Ulaþtýrma ve Altyapý Bakaný Abdulkadir Uraloðlu, CNN Türk'te katýldýðý bir programda yapýlan çalýþmalara hakkýnda bilgi verdi. Programda sorularý cevaplayan Bakan Uraloðlu, Kalkýnma Yolu Projesi'nin Irak tarafýndaki çalýþmalarýnýn bittiðini söyledi. Uraloðlu öte yandan Türkiye'nin 5G teknolojisine geçiþine iliþkin, Türkiye'de deneyimlemeye baþladýklarýný bildirdi.
"Meteoroloji günler öncesinden uyarýlarý yaptý. Biz de en yoðun kullanýlan karayollarýnda almamýz gereken önlemleri arkadaþlarýmýzla beraber aldýk, özellikle kar yaðýþýna karþý. 1 Aralýk kýþ lastiðinin takýlmasýyla ilgili uyarýmýz olmuþtu. Hava soðuduðu zaman takýlmasý gerekir. Þiddetle tavsiye ediyoruz.
Sonrasýnda havayolu ile ilgili þu anda Antalya'da, Ankara'da, Ýstanbul'da bütün uçaklarý indiremeyebiliyoruz. Bazý iptaller var. Biz Bakanlýk olarak almamýz gereken önlemleri aldýk.
Türkiye'de 58 milyon Instagram kullanýcýsý var. Nüfusumuzun 75 milyonu sosyal medya kullanýcýsý. Biz þunu söyledik ve yaptýk da. Kurallara uymayanlarý bizim yaptýrýmlarýmýzla karþý karþýya býrakacaðýz dedik ve býraktýk da.
Görüþtük, bu düzenleme Google Türkiye deðil de global tarafýndan yapýldý. Google Türkiye temsilcilerinin bize ilettiði bu düzenlemeden bilgi sahibi olmadýklarý. Biz ikinci defa sorduk, onlardan dönüþ bekliyoruz. Ona göre belki adým atýlabilir. Rekabet Kurum ile iþ birliði içerisinde bir adým atmamýz söz konusu, oradan cevap bekliyoruz.
CNN Türk'ün olduðu yerleþke, sistemlerinizin deðeri milyonlarca dolar deðerindedir. Sizin önünüzde bir bilgisayar var. Birkaç bin dolarlýk bilgisayar ile siz yeterli önlemler almasanýz sizin milyonlarca dolar yatýrýmýnýz felç edilebilir. Mutlaka bizim siber güvenlik noktasýnda almamýz gereken önlemler var. Bunu tam da BTK'ya baðlý USOM tarafýndan 7/24 yapýlýyor. 17 milyon IP adresi düzenli olarak kontrol ediliyor günlük 422 büyük saldýrý, yaklaþýk 11 milyon da zararlý içerik ya da zararlý giriþim engelleniyor.
Þu andaki yayýnýmýz bir anda gidebilirdi. Eðer biz bunu saðlamasak insanlar bizi takip edemez duruma gelebilir. Biz 7200 civarýnda nokta ile iþ birliði halindeyiz. Bütün ülkeyi bu vesile ile korumuþ oluyoruz.
Siber Güvenlik Baþkanlýðý ile ilgili yasal süreç devam ediyor. Kurulacak, daha etkin bir siber güvenlik saðlanmasý için orada da iþ birliði yapýyoruz.
Bazý hesaplarýn engellenmesi vs. Emniyet, Milli Ýstihbarat, Adalet Bakanlýðý, Ýçiþleri Bakanlýðý, Dýþiþleri Bakanlýðý, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlýðý, Gençlik ve Spor Bakanlýðý ile iþ birliðimiz var. Terör paylaþýmlarý yapan hesaplarý takip edip onlarý askýya aldýrýyoruz.
5G'yi Türkiye'de deneyimlemeye baþladýk. Baþta Ýstanbul Havalimaný olmak üzere 30 kuruma biz deneme izni verdik. Ne zaman sorusunun cevabý, zannediyorum ki bu sene çýkmadan ihale takvimini açýklarýz. Önümüzdeki senenin ilk çeyreðinde ihalesini yaparýz ve 2026'nýn hemen baþýnda ilk sinyali alýrýz.
Ýlkini Türkiye'de ikincisini Baðdat'ta yaptýk. Irak, BAE, Katar ve biz. Biz neredeyiz? Doðu-Batý ekseninde kalkýnma yolu koridoru Basra Körfezinden baþlayýp Türkiye'de 1200 km karayolu ve demiryolu ve ülkemizden de 2092 km ile bizim Kapýkule'ye kadar giden, 3 tane denize inen güzergahý konuþuyoruz. Neredeyiz? Irak tarafýndaki proje aþaðý yukarý bitti diyebilirim.
Motosikletlerle ilgili ben ilk gündemimize geldiði zaman motosiklet dengesi daha nazik olan bir araç. Kaza sonucunda düþme sýrasýnda eðer yolda bir oto korkuluk varsa, oto korkuluðun alt bölümü boþtur ve düþey dikmeler vardýr. Çarptýðýmýz zaman ölümlere varan kazalar var. O geniþliði kapatacak þekilde bir yatay eleman koyuyoruz. 150 kilometreyi geçtik. Hem mevcut yollarda hem yeni yaptýðýmýz yollarda devam edeceðiz.
Otobüslerle ilgili sürücülerin takograflarýný takip ediyoruz. Yaþanan kazalar, güvenlikle ilgili problemlerden dolayý Ýçiþleri Bakanlýðý ile konuþuyoruz. Taksilere, dolmuþlara otobüslere kamerayý zorunlu hale getiriyoruz. 4 saatten fazla araç kullanamaz mola vermesi lazým. Kamerayý koyacaðýz yüz tanýma olacak.
Önümüzdeki yýlýn ilk aylarýnda. Binlerce kamerayý konuþuyoruz. Bunlarýn sertifika edilmesi gerektiðini, orada da darboðaz oluþturmama adýna önümüzdeki yýlýn ilk aylarýnda yapmýþ olacaðýz.
2002'den bu tarafa yaklaþýk 1500-1600 km yap-iþlet-devret otoyol yaptýk. Ýstanbul Havalimaný da bunlardan biri. Esenboða'nýn geniþletilmesi de onlardan bir tanesi. Bunlarýn Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve devamýndaki 140 km otoyolu 2028 yýlýnda devralýyoruz. Kuzey Marmara'nýn tamamýný 2029 ve 2030'da devralýyoruz. Devraldýðýmýzda biz iki þey yapabiliriz. Yeniden onun iþletmesinin ihale edilmesi, onun Karayollarý tarafýndan iþletilmesinin yapýlmasý. Muhtemelen bunlarýn tekrar iþletilmesini düþünüyoruz.
Ankara'nýn doðusunda 41 ili baðlayacak olan Delice 122 kilometrelik ihale yaptýk, sözleþmesini yaptýk. Antalya - Alanya arasý birkaç kilometre kýsaltacak ve 50 dakikaya düþecek. Otoyollardaki 140 kilometre hýzla gidiliyor. Baþakþehir Nakkaþ yolunda ana arter gibi baðlanacak yer var, 2026 gibi bitiririz.
YSS'nin tabliye geniþliði 59 metre, 4 gidiþ 4 geliþ karayolu var, ortada da 2 tane demiryolu var. Biz bunu yaparken buradan demiryolu geçiririz demiþtik. Boðaz geçiþinde demiryolu hazýr. Çin'den Londra'ya kadar gidecek trenin boðazdan ve sürekli istenen kapasiteyle geçmesi için. Birkaç ay içinde Kuzey Demiryolu'nun projesini yaparýz. 2028-2029'da bitirip hizmete alýrýz.
Ankara-Ýstanbul 80 dakika sürecek. 8-10 yýllýk periyotta, 2034'e gittiðimizde devreye almýþ oluruz.
Gayrettepe-Kaðýthane hattýnda bu sadece kent içi deðil, havalimanlarýný baðlayan ana merkezlerdir diye bakanlýðý baðlar deyip biz yaptýk. Bu konular kendi mecrasýnýn dýþýna çýkarýlabiliyor. Bunun çok o tarafýnda deðiliz. Bakanlýk olarak bunun gayreti içindeyiz. Ýstanbul'un ihtiyacý yaklaþýk 1000 kilometreler civarýndadýr. Biz bu trafiði yer üzerinde çözme þansýmýz yok.