''Yerli 'Þimþek'in Azerbaycan'da kullanýlmasýnýn anlamý büyük''
ABONE OL

Suriye’de çok sayýda ÝHA ve SÝHA’yý ayný bölgede koordine ederek kullanan ve bu yöntemle dünyada bir ilki baþaran Türkiye, alt sistem projelerinde de daha önce atýlmamýþ adýmlarý atýyor.

Þimþek testler için çok kritik roller oynuyor

TRT Haber'de yer alan habere göre; Þimþek’in TUSAÞ tarafýndan tasarlanan bir hedef uçak sistemi olduðunu belirten Fatih Mehmet Küçük, söz konusu aracýn çeþitli hava hedeflerini simüle etmek üzere radarlarýn, uçaksavarlarýn, hava savunma ve hava-hava füzelerinin test edilmesi için kullanýldýðýný söyledi.

Kadir Doðan ise Þimþek’in uzun süredir ülkemizdeki çeþitli eðitim, tatbikat ve testlerde kullanýldýðýna dikkat çekerek, “Þimþek, turbojet motor ile itkisi saðlanan, agresif manevra yeteneklerine sahip, ses altý hýzda uçan, otonom uçuþ özelliði olan bir hedef uçak platformu. Yüksek hýzlarda hareket ederken sahip olduðu agresif manevra kabiliyeti, yine agresif otonom uçuþ kontrolü ile birleþtiði için özellikle hava-hava ve hava-kara silah sistemlerinin geliþtirilmesi için ciddi bir test ortamý oluþturuyor” bilgisini paylaþtý.

ANKA DÜNYADA BÝR ÝLKE ÝMZA ATTI

Þimþek’in Azerbaycan Hava Kuvvetleri tarafýndan yapýlan atýþ testlerinde kullanýlmak üzere seçildiðini ifade eden Savunma Sanayii Araþtýrmacýsý Fatih Mehmet Küçük, þöyle devam etti:

“Azeri savunma sanayii kaynaklarýna göre, TUSAÞ ile Azerbaycan Hava Kuvvetleri arasýndaki müzakerelerin ardýndan 2019’un sonlarýnda Azerbaycan’a getirilen Þimþek Yüksek Hýzlý Hedef Uçak Sistemi, 3 gün içinde 3’ü Azerbaycan’ýn baþkenti Bakü yakýnlarýndaki test alanýnda olmak üzere altý uçuþ gerçekleþtirdi.

Tabii burada asýl üzerinde durulmasý gereken konu Þimþek’in ANKA-B üzerinden fýrlatýlmýþ olmasý. Normalde yabancý bir hedef uçak markasý mancýnýk ile fýrlatýlan ve altýnda hedef uçak taþýyan bir sistem üzerinde çalýþýyor. Ancak ANKA-B gibi aktif olarak keþif, istihbarat ve gözlem için kullanýlan MALE sýnýfý bir ÝHA’dan hedef uçak fýrlatýlmasý daha önce rastlanan bir geliþme deðil. Bu açýdan çeþitli harekatlarda da gösterdiðimiz üzere mevcut ürün ve teknolojilerimiz ile yeni konseptlere yeni kullaným biçimlerine öncü oluyoruz.”

ÞÝMÞEK’Ý FARKLI GÖREVLERDE GÖREBÝLÝRÝZ

Fatih Mehmet Küçük, Þimþek’in ANKA-B’ye entegre edilmesinin teknolojik katkýsýnýn yaný sýra taktik anlamda çok önemli kazanýmlarý olabileceðinin altýný çizerek, þunlarý söyledi:

“Örneðin düþman radar ve hava savunma sistemlerinin aldatýlmasý gibi noktalarda da bu sistemler kullanýlabilir. Tabi geliþmiþ radar ve sensörleri aldatmak için Þimþek’in mevcut haliyle kullanýmý uygun olamaz. O noktada sistemin modifikasyonu çeþitli elektronik güncellemeler gerekecek.

ASELSAN’ýn Atýlabilir Sahte Hedef (ASH) çalýþmalarýndaki tecrübelerinin aktarýlmasý gibi seçenekler bu doðrultuda düþünülebilir. Ayrýca Þimþek’in basit ve küçük bir füze olarak kullanýlabileceði senaryo da göz önünde tutulabilir. Tabii bu varsayýmlar Þimþek ile ilgili faydalý yük standartlarý bilinmediði için birer yorum olarak kabul edilmeli. Ancak önemli olan husus; bu tarz hamlelerin getireceði taktik ve teknik avantajlarýn bize sunacaðý geliþtirme potansiyelleri.”

ANKA’NIN KABÝLÝYETLERÝNÝ GÖSTERMESÝ AÇISINDAN ÖNEMLÝ

Savunma Sanayii Araþtýrmacýsý Kadir Doðan, bu noktada iþin teknik açýdan ne anlama geldiðini anlatýrken özellikle gelecek döneme iþaret ediyor.

“Bu platformun ANKA’da kullanýlabilmesi aslýnda ANKA’nýn sahip olduðu kabiliyet açýsýndan çok daha önemli bir hal alýyor” diyen Doðan, bu sürecin nasýl bir teknik kazanýma dönüþebileceðine dair þunlarý söyledi:

“SÝHA’larda attýðýnýz füzeleri kanada baðlayan bir metal parça var. Bu parçaya salan ismi veriliyor. Normalde hava-hava füzeleri veya seyir füzeleri, henüz fýrlatýlmadan önce hava aracý ile haberleþme baðlantýsýný bu salan yardýmýyla saðlýyor. Hava aracýndan faydalý yüke, faydalý yükten de araca bir çeþit veri iletimi söz konusu. ANKA’da Þimþek gibi bir hedef uçaðýn kullanýlmasý, özellikle salan yapýsýnda ve dolayýsýyla mühimmat entegrasyonu konusunda TUSAÞ için ciddi bir tecrübe kazanýmý olarak deðerlendirilebilir.”

AZERBAYCAN’DA KULLANILMASININ ANLAMI BÜYÜK

Þimþek sisteminin Azerbaycan Hava Kuvvetleri tarafýndan test amaçlý kullanýlmasýnýn ne anlama geldiði sorusunu yönelttiðimiz Fatih Mehmet Küçük ise þu yanýtý verdi:

“ANKA-Þimþek testinin Azerbaycan’da gerçekleþtirilmesi çok önemli. Çünkü Ýsrail tarafýndan üretilen çok sayýda farklý boyut ve tipte ÝHA, Azerbaycan tarafýndan aktif olarak kullanýlýyor. Hatta Orbiter gibi modeller Azerbaycan’da lisans altý olarak üretiliyor.

Yani Azerbaycan ÝHA pazarý Ýsrail tarafýndan domine ediliyor. Bu açýdan Azerbaycan’daki denemeler neticesindeki geri bildirimler üreticilerimize yönelik avantaj oluþtururken, olasý satýþ durumunda da önemli bir baþarý elde edilmiþ olacak. Ayrýca ANKA-Þimþek entegrasyonu ile yeni bir kullaným yönteminin farklý ülkede test edilmesi, þirketlerimizin yenilikçiliðini sadece TSK ihtiyaçlarýna göre þekillendirmediðini göstermesi açýsýndan önemli.”