Milli Muharip Uçak için geri sayým baþladý! ''Devlet karar verirse yaparýz''
ABONE OL

Kotil, SAHA Ýstanbul tarafýndan savunma, havacýlýk ve uzay sektöründe faaliyet gösteren firmalara özel hazýrlanan Yöneticilik Geliþim Programý'nda (SAHA MBA) havacýlýk endüstrisine iliþkin açýklamalarda bulundu.

Bir savaþ uçaðýnýn 50-100 milyon dolar arasýnda fiyatla satýldýðýna iþaret eden Kotil, uçak yapmanýn zorluðunun ise her þeyin çok iyi yapýlmasý gerekliliðinden kaynaklandýðýný söyledi.

"Milli Muharip Uçaðýn neredeyse bütün parçalarýnýn tasarýmý bitti." diyen Kotil, yaklaþýk 1300 mühendisin çalýþmalarý sürdürdüðünü bildirdi. Kotil, MMU için yerde ve havada çalýþacak yazýlýmlar için de 25 milyon satýr kod yazýlacaðýný ifade etti.

Teknolojik geliþmeler ve sahip olunan altyapýlarla geçmiþte uzun yýllar alan çalýþmalarýn çok daha kýsa sürede yapýlabildiðini, bunun havacýlýk endüstrisi için de geçerli olduðunu vurgulayan Kotil, "Artýk yapmak istiyorsanýz yaparsýnýz. 18 Mart 2023'te MMU'yu hangardan çýkarýyoruz, Hürjet'i, Atak-2'yi uçuruyoruz." dedi.

Motor konusunda Kale Arge ve TEI'nin geliþtirdiði motorlar bulunduðuna deðinen Kotil, TEI'nin 1600 beygir turboþaft motoru 1 yýl içinde kendilerine teslim etmeye baþlayacaðýný belirtti.

Motor yapmada en büyük zorluðun sýcak bölge, türbin tarafýnda kaynaklandýðýný anlatan Kotil, 10 yýl içinde seramik türbin kanatlarýnýn ortaya çýkacaðýný ve bu alanda çalýþan herkes için fýrsat doðacaðýný söyledi. Kotil, "Bu, tribün kanadý üretiminde devrim yapacak. Bugünkü yüksek performanslý motorlarý yakalamak mümkün olacak. Gelecek 10 yýl motorda çok orijinal þeylere gebe." diye konuþtu.

- "DEVLET KARAR VERÝRSE MMU ÝÇÝN YAPARIZ"

Bir savaþ uçaðýnýn milli olabilmesi için kritik unsurlarýnýn ve motorunun yerli üretilmesi gerektiðini vurgulayan Kotil, þunlarý kaydetti:

"Uçaðýn milli olmasý için motorunu yapmak zorundayýz. TEI'nin turboþaft motoru bize Türkiye'nin tek kristal dökebildiðini gösterdi. Motor yapmanýn en zor kýsmý türbin kýsmý. Türbin kýsmýnda da tek kristal gerekiyor. Tek kristal olunca mukavemetler yüksek oluyor. Yüksek sýcaklýkta termal verim artýyor, güç artýyor. Türkiye tek kristalini döktü ve turboþaft motorda kullanýyor. TUSAÞ'ýn hissedarý olduðu TRMotor motor tasarýmý için çalýþýyor. Savunma Sanayii Baþkanlýðýnýn MMU motoru için yürüttüðü bir ihale süreci var. Þu anda bilgi istiyor, biz de hazýrlýyoruz. TEI ve TRMotor bu konuda çalýþýyorlar. Bir motor yapmak 10 yýl sürer. 2028 ve sonrasýnda teslim edeceðimiz uçakta yerli motor olacak. Bunun yurt dýþý ayaðý da var. Rolls Royce, Türkiye'de bunu yapma konusunda niyetini birçok defa belli etmiþti. Bu, bir devlet kararý. Devlet karar verirse bu motoru TEI, TR Motor, Kale yapsýn veya üçü bir araya gelsin, bunu yapabiliriz. Çünkü motorun alt kýrýlýmlarýnda tasarým ve üretim problemimiz yok. 2030'lara kadar kendi baþýmýza Türkiye olarak bunu aþarýz ama yurt dýþýnda baþka iþ birliklerimiz de var. Seramiðe dönülürse de motor teknolojilerinde devrim olur."