Aslan Doðan: Silikon Vadisi ifadesinden vazgeçelim
ABONE OL
Türk yazýlým sektörü yurt içi ve yurt dýþýnda baþarý hikayelerini sürdürürken, TÜBÝSAD tarafýndan açýklanan 2018 yýlý raporuna göre Türkiye’de bilgi ve iletiþim teknolojileri pazarýnýn büyüklüðü 131,7 milyar TL’ye ulaþtý. Pazarda yerlilik oraný son yýllarda bir miktar artýþ gösterse de bu rakamýn hâlâ büyük bölümü ithalat yoluyla yurt dýþýna gidiyor. Konuyla ilgili deðerlendirmelerde bulunan Etiya Kurucu Ortaðý ve CEO’su Aslan Doðan bu kaynaðýn Türkiye’de kalmasý için ‘yerli ve milli bir seferberlik hamlesi’ne ihtiyaç olduðunu söyledi.
 
4,5 MÝLYAR DOLARLIK ÝTHALAT VAR
Bugün bilgi teknolojileri çatýsý altýnda yazýlým ve hizmet ithalatýnýn boyutunun resmi rakamlara göre 1,8 milyar dolar olduðunu aktaran Aslan Doðan, “2018 yýlýnda Türkiye’de cari açýk yaklaþýk 28 milyar dolar olarak gerçekleþti. Yani diðer bir deyiþle, Türkiye’nin cari açýðýnýn yaklaþýk yüzde 6’sýný bilgi teknolojileri çatýsý altýnda yazýlým ve hizmet sektörleri oluþturuyor. Yan sektörleri de iþin içine kattýðýmýzda karþýlaþtýðýmýz ithalatýn boyutu 4,5  milyar dolarlara ulaþýyor” dedi.
 
2,7 MÝLYON TURÝST GETÝRMEKLE EÞDEÐER
Yazýlým ve hizmet ithalatýna harcanan 1,8 milyar dolarýn Türkiye için çok önemli olduðunun altýný çizen Aslan Doðan þöyle devam etti: “Türkiye’de 2018 yýlýnda Türkiye’ye gelen bir turist ortalama 647 dolarlýk harcama yaptý. Yani bahsettiðimiz bu 1,8 milyar dolar, 2 milyon 700 bin turist demek. Diðer yandan Türkiye’nin otomotiv endüstrisindeki baþarýsý ve ünü dünyaya yayýlmýþ durumda. Türk otomotiv endüstrisinin bir kiloluk ihracatýnýn ortalama deðeri 7 dolar. Yani ülkemizin önemli sektörlerinden otomotiv endüstrisinin 260 bin tonluk ihracatý, yazýlým ve hizmet ithalatýmýzla eþdeðer. Bütün bunlarý özellikle vurgulamamýn nedeni þu; yazýlým ve hizmet sektörlerinde baþlatýlacak bir ‘yerli ve milli seferberlik’ hamlesiyle, bu kaynaðýn ülkemizde kalmasý, sektörümüzün cari açýða en az 2 milyar dolarlýk pozitif bir katký yapmasý mümkün. Cari açýk konusunda artýk ülke olarak topu göðsümüzde yumuþatýp ataða geçmemiz þart.”
 
AKILLI TELEFONA 26  MÝLYAR DOLAR HARCADIK
Türkiye’nin son 10 yýlda akýllý telefonlara 26  milyar dolar civarýnda para ödediðini hatýrlatan Aslan Doðan, “Ne yazýk ki bu paralarý öderken iþin içine yazýlým tarafýnda uygulamalar haricinde hiç katma deðer ekleyemedik. Þimdi daha büyük bir dalga geliyor. 5G yakýn zamanda hayatýmýzýn içerisinde olacak. Bugün 5G’nin getireceklerinden, IT devriminden, sensörlerden bahsediyoruz. Dolayýsýyla tüm bu unsurlara katma deðer katamazsak cari açýðýn önüne geçemeyiz” þeklinde konuþtu. 
 
BEÞ BÝLEÞENLÝ YERLÝ VE MÝLLÝ SEFERBERLÝK
Türkiye’nin stratejik coðrafi konumu, genç nüfusu ve modern eðitim koþullarýyla bölgedeki potanyeli en yüksek ülke olduðunu sözlerine ekleyen Aslan Doðan, “Dijitalleþme, bugün herkese inanýlmaz fýrsatlar sunuyor. Biz eðer cari açýðý kapatmak; refahý artýrmak istiyorsak bunun tek bir yolu var, o da yazýlým. Bu konunun temelinde de kendi kaynaklarýmýza daha fazla yatýrým yapmak; kendi þirketlerimizi daha fazla cesaretlendirmek bulunuyor. Bunun için de diyoruz ki, artýk bizim ‘yerli ve milli bir yazýlým seferberliði’ne ihtiyacýmýz var. Bunun da temel olarak beþ ana bileþeni olduðuna inanýyoruz” dedi. 
 
 
SÝLÝKON VADÝSÝ DEÐÝL IHLARA VADÝSÝ!
Yerli ve milli seferberliðinde 4. bileþen olarak Batý’dan gelen anlayýþ ve yaklaþýmlarýn benimsenmesi yerine strateji ve modellerde, yerli olgusunun temel alýnmasýnýn önemine dikkat çekti. Bugün Türkiye’de ne zaman bir teknopark açýlsa Silikon Vadisi benzetmesiyle karþýlaþtýklarýný ifade eden Aslan Doðan “Diyoruz ki; gelin Silikon Vadisi ifadesinden vazgeçelim. Buna mesela Ihlara Vadisi diyelim ve bunu da yerli ve milli stratejinin temeline koyalým. Bizden olan, yerli ve milli, burada büyüyecek, burada yeþerecek bir anlayýþý koyalým. Yoksa biz sürekli o Batý’dan gelen anlayýþýn altýnda eziliyoruz. Biz burada yerli ve milli kavramýyla kendi fýrsatlarýmýzý kendi þirketlerimizi ön plana koyarak deðerlendirdiðimizde, ürünleþmeye fýrsat verdiðimizde zaten bir baþarý hikayesi yaratacaðýz” dedi.
 
Küresel ölçekte markalaþmýþ ve milyar dolarlýk büyüklüðe ulaþmýþ markalarýn ilk göze çarpan ortak özelliklerinin öncelikle kendi doðduklarý ülkede büyümeleri ve sonrasýnda yurtdýþýna açýlmalarý olduðuna dikkat çeken Aslan Doðan, “Biz iltimas istemiyoruz, biz hem özel sektör hem de kamu sektöründe karar verici kademelerde yer alan liderlerden yerli yazýlým þirketlerine diðer küresel þirketlerle eþit þartlar altýnda rekabet etme fýrsatý tanýmalarýný istiyoruz. Bu fýrsat sunulduðunda görecekler ki yerli yazýlým þirketleri büyük ölçüde rakipleriyle baþa baþ durumdayken bir çok konuda da küresel rakiplerinin bir adým önünde pozisyon almýþ durumda. Tek yapýlmasý gereken yerli yazýlým firmalarýna þans tanýnmasý ve yeterlilik konusunda eþit durumda bulunulmasý halinde yerli yazýlýmlara öncelik tanýnmasýdýr. Türkiye’de savunma sanayi nasýl yerli ve millilik oranýný kýsa bir sürede katladýysa ayný baþarý çok kýsa sürede yazýlým gibi stratejik bir alanda da yakalanabilir, yeter ki yerli firmalara eþit þartlar altýnda rekabet etme þansý tanýnsýn” dedi.  
 
TÜRKÝYE BÖLGESÝNDE ‘HUB’ OLABÝLÝR
Son olarak, Türkiye’nin kendi alanýnda bir ‘hub’ olabileceðini belirten Aslan Doðan þöyle devam etti: “Mesela bugün Ýran’daki kaynaklarýn çoðu Türkiye’ye gelmek istiyor. Baktýðý zaman burayý kendisine daha yakýn görüyor. Ayný þekilde Türki Cumhuriyetleri düþünün… Türkiye bu anlamda ihtiyaç duyduðu yetiþmiþ insan kaynaðýný bu bölgeden saðlayabilir, bir nevi yeni bir beyin göçünün odaðý olabilir. Burayý onlar için bir hub haline getirebiliriz. Yerli ve mili stratejisini bir seferberlik olarak görmek çok ama çok önemli. Bunu savunma sanayiinde yaptýk ve yüzde 70’lere varan yerlilik oranýna ulaþtýk. Bu hem ekonomide ülkemizin elini güçlendirecek hem de yeni nesil güvenlik tehditlerine karþý bizi koruma altýna alacak bir yapý aslýnda.” 
 
KANADA’NIN YENÝ NESÝL DÝJÝTAL MEDYA PLATFORMUNU HAYATA GEÇÝRDÝK
Etiya olarak 5 yýl önce yapay zekâ yatýrýmýna baþladýklarýný belirten Aslan Doðan, “Ýki yýl önce bu çalýþmalarýmýzýn meyvesini aldýk ve teknolojinin kalbi olarak adlandýrýlan Kuzey Amerika’da yaklaþýk 17 þirketi geride býrakarak tamamen dijital ve yapay zekaya dayalý  çalýþan bir operatör kurduk. Yine Kanada’da geçtiðimiz ay  internet tabanlý dijital müþteri deneyimini en üst seviyede saðlayan yeni nesil bir medya platformunu hayata geçirdik. Bu baþarýnýn arkasýnda ise ürün odaklý büyüme ve  yatýrým yapma vizyonumuz var. Bugün Etiya olarak 850 kiþilik bir mühendis kadrosuna sahibiz. Türkiye dýþýnda 6 ülkede daha yer alan ofislerimiz ve hizmet aðýmýz ile Türk yazýlýmýnýn gücünü dünya çapýnda sergiliyoruz. ” þeklinde konuþtu.