeri denizciliði için ne anlama geldiðini Denizcilik ve Savunma Sanayii Araþtýrmacýsý Kozan Selçuk Erkan ile konuþtu...

ÜRETÝLMESÝ EN ZOR RADARI ORTAYA KOYDUK

Radar konusunda Türkiye'nin son yýllarda büyük bir atýlým gerçekleþtirdiðine deðinerek anlatmaya baþlýyor Erkan... Deniz sistemlerinde en önemli ve üretimi en zor radarýn 'üç boyutlu hava arama radarý' olduðu bilgisini paylaþýyor.

Cenk-S öncesinde Türk gemilerinde hangi sistemlerin kullanýldýðý sorusuna Kozan, "Daha önce Alman sonrasýnda Hollanda radar sistemleri ile gemilerimizi donattýk" cevabýný verdi.

EN KRÝTÝK PARÇALAR DAHÝ TÜRKÝYE'DE ÜRETÝLEBÝLÝYORDU

Türk Donanmasý'nýn halihazýrda ana hava radarý olarak görev yapan Smart S'ye getiriyor konuyu Erkan ve devam ediyor:

"Açýkçasý bu radar, zamanýnda Hollanda firmasý ile çok iyi bir üretim ve teknoloji transferi anlaþmasýyla ülkemize kazandýrýldý. Öyle ki, radarýn tüm kritik bileþenleri ülkemizde üretildi. Hatta bu durum bir adým öteye taþýndý ve Smart S'in dünyanýn dört bir yanýna gönderdiði ürünlerde ülkemizde üretilen ara parçalar kullanýldý.

Ardýndan firmayý Fransýzlar satýn aldý. Sonrasýnda yaþananlar bize yerli sistemlerin ne kadar önemli olduðunu gösteriyor. Herhangi bir çýkar çatýþmasý yaþamadýðýnýz bir ülkenin firmasý ile yaptýðýnýz anlaþma sorunsuz ilerleyebilir. Ancak o firmayý çýkar çatýþmanýz olan bir ülke satýn aldýðýnda radarýnýz ile ilgili kritik bilgileri elde edebiliyorlar. Bu da yetmiyor, satýþ izni için de sorun çýkarabiliyorlar."

YERLÝ SÝSTEMLE TÜRKÝYE ÇOK KRÝTÝK BÝR KAZANIM ELDE ETTÝ

Kritik bilgilerin baþka bir ülkenin eline geçmemesi adýna Türk savunma sanayiinde çok ciddi çaba sarf edildiðini biliyoruz. Öyle ki günümüzde çoðu testi ülkemizde yapma ýsrarýmýzýn altýnda da aslýnda bu durum yatýyor.

Kozan Selçuk Erkan, diðer ürünlerde olduðu gibi hava arama radarýnda da benzer sýkýntýlar olabileceðini anýmsatýyor ve "Neyse ki þimdi yerli/milli imkanlarla kendi hava arama radarýmýzý ürettik ve bu risk de ortadan kalktý. Haliyle karþý tedbir uygulamak da daha zor olacak" diyor.

Bu noktada oldukça deðerli bir yere getiriyor konuyu Erkan... Geldiðimiz noktada artýk çok çeþitli yüksek teknoloji radarlar ürettiðimize dikkati çekiyor, kritik bileþenleri yerlileþtirdiðimizi ve bu saatten sonra kesinlikle yerli radar çözümleriyle yola devam edileceðini vurguluyor.

ÝHRAÇ ETTÝÐÝMÝZ GEMÝLERDE BU RADAR KULLANILABÝLÝR

Yeni dönemde Türk üretimi radarlarýn sahada kendilerini kanýtladýkça ihracat potansiyellerinin de katlanarak artacaðýnýn altýný çiziyor Erkan ve sözlerini þöyle tamamlýyor:

"Bu radarlarý sadece kendi baþlarýna daha net bir ifadeyle 'tekil ihracat ürünü' olarak da satabilirsiniz. Ancak bu tür ürünler savaþ gemisi satýþýnda önemli bir etken oluyor.

Gemiyi Türkiye'den alacak ülke, radarý da bizden almayý tercih edecektir. Ayrýca, Pakistan örneðinde olduðu gibi diðer ülkelerle ortak üretim çalýþmalarýmýz var. Bu platformlarda yerli sistemleri kullanmamýz gelecekte o ülkelerin baþka platformlarýnda da ana radar olmamýzý saðlar. Tüm bunlarý alt alta koyduðumuzda Cenk-S radarý tam baðýmsýz savunma sanayi için çok önemli bir kazaným olarak karþýmýza çýkýyor."