ÝTÜ'nün ''Ýstikbal'' isimli hibrit motorlu roketi baþarýyla fýrlatýldý
ABONE OL

ÝTÜ bünyesinde, Uçak ve Uzay Bilimleri Mühendisliði Öðretim Üyesi Prof. Dr. Alim Rüstem Aslan koordinatörlüðünde 2 yýl önce baþlatýlan çalýþma kapsamýnda Pars Roket Takýmý, yerli ve milli hibrit motorlu roket tasarladý.

Takýmýn geliþtirdiði rokete "Ýstikbal" adý verildi. Aksaray'daki Hisar Atýþ Alaný'nda 15 Eylül'de fýrlatýlan roket, testi baþarýyla geçti.

AA muhabirine açýklama yapan Prof. Dr. Aslan, 2012'de öðrencilerle birlikte kurduklarý Pars Roket Takýmý'nda sadece uzay mühendisliði bölümünden deðil, elektrik, elektronik, makine, kimya gibi farklý alanlardaki öðrencileri bir araya getirdiklerini söyledi.

Grubun amacýnýn uzaya eriþim sistemleri geliþtirmek olduðunu aktaran Aslan, "Hibrit roket teknolojisi çýðýr açýcý, kolaylaþtýrýcý, biraz daha güvenli bir teknoloji. Çünkü sýk sýk ateþleme, test yapmamýz gerekiyor. Bugüne kadar Pars Roket Takýmý olarak proje kapsamýnda ikisi de Aksaray'da olmak üzere 2 farklý hibrit motorlu roket uçuþu gerçekleþtirdik. Türkiye'deki ilk hibrit uçuþu Pars Roket Takýmý gerçekleþtirdi." deðerlendirmesini yaptý.

- "YÜKSEK ÝRTÝFALARA KENDÝ MOTORLARIMIZLA ULAÞMAYI HEDEFLÝYORUZ"

ÝTÜ Pars Roket Takýmý Kaptaný Sudenaz Sofuoðlu ise 15 Eylül'de Aksaray'da gerçekleþtirdikleri deneme atýþýyla Türkiye'de hibrit roket motoru uçuran "tek öðrenci takýmý" olduklarýný söyledi.

Sofuoðlu, "Bu motorumuz yaklaþýk 9 bin feete ulaþacak þekilde tasarlandý. Ayný zamanda da ileriki hedeflerimiz, 30 bin feete gidebilen bir motor tasarlayarak roketin ve motorun tüm süreçlerini bizzat atölyemizde gerçekleþtirmek. Bu sayede yüksek irtifalara kendi motorlarýmýzla ulaþmayý hedefliyoruz." diye konuþtu.

Çalýþmanýn tamamýnýn ÝTÜ'de bulunan öðrenciler tarafýndan yapýldýðýnýn altýný çizen Sofuoðlu, þöyle devam etti:

"Türkiye'de diðer roket takýmlarýndan farklý olarak roketimizin motorunu biz yapýyoruz. Önce motor tasarýmý yapýyoruz. Sonrasýnda motorumuz üzerinde yeni AR-GE'lere devam ediyoruz. Oluþturduðumuz motor tasarýmý sürecinde üniversitemizin bünyesinde arkadaþlarýmýzla birlikte bunlarýn hesaplamalarýný, analizlerini, çizimlerini ve simülasyonlarýný gerçekleþtiriyoruz. Sonrasýnda üretime gönderiyoruz, yapabileceðimiz üretimleri burada kendimiz yapýyoruz. Ardýndan test alanýmýzda ateþleme testleri yapýyoruz. Bu ateþleme testlerini birebir roketin içindeki gibi gerçekleþtiriyoruz. Ardýndan buradan gerekli verileri alýp farklý programlara aktarýyoruz. Ardýndan motoru simüle ederek ne kadar irtifaya çýkacaðýný hesaplýyoruz."

Yaklaþýk 15 kiþilik bir ekip olduklarýný dile getiren Sofuoðlu, Roketsan ve birçok özel firmanýn kendilerine destek verdiðini kaydetti.

Sofuoðlu, "Ýstikbal" ismini özel olarak seçtiklerini anlatarak, "Ýstikbal göklerdedir. Biz de dedik, o zaman kendi yerli hibrit motorumuzu Ýstikbal ile göklere çýkartalým." ifadelerini kullandý.