Lastiklerde 'akýllý' dönem
ABONE OL
Lastik üretiminde sensör kullanýmýyla ortaya çýkacak "akýllý" ürünler, güvenlikten sürüþ maliyetine kadar birçok konuda fayda saðlayacak.
 
Continental AG Kurumsal Ýletiþim ve Halka Ýliþkiler Baþkaný Felix Gress yaptýðý açýklamada, otomotivde elektrikli ve elektronik çözümlerin yaygýnlaþmasýna paralel olarak lastikleri daha "akýllý" hale getireceklerini söyledi.
 
Bu kapsamda lastiklerde de sensör kullanmaya baþlayacaklarýný belirten Gress, sensörlerle yolu inceleme ve yoldaki durumu algýlama imkaný bulacaklarýný bildirdi. Ayný zamanda lastiðin içindeki hava basýncýný ve hýzý anlayabileceklerini anlatan Gress, þöyle devam etti:
 
Birçok araçtan bu bilgileri toplamak ve bunu buluta taþýmak, daha sonra da bu bilgileri diðer araçlarla paylaþmak bize çeþitli olanaklar saðlayacak. Örneðin, önünüzde bir araç var, yolun buzlu olduðunu ve aracýn kaymaya baþladýðýný düþünün. Sensörlerle aldýðýmýz bu kayma bilgisini buluta göndereceðiz ve arkadan gelen araçlarla paylaþacaðýz. Böylece arkadan gelen aracýn da kaymasýný önleme þansýmýz olacak. Bu tür bilgilerden yararlanýlarak yapýlacaklar konusunda önemli potansiyel görüyoruz. Þunu da hayal ediyoruz, sürücülerin kullaným alýþkanlýklarýna göre lastiðin basýncýný ayarlayabiliriz. Bu sayede havayý ayarlayarak fren mesafesini daha güçlü þekilde saðlayabiliriz. Ýhtiyacýmýz olan hava basýncýný, ihtiyaç duyulan anda kullanarak daha iyi fren mesafesi elde edebiliriz. Bu ve benzeri birçok fikir üretilebilir. Tüm bu fikirler lastiðin içine konulacak sensörlerle hayata geçirilebilir.
 
Aðýr fren tertibatlarýna gerek kalmayacak
Þu anda araçlarda mevcut altyapý nedeniyle çok güçlü ve aðýr fren tertibatlarý kullanýldýðýný ifade eden Gress, sensörlerin yer aldýðý teknolojiyle beraber, bu tarz aðýr sistemleri kullanmaya gerek kalmayacaðýnýn altýný çizdi. Gress, þunlarý kaydetti:
 
"Lastik içindeki bilgilerin yardýmýyla daha önce yavaþlamak ve aðýr teknolojiler olmadan durmak mümkün hale gelecek. Anlýk ortaya çýkabilecek ihtiyaçlara cevap verecek bir sistem öngörüyoruz. O andaki ihtiyaç sezinlenip yolda lastiðin bir yaný kalktýðýnda ya da kaydýðýnda bu bilgi, aracýn diðer tertibatlarýnýn devreye girmesini saðlayacak þekilde paylaþýlacak. Böylece lastiðin yola tam basmasýný, aracýn durmasýný ya da yol tutmasýný saðlayacak teknolojiler üzerinde çalýþýyoruz. Çok uzak bir tarihten, 20-25 yýldan bahsetmiyoruz. Yolun baþýndayýz ama 10 yýl önce bunlarý düþünemiyorduk bile. Çok yakýn zamanda bunlarý görmeye baþlayacaðýmýzý düþünüyorum."
 
Lastikte karahindiba kullanýlacak
Gress, otomotiv sektöründeki teknolojik dönüþümle lastiðin ham maddesinde de deðiþim olacaðýný söyledi.
 
Karahindiba bitkisini kullanarak lastiði daha sürdürülebilir hale getirmeyi amaçladýklarýný ifade eden Gress, "Ham maddenin yapýsý üzerinde çalýþarak daha güçlü ve isteklerimizi yerine getiren lastikler üretiyor olacaðýz. Lastikler elektrikli araçlar çoðalmaya baþladýkça hafifleyecek. Bu kadar aðýr lastiklere ihtiyaç olmayacak. Diðer taraftan, araçlar çok daha uzun kilometreler ve uzun süreler kullanýlacak. Bunun için de daha güçlü lastikler ortaya çýkmaya baþlayacak."