TEI Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akþit, AA muhabirine, 2023 yýlýnda en büyük hedeflerinin ilk yerli genel maksat helikopteri Gökbey için ürettikleri TEI-TS1400 motoruyla havalanmasýný ve Türkiye'de tasarlanmýþ, geliþtirilmiþ ilk milli turbofan motoru TEI-TF6000'in ilk çalýþtýrýlmasý olduðunu söyledi.
"Daha önce TUSAÞ'a motor teslim etmiþtik. Bu daha çok entegrasyon çalýþmalarýný baþlatmak içindi. Bu arada motoru, insanlý uçuþu yapabilecek olgunluða getirmek için var gücümüzle çalýþtýk. Motorumuzu 1572 beygir güce çýkarttýk. Motoru maksimum devrin üzerine de çýkartýp, yüzde 100 devrin üzerinde de çalýþtýrdýk. Ciddi bir sorunla karþýlaþmadýk. Artýk motorumuzun insanlý uçuþ için hazýr olduðunu düþünüyoruz."
Mahmut Faruk Akþit, Gökbey'in insanlý uçuþuna karar verecek asýl kurumun koordineli çalýþtýklarý Türk Havacýlýk ve Uzay Sanayii A.Þ. olduðunu bildirdi.
Uçuþ güvenliðiyle ilgili bir komitenin de bulunduðunu anlatan Akþit, þöyle devam etti:
"O komitenin mart ayý sonundaki toplantýsýný bekliyoruz. TUSAÞ'a motor teslim edilmeden önce insanlý uçuþ öncesi yapýlmasý gereken testlerin hemen hemen hepsini tamamladýk. Biraz daha süremiz olduðundan ilave testlerle motorlarý çalýþtýrýyoruz ama þu anda bir sýkýntýmýz yok. Bir aksilik olmazsa inþallah mart ayý sonunda insanlý uçuþ için ilk iki motorumuzu vereceðiz, TUSAÞ da bu motorlarý takacak. Ýlk insanlý uçuþu bu yýl içinde görürüz diye umuyoruz."
Akþit, TEI-PD170 motorlarýnýn ilk defa 30 bin feet irtifa seviyesini aþarak rekor kýrdýðýný anýmsatarak, pistonlu motorlarýn bu kadar yüksek irtifalarda uçmasýnýn, jet motorlarýna göre daha zor olduðunun altýný çizdi.
Dünyada TEI-PD170 dýþýnda 30 bin feet irtifaya çýkan pistonlu motor olmadýðýný vurgulayan Akþit, "Bizim motorumuz Allah'a þükür bu yüksekliðe çýktý. Þu anda Aksungur ile irtifa ve uçuþ testlerine devam ediyoruz. Uçuþ güvenliðini etkileyecek büyük hiçbir sorun çýkmadý. Motoru olgunlaþtýrma süreci devam ediyor. Hedefimiz bu yýlýn ilk yarýsýnda TEI-PD170 motorunun olgunlaþtýrma test sürecini tamamlayýp, Aksungur'da seri imalatta uçmasýný saðlamak. Pistonlu ÝHA motorlarýnda, yüksek irtifa konusunda dünyada bir numarayýz." diye konuþtu.
TEI Genel Müdürü Akþit, ÝHA motorlarýnda 225 beygirlik TEI-PD222'yi geliþtirdiklerine deðinerek þunlarý aktardý:
"Bu motor belli olgunluða ulaþtý. Dayanýklýlýk testlerini de baþarýyla tamamladý. TEI-PD170 motorunun kullanýldýðý her alanda rahatlýkla kullanýlabilecek. Birebir sýðacak þekilde tasarladýk. TEI-PD170'e göre sadece 8-10 kilo farký var. Güç bakýmýndan 170 beygirlik TEI-PD170'ten daha güçlü motor. Bu motora Uzak Doðu'daki bazý ülkelerden ciddi talep var. Pazarlýk ediyoruz. Ancak birinci önceliðimiz milli ihtiyaçlar. Þu anda seri imalatta üretebildiðimiz kadar üretiyoruz. Yurt dýþý ihracat potansiyeline de bakýyoruz."