Türkiye'den ABD'ye rest: HÜRJET'te motor gelmezse biz yaparýz
ABONE OL

Türk Havacýlýk ve Uzay Sanayii (TUSAÞ) Genel Müdürü Temel Kotil, Milli Muharip Uçak KAAN'ý 2028'de Türk motoruyla uçurmayý planladýklarýný belirterek, "Bunun için çalýþmalarýmýz sürüyor." dedi.

Dünyanýn en büyük savunma sanayisi buluþmalarýndan olan ve bu alanda önemli bir tanýtým, pazarlama ve iþ birliði platformu haline gelen Uluslararasý Savunma Sanayii Fuarý (IDEF'23) devam ediyor.

Cumhurbaþkanlýðý himayelerinde, Milli Savunma Bakanlýðý ev sahipliðinde, Türk Silahlý Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfý (TSKGV) yönetim ve sorumluluðunda, Tüyap Tüm Fuarcýlýk Yapým AÞ organizatörlüðünde gerçekleþtirilen fuar, Tüyap Fuar ve Kongre Merkezi'nde düzenleniyor.

Fuar kapsamýnda basýn mensuplarý ile bir araya gelen TUSAÞ Genel Müdürü Temel Kotil, yaptýðý açýklamada, þu anda HÜRJET'in baþarýlý bir þekilde uçmaya devam ettiðini, milli muharip uçak KAAN'da çalýþmalarýn sürdüðünü ve uçmasýnýn önünde bir engel bulunmadýðýný, HAVELSAN tarafýndan yapýlan simülatörde pilotlarýn test uçuþlarýnýn devam ettiðini anlattý.

TUSAÞ tarafýndan gerçekleþtirilen çalýþmalardan ve þirketin projelerinden bahseden Kotil, kamuoyunda "ATAK-2" olarak bilinen Aðýr Sýnýf Taarruz Helikopteri'ne ilginin beklentinin çok üzerinde olduðunu, özellikle Körfez ülkelerinin ATAK-2 ile çok ilgilendiðini söyledi.

Kotil, "1,3 ton patlayýcý taþýyabilmesi, üzerine aðýrlýk kaldýrabilmesi, topunun 30 milimetre olmasý beklentinin çok üzerinde uluslararasý bir ilgi oluþturdu." diye konuþtu.

- "AKSUNGUR'DA CÝDDÝ BÝR TALEP PATLAMASI VAR"

Temel Kotil, TUSAÞ'ýn 10 Tonluk Genel Maksat Helikopteri Projesi'nden bahsetti ve "Bu arada T-129 ATAK helikopteri çok iyi satýyor. Filipinler'e teslimatlar bitmek üzere. Nijerya'ya gönderiyoruz þu anda. Ýki müþterinin talepleri katlamasýný bekliyoruz. ATAK'tan yurt dýþýnda çok satacaðýz. AKSUNGUR ÝHA çok iyi gidiyor, çok müþterimiz oldu yurt dýþýnda. Yeni müþteriler de geliyor. AKSUNGUR'da da ciddi bir talep patlamasý görüyoruz. ANKA'dan ayda 5 adet yapýyoruz. Ýnþallah bu sayýyý artýracaðýz ve AKSUNGUR'u da oraya getireceðiz." dedi.

Kotil, HÜRKUÞ'un satýþlarýnýn sürdüðünü gelecek hafta Çad ve Nijer'de törenlerinin yapýlacaðýný hatýrlatarak ANKA-3'ün uçmasý için çalýþmalarýn sürdüðünü anlattý.

HÜRJET'in uçmasýnýn kendilerine saðladýðý avantajlardan bahseden Kotil, burada Türk mühendislerin baþarýlarýný anlattý.

- "HÜRKUÞ'A BÜYÜK BÝR ÝLGÝ VAR, MARKET LÝDERÝ OLMA ÞANSIMIZ YÜKSEK"

TUSAÞ Genel Müdürü Kotil, ilgili bir soru üzerine þu anda bütün potansiyellerini eðitim uçaðýný teslim etmeye verdiklerini belirterek,"Çok baþarýlý proje olacaðýný düþünüyoruz. Çünkü uçak tasarlanýrken olabilen en son malzemeleri kullandýk. Motor da 404 motoru, baþarýlý bir motor. ASELSAN'ýn da çok büyük bir katkýsý var." þeklinde konuþtu.

Kuzeyden güneye tüm Afrika ülkelerinin hava kuvvetlerini güçlendirmeye, bazý ülkelerin de kurmaya çalýþtýðýný anlatan Kotil, þu deðerlendirmelerde bulundu:

"Bu kurmaya ve güçlendirmeye çalýþanlar için HÜRKUÞ hem eðitim uçaðý olarak hem de hafif saldýrý uçaðý olarak çok büyük bir alternatif. Dolayýsýyla HÜRKUÞ'a büyük bir ilgi var. HÜRKUÞ, alternatiflerinden daha hafif. Yeni versiyonumuz daha da hafif. Motoru güçlü, 1.600 beygir motor var onda. Dolayýsýyla aslýnda orada market lideri olma þansýmýz çok yüksek. Çünkü çok yeni bir platform, çok iyi ekipmanlar seçilmiþ ve yýllardan beri de elimizle yoðurduðumuz bir uçak bu. Afrika gibi ülkelerin, Latin Amerika dahil, hava kuvvetleri kurmaya baþlayanlar, hepsinde bir hava kuvveti tam anlamýyla yok, çok ülkenin ihtiyacýný görecek."

- "TUSAÞ'IN CÝROSUNUN BU YIL 2 MÝLYAR DOLARI AÞMASI BEKLENÝYOR"

Kotil, TUSAÞ'ýn ihracatýna iliþkin soru üzerine, þu cevabý verdi:

"Bizim için ihracat olmazsa olmaz olan bir þey. Ürünlerimiz zaten satar halde olduðu için üretime yüklenerek gidiyoruz. Hem Airbus hem de Boeing'den çok yüksek talep var. Biz uçaklar için yarý gövde sectionlar yapýyoruz. 'Onlarý katlayýn, iki üç kat artýrýn' þeklinde talep var. TUSAÞ olarak biz aþaðý yukarý 2 milyar dolarlýk yatýrým yaptýk son 7 yýlda tesislere. Bunlar yetmiyor. Bir talep patlamasý var. TUSAÞ'ýn önceliði talep edilen üretim oranlarýný yakalamak. Türkiye þu anda yetiþtiremiyor. Yurt içinden gelen talebin 5 katý yurt dýþýndan talep var.

AKSA, AKSUNGUR, HÜRKUÞ satýyor bugün. Bunu takip edecek ürünümüz GÖKBEY. Onu da birçok yerde pazarladýk. Haberleþme ve gözetleme uydumuz ayný paralelde gidiyor. 2025'ten sonra HÜRJET de bu sisteme dahil olacak. ATAK-2 hemen onun arkasýndan gelecek. Biz bu yýl 2 milyar dolardan daha fazla ciro hedefliyoruz. 2028 hedefimiz 10 milyar dolara ulaþmak."

Kotil, TUSAÞ'ýn GÖKBEY helikopterinin ne zaman sivil satýþa açýlacaðý þeklindeki soruya karþýlýk, bu konuda çalýþmalarýnýn sürdüðünü, sertifikasyon için 1-2 yýla ihtiyaçlarýnýn olacaðýný anlattý.

Airbus ve Boeing'e uçak parçasý satýþýndan 500 milyon dolar gelir elde ettiklerini kaydeden Kotil, bu rakamýn kýsa sürede 1 milyar dolara çýkmasýný beklediklerini ve sonrasý için 2 milyar dolarý hedeflediklerini bildirdi

- "HÜRJET'TE MOTOR GELMEZSE BÝZ YAPARIZ"

TUSAÞ Genel Müdürü Kotil, bir gazetecinin, HÜRJET'in motorunun ABD'den alýndýðýný, ülkeler arasýnda yaþanabilecek bir olumsuzluk halinde bu motorlarýn gelmeyebileceði þeklinde yorumu üzerine Kotil, "Alamazsak yaparýz ancak bu bizi 2-3 yýl geri atar. Bütün mevzu bu. Bizim sipariþlerimiz hacimli. Problem çýkarsa önümüzü görürüz. Türkiye motor konusunda çok ciddi adýmlar atýyor. Fakat motor uçak kadar çabuk olmuyor. Çünkü özellikle sýcak bölgenin çok iyi çalýþýlmasý gerekiyor." cevabýný verdi.

Þirketin çalýþtýrdýðý mühendis sayýsýna iliþkin bir soru üzerine Kotil, personel açýklarýnýn kalmadýðýný, mühendis sayýsýnda 6 bini geçtiklerini, personel sayýsýnýn ise 15 bine ulaþtýðýný söyledi.

Kotil, T129 ATAK Helikopteri'ne Körfez'deki ilgiye iliþkin soruya cevaben, "T129 çok iyi bir ATAK helikopteri. Talep çok yüksek. Henüz imza atamadýk. Ýnþallah ondan çok satarýz, Körfez de dahil buna." diye konuþtu.

Milli muharip uçak KAAN'da kullanýlacak motora iliþkin soru üzerine Kotil, "Planýmýz 2028'de KAAN'ý Türk motoruyla uçurmak. Bunun için çalýþmalarýmýz sürüyor. Tabii ki sertifikasyon için 1-2 yýla tekrar ihtiyacýmýz olur. Ancak 2030'larda Türk motoru olacak. Þu anda F110 motoru ile uçuyoruz." þeklinde konuþtu.