TUSAÞ'tan dengeleri altüst edecek F-16 hamlesi! Temel Kotil resmen duyurdu
ABONE OL

Türk Havacýlýk ve Uzay Sanayii (TUSAÞ) Genel Müdürü Temel Kotil, Milli Muharip Uçak projesine katýlmak isteyen ülkelerin bulunduðunu belirterek, Türkiye'nin, ABD'den talep ettiði F-16 uçaklarýnýn üretim, montaj ya da modernizasyonunda görev alma konusunda bir taleplerinin olup olmayacaðýna iliþkin soruya ise, "Ýmalat yeteneðimizle buna talip olduðumuzu söyledik. F-16 konusunda montaj yapabileceðimizi Lockheed Martin'e söyledik. Oradan ekipler de gelip ne durumda olduðumuzu gördüler. Ýzin verirlerse yapabiliriz, yapmak da isteriz." cevabýný verdi.

TUSAÞ'TAN DENGELERÝ ALTÜST EDECEK F-16 HAMLESÝ

Kotil, þirkette düzenlenen basýn toplantýsýnda, basýn mensuplarýna, yürüttükleri çalýþmalara iliþkin bilgiler verdi. Özgün projeler olmadan mühendis yetiþtirilemeyeceðini dile getiren Kotil, yürüttükleri özgün projelerle TUSAÞ'ýn geleceðinin þekillendiðini söyledi. Amaçlarýnýn, dünyada ilk 10 büyük havacýlýk savunma þirketi arasýna girmek olduðunu belirten Kotil, bu hedefi yakalayabileceklerini vurguladý.

Gökbey, Hürkuþ ve Anka gibi özgün projelerin, Milli Muharip Uçak için altlýk oluþturduðuna iþaret eden Kotil, "Þirketimiz insan kaynaðýyla, altyapýsýyla, bilgisiyle bir savaþ uçaðý yapabilecek durumda. Milli Muharip Uçak böyle ortaya çýktý." dedi.

Motorun çok zor gibi göründüðünü ama yapýlamayacak bir þey olmadýðýný dile getiren Kotil, "Türkiye tek kristal yapabiliyor. Böylece mukavemet artýrýlýyor. Hiçbirþey zor deðildir. Bunu kaneviçe gibi iþlemeniz gerekiyor. Milli Muharip Uçak gösterdi, biz büyük proje yönetebiliyoruz." diye konuþtu.

Temel Kotil, gelecek 5 yýl sonunda Milli Muharip Uçaðýn tamamlanacaðýný, Hürjet ve Atak-2'nin 2025'te teslim edileceðini açýkladý.

Þirketin F-16 üretimiyle oluþturduðu bilgi ve deneyimin, Milli Muharip Uçak'ta kendini gösterdiðini anlatan Kotil, bu tecrübe sayesinde uçaðýn motorunun birkaç saat içinde takýldýðýný, böylece projelerin de hýzlandýðýný bildirdi.

Temel Kotil, F-16 uçaklarýnýn iyileþtirilmesine yönelik soruya karþýlýk, "Biz bu uçaða hakimiz, Blok 30'larýn yapýsal güçlendirmesini Lockheed Martin desteðiyle gerçekleþtirdik. Bunun üzerine iyileþtirme de yapabiliriz." ifadesini kullandý.

Türkiye'nin, ABD'den talep ettiði F-16 uçaklarýnýn üretim, montaj ya da modernizasyonunda görev alma konusunda bir taleplerinin olup olmayacaðýna iliþkin soruya ise Kotil, "Ýmalat yeteneðimizle buna talip olduðumuzu söyledik. F-16 konusunda montaj yapabileceðimizi Lockheed Martin'e söyledik. Oradan ekipler de gelip ne durumda olduðumuzu gördüler. Ýzin verirlerse yapabiliriz, yapmak da isteriz." yanýtýný verdi.

Uçuþ bilgisayarý, aviyonik ve yakýt sistemlerinin Milli Muharip Uçak üzerinde yerini aldýðýný vurgulayan Kotil, önümüzdeki günlerde motoru çalýþtýracaklarýný aktardý. Kotil, "Yýl sonunda bir an önce bunu uçurmak istiyoruz. Uçak havaya kalktýðý zaman bize çok þey söylüyor ve teslimatýmýzý öne çekiyor. Amacýmýz yýl sonunda emniyetli þekilde uçmak. Uçak mühendisi, yaptýðý uçaðý havada görmek ister." sözlerini sarf etti.

HÜRJET UÇUÞ BÝLGÝSAYARI MALEZYA'DA YAPILIYOR

Satýþlarýnýn ve ihracat faaliyetlerinin çok iyi gittiðini belirten Kotil, Malezya ve Pakistan'da açtýklarý ofislerle bu ülkelerin mühendislik kaynaðýný da kullandýklarýný söyledi. Temel Kotil, Hürjet uçaðýnýn uçuþ bilgisayarýnýn Malezya'da yapýldýðýný kaydetti.

Kotil, ilk 10'a girmeleri için 2 milyar dolar civarýndaki þirketin cirosunun, 10 milyar dolar olmasý gerektiðini, ihracatla bunun çok hýzlý artacaðýný ifade etti. Bu hedef doðrultusunda 10 bin tecrübeli mühendise çýkmalarý gerektiðini anlatan Kotil, "Özgün ürünlerimizin piyasada olmasý gerekiyor, bunu 2028 itibarýyla yaparýz diye düþünüyoruz." deðerlendirmesinde bulundu.

Helikopter pali üretiminde TUSAÞ'ýn bir oyuncu haline geldiðini vurgulayan Kotil, Ukrayna'dan alýnan Atak-2 motorunun da gelmek üzere olduðunu açýkladý.

HÜRJET VE MÝLLÝ MUHARÝP DÝJÝTAL UÇAKLAR

Kotil, Milli Muharip Uçaðýn ismi ve yerlilik oranýna iliþkin soruya, "Bu isimleri büyüklerimiz verir. Biz önce uçuralým, sonra ismi gelir. Gökbey'e Sayýn Cumhurbaþkanýmýz, Aksungur'a Ýsmail Demir Baþkanýmýz isim verdi. Ýsmi olacak bunun. Milli Muharip Uçak'taki yabancý malzeme kullanýmý yüzde 15'i geçmez." yanýtýný verdi.

Hürjet ve Milli Muharip Uçaðýn dijital olarak kontrol edilebildiðini ve bu özellikteki uçaklarýn istenildiðinde insansýz yapýlabileceðini anlatan Kotil, sahip olduðu teknoloji ve donanýmlar dolayýsýyla da artýk uçakta ikinci bir pilota ihtiyaç olmadýðýný belirtti.

"HALKA ARZ KONUSUNDA YORUM YAPMAM DOÐRU OLMAZ"

Temel Kotil, "Milli Muharip Uçak için dost ülkelerden katýlalým diye talepler var. Bizle çalýþan mühendisleri de var. Devletten devlete yapýlmasý gereken bir anlaþma. Henüz devletin açýkladýðý bir bilgi yok." diye konuþtu.

Ufukta yeni bir TUSAÞ iþtiraki kurmanýn bulunmadýðýný ifade eden Kotil, þirketin halka arzýnýn gündemde olup olmadýðý sorusunu ise "Halka arz konusunda yorum yapmam doðru olmaz. Finansla ilgili bugüne kadar iþleri götürdük ama bu konunun muhatabý ben olamam." þeklinde yanýtladý.

Hürkuþ'un silahlý versiyonuna çok fazla talep olduðunu, Nijer ve Çad'a teslimat yapacaklarýný bildiren Kotil, "Hürkuþ için þu anda 2 müþteri var hangisini seçelim diye karar vermekte zorlanýyoruz. Aksungur'a ihracatta çok talep var. Birkaç ülkeye gönderiyoruz. Önümüzdeki günlerde teslimat yapýyoruz. Afrika'da da çok talep var, onlara da teslimat yapacaðýz." açýklamasýnda bulundu.

- BEYÝN GÖÇÜNE KARÞI "KALPTEN BAÐLILIK"

Kotil, TUSAÞ'ta iþe baþlayan ve ayrýlan sayýsýna bakýldýðýnda bir sorun görünmediðini belirterek, sözlerini þöyle sürdürdü:

"Bizden yýlda 400 kiþi ayrýlýyor. Bunun 200'ü yurt dýþýna gidiyor. Buna karþýlýk 1200 mühendis geliyor. Sayý kendi içinde kötü deðil. Herkesin kalmasýný isteriz ama insanlarý þirketine kalpten baðlamak gerekiyor. (Savunma sanayisinde þirket deðiþikliklerinin güçleþtirilmesi) Ýyi bir þey, inþallah uygularýz ama Japonlar gibi kalpten baðlanmakta yarar var."

Temel Kotil, TUSAÞ'ýn ilk 10'da yer almasý için sivil alana da girmesi gerektiðini ifade etti.