Ticaret Bakanlýðý, yaz tatiline çýkan vatandaþlarýn otel ve paket turlara iliþkin dikkat etmesi gereken hususlarý hatýrlattý.
Bakanlýktan yapýlan yazýlý açýklamada, "Ýçinde bulunduðumuz yaz sezonunda, turizm sektöründe faaliyet gösteren kuruluþlarýn yürüttüðü yoðun reklam ve tanýtým faaliyetleri arasýndan tercih yapmaya çalýþan tüketicilerimizin aþaðýdaki hususlara dikkat etmeleri gerekmektedir. Sosyal medya, kýsa mesaj veya e-posta gibi iletiþim kanallarý üzerinden gelen teklifin içeriðinde yer alan tesis resimlerinin, kurumsal logo ve iþaretlerin doðruluðu sorgulanmalýdýr. Satýn alma kararý öncesinde tercih edilen seyahat acentasý veya turizm tesisinin ilgili kamu kurum ve kuruluþlarý nezdinde kayýtlý olup olmadýðý araþtýrýlmalýdýr. Bu kapsamda tüketiciler, seyahat acentalarýnýn ve turizm tesislerinin belgeli olup olmadýðýný, turizm tesislerinin kaç yýldýz sahibi olduðunu www.kulturturizm.gov.tr ve www.tursab.org.tr adreslerinden sorgulayabilirler. Özellikle mesafeli yolla imzalanan sözleþmelerde, seyahat acentasýnýn veya turizm tesisinin internet sitelerinde adres, unvan ve iletiþim bilgilerine yer verildiðinin ve internet sitelerinin Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi'ne (ETBÝS) kayýtlý olduðunun kontrol edilmesi, sosyal medya üzerinden satýn almak yerine seyahat acentalarýnýn kendi internet sitesinin tercih edilmesi ve ödeme aþamasýnda da bu hususlara dikkat edilmesi gerekmektedir" denildi.
Özellikle paket tur sözleþmelerinde rezervasyonlarýn turun baþlangýç tarihine uzun bir süre kala yapýlmasý sonucunda, tüketicilerin önceden planladýklarý turlara yaþanan birtakým sorunlar nedeniyle katýlamadýðý belirtilerek, "Bu tür durumlarda, tüketicilerin paket tur sözleþmesini feshetme hakký bulunmaktadýr. Buna göre tüketicinin, paket turun baþlamasýndan en az otuz gün önce yazýlý olarak veya kalýcý veri saklayýcýsý ile bildirmek kaydýyla paket tur sözleþmesini feshetme ve ödenmesi zorunlu vergi gibi yasal yükümlülükler dýþýndaki paket tur bedelini herhangi bir kesinti yapýlmaksýzýn iade alma hakký bulunmaktadýr. Fesih bildirimi paket turun baþlamasýna 30 günden daha az bir süre kala yapýlýyorsa paket tur sözleþmesinde belirtilmek þartýyla belirli bir tutar veya oranda kesinti yapýlabilmektedir" ifadelerine yer verildi.
1618 sayýlý Seyahat Acentalarý ve Seyahat Acentalarý Birliði Kanunu'nun zorunlu sigorta ile ilgili hükümleri saklý kalmak üzere, paket tur düzenleyicisinin sözleþmenin hiç veya gereði gibi ifa edilmemesi nedeniyle tüketicinin uðradýðý her türlü zarardan sorumlu olduðu kaydedilen açýklamanýn devamýnda þunlar kaydedildi:
"Tüketici boþa harcanan tatil zamaný için de uygun bir tazminat talep edebilmektedir. Ayrýca, muhtelif seyahat acentalarý tarafýndan tüketicilere sunulan, paket tur veya otel konaklama rezervasyonun baþlamasýna belirli bir süre kala cezai þart ödemeksizin iptaline imkan tanýyan ihtiyari sigorta uygulamasýnýn tüketicilerimizin yararýna olduðu deðerlendirilmektedir. 6502 sayýlý Kanun kapsamýnda bireysel tüketici uyuþmazlýklarýnýn çözümünde iki kurum yetkili kýlýnmýþtýr: Tüketici hakem heyetleri ve tüketici mahkemeleri. Tüketiciler, firmalarýn uygulamalarý ve sözleþmenin ayýplý veya eksik ifasý nedeniyle maðdur edilmeleri durumunda, 2024 yýlý için deðeri 104 bin TL'nin altýnda bulunan uyuþmazlýklarda tüketici hakem heyetine, bu tutarýn üzerindeki uyuþmazlýklarda ise tüketici mahkemesine baþvurabilmektedir. Dava þartý olarak tüketici mahkemelerinde dava açýlmadan önce ara bulucuya baþvurulmasý gerekmektedir."