350 milyar TL’lik e-ticaretin kapısı açıldı
ABONE OL

Türkiye'de elektronik ticaret (e-ticaret) pazarı büyürken, bu alana yönelik düzenlemeler artıyor. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bu kapsamda iki uygulamayı daha hayata geçiriyor. Görüşe açılan ‘Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ Taslağı’ ile her türlü dolandırıcılık ve sahtekarlığın önüne geçilmesi hedefleniyor. Ayrıca ticari ve elektronik iletilere yönelik şikayetlerin etkin ve hızlı bir şekilde sonuçlandırılması amacıyla hazırlanan genelge de il müdürlüklerine gönderildi. Bu sayede hem vatandaşın e-ticarette korkulu rüyası olan dolandırıcılığın önüne geçilmesi hem de şikayetlere daha kısa sürede cevap verilmesiyle pazarın büyütülmesi planlanıyor. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı verilerine göre elektronik ticarete ilişkin 2018 yılı hedefi 170 milyar lira olarak öngörülüyor. 2023 yılında ise pazarın 350 milyar liralık bir büyüklüğe ulaşması bekleniyor.

İSTENMEYEN SMS’E CEZA

Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre e-ticaret hacmine ilişkin önemli bir gösterge olan internet üzerinden gerçekleşen kartlı ödeme tutarının 2016 yılı ağustos ayı itibarıyla 44.8 milyar lira olduğuna dikkat çeken uzmanlar “Bakanlığın son iki düzenlemesinin tam olarak hayata geçmesiyle birlikte sektöre yönelik güven daha da artacaktır. Bu da e-ticaret pazarının daha fazla büyümesine katkı sağlayacaktır” diye konuştu.

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından ticari elektronik iletilere yönelik şikayetlerin etkin ve hızlı bir şekilde sonuçlandırılması amacıyla Ticari Elektronik İletiler Hakkında genelge hazırlanarak il müdürlüklerine gönderildi. Ticari Elektronik İleti Şikayet Sistemi üzerinden 31 Ekim 2016 tarihi itibarıyla yapılan şikayet başvuru sayısı 222 bin 518 adede ulaştı. Şikayetlerin yüzde 91’ini SMS, yüzde 7’sini sesli arama, yüzde 2’sini ise e-posta başvuruları oluşturuyor. Bu şikayetler kapsamında ticaret il müdürlükleri tarafından 11 Kasım 2016 tarihi itibariyle toplam 7 milyon liralık idari para cezası uygulandı.

SİTELERE GÜVEN DAMGASI

İnternet alışverişine güven ve kalite getirmesi hedeflenen ‘Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ Taslağı’ görüşe açıldı. Uygulama ile e-ticarette güvenlik ve hizmet kalitesi konularında yaşanan endişelerin giderilmesi hedefleniyor. Tebliğde yer verilen şartları yerine getirerek sisteme dahil olmak isteyen e-ticaret sitelerine Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca yetkilendirilen güven damgası sağlayıcılar (GDS) tarafından güven damgası tahsis edilecek. İnternet sitesinde güven damgasını gören tüketici, e-ticaret sitesinin belirli güvenlik ve hizmet kalitesi standartlarını yerine getirdiğini, güvenilir bir otorite tarafından denetlendiğini bilecek. Yaşanan uyuşmazlıklara hızlı, etkin ve maliyetsiz çözüm mekanizması getiriliyor. Güven damgası tahsis edilen e-ticaret siteleri, alıcıların siparişi hakkında bilgi alabilmesi, talep ve şikâyetlerini telefon aracılığıyla iletebilmesi için müşteri hizmetleriyle iletişim imkanı sunacak, sürecin etkin bir şekilde yönetilmesini ve sonuçlandırılmasını sağlayacak.