Türk Silahlý Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfýnýn (TSKGV) 30. kuruluþ yýl dönümü nedeniyle öðrenciler ile vakýf baðýþçýlarýndan oluþan 250 kiþi, Türk Havacýlýk ve Uzay Sanayii A.Þ.’yi (TAÝ) gezdi. Program kapsamýnda TUSAÞ Genel Müdürü Temel Kotil, þirketin yürüttüðü projelere iliþkin katýlýmcýlara bilgi verdi. Kotil, yeni nesil temel eðitim uçaðý HÜRKUÞ’un jet versiyonu HÜRJET projesinde ilerleme katedildiðini, insansýz hava aracý ANKA’nýn geliþtirilmesi için iki motorlu, 700 kilogram yük taþýyabilen ÝHA projesinde çalýþmalarýn baþlatýldýðýný ve 5. nesil savaþ uçaðý (Turkish Fighter) projesinin mimarisinde çalýþmalarýn hýzla yürütüldüðü müjdesini verdi. ANKA projesinde tasarým olarak projenin kapatýlýp seri üretim aþamasýna geçildiðini kaydeden Kotil, ÝHA muhabirine yaptýðý açýklamada þu bilgileri verdi:
“ANKA projesi seri üretim olarak devam edecek. Ýnsansýz hava aracýnýn da yeni bir versiyonunu baþlatýyoruz. Bugünkü uçaðýmýz 200 kilogram taþýyabiliyor, yenisi 700 kilogram taþýyacak. ATAK helikopterini Ýtalyanlar ile beraber yapýyoruz. Þu andaki ATAK helikopteri 5 tondur. 8 tonluk daha büyük bir ATAK helikopteri projesini de konsept olarak baþlattýk. T-625 dediðimiz 12 yolcu taþýyan 6 tonluk helikopterimizin çalýþmalarý devam ediyor. Prototipleri þu anda imal ediliyor ve gelecek ayda ilk uçuþunu yapacak. Small-GEO dediðimiz haberleþme uydusunu da yapýyoruz. 1 ton aðýrlýðýnda ve 22 tane transponderi, yayýn yapan anteni bulunuyor. Kendi imkanlarýmýz ile paylaþtýk ve 2 yýlda bitireceðiz. Þu anda pazarlamasýna devam ediyoruz. HÜRJET projemize de baþladýk ve bayaðý ilerleme katettik.”
Türkiye’de 250 F-16 savaþ uçaðýnýn olduðunu ancak 20 yýl sonra bu uçaklarýn kullaným ömürlerinin sona ereceðini ve servis dýþý kalacaðýný belirten Kotil, “F-16’lar 4. nesil uçaklardýr. Eðer uçak milli deðilse kumandasý da zor oluyor. Dolayýsýyla 5. nesil uçaklarýn Türkiye’de yapýlmýþ olmasý gerekiyor. Ülkemizin bekasý için bu çok önemli. Bu projeyi devletimiz baþlattý ve þu anda mimarisinin yapýldýðý aþamadayýz. 3 yýl sonra bu 5. nesil uçaðýn mimarisi bitmiþ olacak. 2023 yýlýnda ilk uçuþunu yapacak ve 2029 yýlýnda Türk Hava Kuvvetlerimiz almaya baþlayacak, 2031 yýlýna kadar da bütün eksiklerini tamamlayacaðýz. Bunun için 1.3 milyar dolar bütçe ayrýldý. Bu mühendisliðe giden paradýr. Amerika F-35 uçaðý için 60 milyar dolar harcadý ve 25 yýlda bitirdi. Bizim o kadar vaktimiz yok. TAI’nin çok daha mütevazi bir bütçe ve çok daha kýsa bir sürede F-35 ayarýndaki uçaðý yapmasý gerekiyor. Bizim 2 bin mühendisimiz var. F-35’i yapan firmanýn ise 50 bin mühendisi var. Biz en iyiyi yapmanýn yolundayýz” diye konuþtu.