12 metre uzunluðunda! ASELSAN geliþtirdi: Dýþa baðýmlýlýk resmen bitiyor
ABONE OL

Geliþtirdiði milli teknolojilerle elektrikli araç dönüþümünde sorumluluklar üstlenen ASELSAN, sahip olduðu kabiliyetlerle yeni görevlere hazýrlanýyor.

ASELSAN GELÝÞTÝRDÝ

ASELSAN Genel Müdür Yardýmcýsý Mehmet Çelik, BMC ve ASELSAN iþ birliðiyle geliþtirilen 12 metre elektrikli otobüs projesi ve bu alanda yürüttükleri çalýþmalara iliþkin sorularý cevapladý. Çelik, BMC otobüsüne verdikleri 250 kilovatlýk sabit mýknatýslý motorlarýn teknolojisinin mevcut elektrikli araçlarda kullanýlan çözümlerden ileri seviyede olduðunu söyledi.

Motor için ASELSAN mühendislerinin 4 yüksek lisans tezine ve 5 patente sahip olduðuna iþaret eden Çelik, bunun yanýnda kontrol, sürüþ ve batarya þarj ünite kontrol sistemlerinin de þirket bünyesinde özgün geliþtirildiðini bildirdi.

BMC ve ASELSAN arasýnda, Nisan 2022'de imzalanan iþ birliði protokolü çerçevesinde baþlatýlan proje ile þehir içi toplu taþýma ihtiyacýný karþýlayabilecek BMC PROCITY EV aracýna ASELSAN çekiþ sistemi kazandýrýldýðýný anlatan Çelik, þöyle konuþtu:

"ASELSAN bu proje kapsamýnda geliþtirdiði çekiþ ve araç kontrol sistemleri bileþenleri ile savunma sanayisi tecrübesini otomotiv sektörüne aktarmýþ ve her türlü elektrikli araç için yerli çekiþ sistemi saðlayýcýsý olduðunu göstermiþtir. Bu teknoloji ile sadece otobüs deðil, hafif elektrikli araçlardan otomobile, minibüsten trene, kamyondan iþ makinelerine ve hatta askeri veya sivil su üstü/su altý gemilerine kadar tüm elektrikli araçlarý milli teknolojimizle donatma kabiliyeti kazanmýþ bulunmaktayýz. Bunun da ötesinde yenilenebilir enerjideki rüzgar santrallerine kadar uzanan bir çözüm yelpazemiz var. Bu 70 kilovattan 7 megavata demektir. 7 megavatlýk bir gücün, deðil Türkiye'de, bulunduðumuz bölgede tasarýmcýsý, test altyapýsý yok ama ASELSAN'da var. Yeni teknolojilerle birlikte bu sistemleri geliþtirmeye devam edeceðiz."

MÝLLÝ ÇÖZÜM GÜVENLÝ VE MALÝYET ETKÝN

Söz konusu teknolojilerin milli olmasýnýn önemini vurgulayan Çelik, þu deðerlendirmelerde bulundu:

"Yurt dýþýndan alýnan sistemlerle bu yapýyý sürdürmeniz mümkün deðil. Çünkü sistemlerin güncellenmesi milli bir firma tarafýndan yapýlýrsa daha ekonomik olur. Yurt dýþýnda alýnan ürünlere entegre lojistik destek ASELSAN gibi verilemediði için kýsa sürede ürün yenilemesine gidilmekte. Bu çok daha maliyetli olmakta. Baþlangýç fiyatý rekabetçi gibi görünse de uzun vadede milli olmayan bir ürünle maliyet sorunlarý ve yeni teknolojilerin geliþtirilmesine uygun bir altyapýnýn oluþmamasý gibi olumsuzluklarla karþýlaþýlmakta. Bunun yerine milli bir kuruluþun olmasýyla bunlarýn tümü ortadan kalkacaktýr. Hedeflerimiz çok büyük. Ülkemizde Cumhuriyetin 100. yýlýnda bunun yeni örneklerini ortaya koymayý amaçlýyoruz."

ÞEHÝRLER ELEKTRÝKLÝ OTOBÜS VE MÝNÝBÜSLERLE BULUÞUYOR

Ticari araç sektöründe TEMSA ile bir elektrikli otobüs geliþtirdiklerini, Karsan ile Adalar'da kullanýlmak üzere 60 minibüs üretimini sürdürdüklerini belirten Çelik, "Samsun'a verdik, Karabük'e verdik, Konya ile görüþüyoruz, Gaziantep'in talebi var. Üretici olarak hem tedarik zincirindeki firmalarla çalýþmalarýmýz devam ediyor hem de belediyelerimize teslimat çalýþmalarýmýz sürüyor." dedi.

Rüzgar tribünleri konusunda da Türkiye'de çok büyük ihtiyaç bulunduðunu vurgulayan Çelik, kýsa vadede 10 gigavatlýk bir potansiyelin hayata geçirilmesinin gündemde olduðunu söyledi. Çelik, Türkiye'de bu ölçekteki sistemleri ancak ASELSAN'ýn yapabileceðine iþaret etti.

Kontrol sistemlerinin milli olmasýnýn büyük önem taþýdýðýný dile getiren Çelik, BOTAÞ'ýn Dörtyol-Batman doðalgaz boru hattý SCADA'sýnda (merkezi denetleme kontrol ve veri toplama sistemi) 1 yýldýr ASELSAN ürünü kullanýldýðýný ve kaçaðýn sýfýra indiðini bildirdi. Mehmet Çelik, "Rüzgar tribününde de SCADA'da varýz diyoruz. Rusya-Ukrayna savaþý oldu. Rüzgar tribünleri Avrupa kökenli olduðu için SCADA'yý kapattýlar tribünleri kullanamýyorlar. Kontrol sistemi olmayan hiçbir yapý sizin deðildir. Trenlerde de sinyalizasyon bizde olmalý. Sinyalizasyonu baþka bir yerde olan yapý, pimi çekilmiþ bomba gibidir. Kameralarda da durum böyle." diye konuþtu.

Bu alanda dünyada marka olma yönünde ilerlediklerini, yatýrým yaptýklarýný, personel yetiþtirdiklerini belirten Çelik, bu kabiliyetleri ülkenin tüm sistemlerine kazandýrmak istediklerini kaydetti.

  • ASELSAN
  • Milli teknoloji
  • Dýþa baðýmlýlýðý bitirme
  • Ulaþým dönüþümü
  • Savunma ve teknoloji
  • Milli kuruluþ
  • Yeni teknolojiler
  • Maliyet sorunlarý
  • Altyapý eksikliði
  • Baðýmsýzlýk
  • Milli üretim