Ýzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü (ÝYTE) Makine Mühendisliði Öðretim Üyesi Doç. Dr. Erdal Çetkin öncülüðündeki ekip geçen yýl, TÜBÝTAK'ýn desteðiyle Teknopark Ýzmir bünyesinde "VBS Enerji" firmasýný kurdu.
Yeni nesil elektrikli araçlar için gerekli ýsýl yönetim sistemleri içeren batarya paketleri üzerine AR-GE faaliyetleri yürütmeye baþlayan bilim insanlarý, bu kapsamda elektrikli araçlar için batarya sistemi geliþtirdi.
Patent baþvurusu yapýlan batarya sistemi, her koþulda hýzlý þarja olanak saðlayarak menzil kaygýsýný ortadan kaldýrmayý hedefliyor.
Çetkin ve ekibinin geliþtirdiði ürün, Ýstanbul Teknik Üniversitesinin düzenlediði "ÝTÜ Çekirdek Big Bang Start Up Challange 2021" yarýþmasýnda ödül kazandý.
Doç. Dr. Erdal Çetkin, AA muhabirine, ekip olarak yüksek þarj süreleri, bataryalarýn kullanýlabilir kapasitelerinin zamanla azalmasý ve ortam koþullarýna göre sürüþ mesafelerinin farklýlýk göstermesi sorunlarýný çözmeye odaklandýklarýný söyledi.
Hýzlý þarj durumunda batarya hücrelerinin aþýrý derecede ýsýnmasýnýn engellemesi için araç üzerindeki soðutma sisteminin çalýþma gücünü artýran çalýþmalar yerine þarj istasyonlarýndan soðutmanýn saðlanmasýna yönelik tasarýmsal yenilikler getirdiklerini dile getiren Çetkin, böylece enerji tüketiminin azaltýlmasýný saðladýklarýný bildirdi.
Elektrikli araçlarýn günden güne fosil yakýtlý araçlarýn önüne geçtiðine dikkati çeken ve tasarladýklarý batarya paketinin önemine iþaret eden Erdal Çetkin, þunlarý kaydetti:
"Elektrikli araçlarýn en büyük problemlerinden bir tanesi ýsýl yönetimle ilgili sorunlar, batarya yangýnlarý ya da batarya ömürlerinin ve sürüþ mesafelerinin kýsa olmasý. Güncel durumda araç bataryalarý þarj olurken ýsýnýr, bataryanýn dayanabileceði maksimum sýcaklýðýn aþýlmasý durumunda hýzlý þarj mümkün olmamaktadýr. Bataryalarýn sýcaklýðýnýn artmasý hem batarya ömrünü kýsaltýr hem de yanma ve patlama olaylarýna yol açabilir. Bizim geliþtirdiðimiz ýsýl yönetim sistemiyle þarj esnasýnda elde edilen ýsý tüm bataryaya eþit þekilde daðýtýlýyor ve sýcaklýðýn artmasý engelleniyor. Böylece araçlara hem hýzlý þarj özelliði kazandýrmakta hem de araç kullaným esnasýnda bataryanýn yüksek sýcaklýða geçmesi engellenerek en önemli maliyet kalemlerinden olan bataryalarýn ömrü uzatýlmaktadýr."
"Önümüzdeki süreçte de bunu çeþitli segmentlerdeki elektrikli araçlarda deneyerek hýzlý þarja uygun elektrikli araç bataryalarý üretmeyi planlýyoruz. Yani elektrikli aracýn 6-7 saat yerine 30 dakikada þarj edilmesine olanak saðlayacak ve ayný zamanda da batarya ömrünün mümkün olabildiðince uzun olmasýna yönelik bir çalýþma gerçekleþtirdik."
Çetkin, patent sürecinin ardýndan seri üretime geçmeyi hedeflediklerini ve ticarileþme konusunda iþ birliðine açýk olduklarýný vurgulayarak sözlerini þöyle tamamladý:
"Geliþtirdiðimiz teknoloji aslýnda sektördeki birçok firmaya göre de çeþitli yenilikler içeriyor. Birçok firma hýzlý þarj durumunda ýsýl yönetimi yeteri kadar iyi yapamadýklarýndan dolayý batarya ömürlerinde bir kýsalma oluyor. Dünyada bilinen en büyük elektrikli araç firmalarý da belli süre hýzlý þarjdan sonra aslýnda yazýlým olarak size hýzlý þarj olanaðý saðlamýyor. Çünkü batarya ömründen yemeye baþlýyor. Bizim geliþtirdiðimiz teknoloji, batarya kýsmýnda hem elektrikli araçlarýn kullaným ömrünü arttýracak hem de her koþulda hýzlý þarj yapabilmeye olanak saðlayarak, menzil kaygýsýný ortadan kaldýracak."