TUSAÞ Genel Müdürü Kotil'den Hürjet müjdesi: 230 günümüz kaldý
ABONE OL

TUSAÞ Genel Müdürü Temel Kotil, Türkiye'nin ürettiði uçaklarý tanýttý. Ýngiltere'de gerçekleþen fuar kapsamýnda Türk uçaklarý sergilendi.

Katýldýðý bir canlý yayýnda açýklamalarda bulunan Kotil, sesten 1.4 kat daha hýzlý uçan Hürjet'i tanýttý. Kotil, Türkiye'de mühendis, teknisyen sorunu olmadýðýný olursa da yurt dýþýndan bunlarýn karþýlandýðýný söyledi.

'KUMANDASI DEVRÝM YAPACAK'

Temel Kotil'in açýklamalarý þöyle: "Hürjet tümüyle özgün bir uçak tasarýmý, Türk mühendisleri hazýrladý. Ýlk uçuþu 18 Mart 2023'te olacak. 230 günümüz kaldý. Tecrübeli arkadaþlarýmýz çalýþýyor. Bu uçaðýn motorun GM 404 motoru. Boeing'in yaptýðý benzer uçaklar da var. Türkiye'de üretilen ilk jet uçaðý. Sesten 1.4 kat hýzlý uçacak. Ekipmanlarý gerçek, çok basit bu. Büyük ekraný var. Tek ekran ve dokunmatik bir ekran. Tüm özellikler içine gömülmüþ. Yedek ekranlarý var, 10 numara teknoloji bu. Kumandasýnýn kolaylýðý devrim yapacak.

'SAVUNMA AMAÇLI DA KULLANILABÝLÝYOR'

Mühendislerimiz sadece Türk deðil. Yurt dýþýndan da getiriyoruz. Malezya, Pakistan'da ofis açtýk getiriyoruz. Nijer'e de ofis açacaðýz. Nijerli olup da Türkiye'de okuyan gençler var, onlarý eðitip Nijer'deki ofise koyacaðýz. 200'e yakýn yabancý mühendis var. Hürjet'ten 2 tane Nijer'e satýþ gerçekleþti. Çad'a da satýþý gerçekleþti. Eðitim ve savaþa hazýrlýk uçaðý. Yakýn destek uçaðý, üzerine füzeler ekleyebiliyoruz ve savunama amaçlý da kullanýlabiliyor.

ATAK kendi sýnýfýnýn en iyisi. 5 ton sýnýfýnýn en iyisi. Manevra ve vurma, sýcak havada uçtu. Filipinler'e gitti. Nijer'e de yakýnda gidecek. Hürjet'te Kanada motoru var 1600 beygir. Aviyonikleri Aselsan'a ait.

'AKSUNGUR 50 SAAT HAVADA KALABÝLÝYOR'

Milli Muharip yüzde 100 yerli olmak zorunda. Öbür cihazlarý yüzde 100 yerli yaparsanýz pahalý oluyor. Hürjet'in iniþ takýmýný Ýtalyanlara yaptýrdýk. Yerlilik olayý stratejik bir konu.

Aksungur 50 saat havada kalabiliyor. 35 bin feette operasyon yapýyorlar. Pilot uyuyor, uçak uyumuyor, pilot yerde çalýþýyor.

Milli Muharip uçak 2028'de teslim edilecek. Önce F16 motoru kullanýlacak. Sonra da kendi motorumuzu kullanacaðýz. Biz dünyanýn birikimini kullanýyoruz. Türkiye þu anda teknisyen verme sayýsýnda limit yok. TUSAÞ kendi yetiþtiriyor. Mühendiste de limit yok. Malezya elektronikte ileride, Malezyalý mühendisleri çalýþtýrýyoruz. Pakistanlýlar akýþkanlarda ileride onlarý kullanýyoruz.