Ýnsanlýk tarihinin ateþle birlikte en önemli keþiflerinden biri de tekerlek.
Tarihin tüm dönüm noktalarýnda önemli rol oynadý.
Bugün yollarda gördüðümüz araçlarýn tekerleri, çok uzun yýllardýr bizimle. Þimdiye kadar gösterdiði performans ise þüphesiz tatmin edici.
Ancak her þey gibi tekerler de yeni bir dönüþüm sürecine giriyor.
Ulaþým ve taþýma için kullanýlan tekerlekler ilk dönemlerinde tahtadan ve kauçuktan üretilmekteydi.
Fakat arabalarýn hacmi arttý ve üzerine yüklenen yük de aðýrlaþtý. Bu nedenle tahta tekerler iþlevini yerine getirememeye baþladý.
Ýlerleyen yýllardan tahtanýn yerini demir aldý. 18'inci yüzyýlda kauçuðun Avrupa'ya ulaþmasýyla, lastik kaplý tekerlerin üretimi baþladý.
Önce havasýz daha sonra havalý lastiklerle, tekerler sanayinin ve ulaþýmýn can damarý haline geldi.
Teknoloji dünyasýnda en büyük yenilikler hiç kuþkusuz otomotiv dünyasýnda yaþandý.
Hepimiz bir yandan sabýrsýzlýkla sürücüsüz ya da uçan araçlarý beklerken; diðer yandan yolda lastiði patlamýþ araçlara denk geliyoruz.
Dünya çapýnda her yýl yaklaþýk 200 milyon lastiðin patladýðý tahmin ediliyor.
Ancak bu görüntüler de tarihe karýþmak üzere.
1890'larda araçlarda ilk kez kullanýlan siyah kauçuk hava dolgulu tekerler mutlaka o dönemin yýldýzý olmuþtu. Bugün de varlýðýný sürdürüyor.
Ancak gelecekteki arabalarýn ihtiyaçlarýný karþýlamak için yeterli olmaya yakýn dahi deðil.
Büyük lastik üreticileri, yakýnda seri üretime geçebilecek tamamen havasýz tekerlekleri test etmeye baþladý.
Yeni nesil lastiklerin az bakým gerektiren, delinmez, geri dönüþtürülebilir ve yol koþullarýný haritalayan sensörlere sahip ürünler olmasý için uðraþýlýyor.
Havasýz lastikler, esnek bir omurga sistemi kullanýyor ve havasýz olduklarý için kolayca delinemiyor. Göbek kýsmý çelik veya alüminyum alaþým malzemeden imal ediliyor
Bisiklet tellerine benzeyen iç kýsým poliüretan malzemeden üretiliyor ve kullanýlacak zemin þartlarýna göre yumuþak veya sert ve sýk veya seyrek üretilebiliyor.
3 boyutlu baský teknolojisinin yaygýnlaþmasýyla, üretim maliyetlerinin de düþeceði tahmin ediliyor.
Ancak tüm bu avantajlarýna raðmen havasýz lastikler kusursuz bir gelecek vaat edemiyor.
Havasýz lastiklerin yolla daha fazla temasýnýn olmasý sürtünmeyi artýracaðýndan enerji ve pil ömrünün azalacaðý tahmin ediliyor.
Ayný zamanda her yol bu araçlarýn sorunsuz çalýþabileceði kadar kusursuz deðil.
Özetle, ayaðýmýzý yerden kesecek uçan arabalar çýkana kadar, yeryüzü için en iyi lastikler üretilmeye çalýþýlacak.