Türkiye'den devrim niteliðinde hamle! ''Milli çelik kanatlar'' için geri sayým
ABONE OL

Türk Havacýlýk ve Uzay Sanayii (TUSAÞ) Hürjet ve Atak-2'nin "mock-up"larý SAHA EXPO Savunma, Havacýlýk ve Uzay Sanayi Fuarý'nda sergilendi.

Türk Havacýlýk ve Uzay Sanayii Genel Müdürü Temel Kotil, AA muhabirine yaptýðý açýklamada, Atak helikopteri için Ýtalyanlarla yapýlan çalýþmanýn ardýndan þirketin özgün helikopter çalýþmalarýnýn Gökbey ile baþladýðýný söyledi.

"GÖKBEY'ÝN ÝLK UÇUÞUNDA AÐLAMIÞTIK ATAK-2 DE AÐLATACAK ÝNÞALLAH"

Atak-2'nin bu özgün çabalarýn devamý olduðunu vurgulayan Kotil, tüm bunlarý yaparken uçuþ kontrol sistemleri, aviyonikler, diþli kutularý ve diðer alt sistemleri geliþtirdiklerini dile getirdi.

Kotil, bu çalýþmalar dolayýsýyla bir sonraki helikopter projesinin daha kolay hayata geçirilebildiðini belirterek, þu ifadeleri kullandý:

"En zor helikopterimiz Gökbey'di. Gökbey'in ilk uçuþunda aðlamýþtýk, Atak-2 de aðlatacak inþallah. Bunlar güzel aðlamalar, gün sayýyor, 2023'ün ilk çeyreðinde uçuracaðýz. Atak, 5 tonluk bir helikopterdi, Atak-2 10 tonluk bir helikopter. Tümüyle biz geliþtirdik. 1 tondan fazla mühimmat olacak üzerinde. Tüm sofistike elektronik savaþ sistemleri, düþmaný izleyen, uzaktan vuran sistemler yer alacak.

Kendi klasýnda dünyada birinci olmasýný istiyoruz. En iyi helikopter ABD yapýmý 'Apache' derler. Sonradan yapýlanlar öncekileri geçer. Biz de geçmeyi bekliyoruz. 2025'te Kara Kuvvetlerimize ilk teslimatý yapacaðýz. Ýlk uçuþtan sonra sertifikasyon ve teslimat olacak. Ýmalatýna devam ediyoruz ama dijital olarak 5 yýldýr çalýþýyoruz, helikopter fiziksel olarak ise 5 ayda ortaya çýkýyor."

- "ARKADAÞLARIMIZ KARINCA GÝBÝ ÇALIÞIYOR"

Hürjet'tin de üretim çalýþmalarýnýn sürdüðünü aktaran Kotil, bunun yanýnda buz daðýnýn görünmeyen kýsmýnda da tasarým çalýþmalarý, rüzgar tüneli, demir kuþ, simülatör, yakýt test altyapýsý gibi yatýrýmlar bulunduðunu vurguladý.

Kotil, Hürjet Projesi kapsamýnda 2 prototip uçak üretimi gerçekleþtirdiklerini anlatarak, "Uçaklardan birini mekanik testte kullanacaðýz, mukavemeti yerinde mi diye bakacaðýz. Diðerini uçuracaðýz. Hava Kuvvetlerimize 16 tane teslim edeceðiz." diye konuþtu.

"Uçak yapmanýn, daracýk odalara koca koca sistemler yerleþtirmek" anlamýna geldiðini belirten Kotil, "Arkadaþlarýmýz karýnca gibi çalýþýyor. Hürjet, Atak-2, Milli Muharip Uçak ile 100. yýlýmýza çok gür sesle gireceðiz." dedi.

- 2028'DE YERLÝ MOTOR HEDEFÝ

Kotil, tüm projelerin önemli olduðunu ancak Milli Muharip Uçaðýn ülkenin kaderini etkileyecek bir sistem niteliði taþýdýðýný söyledi.

"Havanýzý korumak istiyorsanýz bu uçaða ihtiyacýnýz var" diyen Kotil, uçaðýn imalatýnýn devam ettiðini bildirdi.

Kotil, uçak gövdelerinin bölge bölge yapýldýðýný ve birleþtirmelerin baþlayacaðý bilgisini paylaþarak, "Bugünlerde gövde birleþtirmeleri baþlayacak. Gelecek ay iniþ takýmlarý üzerine konulacak, motorunu koyacaðýz. Yýlbaþý itibarýyla testlerine baþlarýz. 18 Mart 2023'te motorunu çalýþtýracaðýz." ifadelerini kullandý.

Milli Muharip Uçaðýn motorunu yerli olarak geliþtirmek için Türk Havacýlýk ve Uzay Sanayii'ne ait TR Motor'un çalýþmalar yaptýðýný söyleyen Kotil, þunlarý kaydetti:

"Orada 200'den fazla mühendis bir araya geldi, 1000'e doðru gidiyor. Çok güzel bir ekip oluþtu. Hedef, 2028'de teslim edeceðimiz Milli Muharip Uçaðýn Türk motoruyla teslim edilmesi. Savunma Sanayii Baþkanlýðý tarafýnda kontrat ihalesi henüz bitmedi. TR Motor da seçilmiþ deðil ama biz öz kaynaðýmýzla yol alýyoruz."

Kotil, Türkiye'nin savunma sanayisinde dünyaya kendisini anlatmayý baþardýðýný vurgulayarak, "Artýk ürün yetiþtirme gayretindeyiz. Birçok kontrat imzalanýyor. Türkiye, algý olarak da reel olarak da oldukça iyi bir noktada. Türkiye ülkesini korumada, dünyaya satmada, insan yetiþtirmede devrim yapýyor." deðerlendirmesinde bulundu.

  • Milli Muharip Uçak
  • SAHA EXPO
  • Hürjet
  • Atak-2
  • Türk Havacýlýk ve Uzay Sanayii Genel Müdürü Temel Kotil