Haram aylara neden haram aylar denir? Haram aylar nedir?
ABONE OL

Hicri takvimde yer alan Zilkade, Zilhicce, Muharrem ve Recep aylarý haram aylar olarak ifade edilir. Haram kelimesi Ýslam'da din kurallarýna aykýrý olduðu için yasaklanmýþ olan, yenilmesi, içilmesi, yapýlmasý uygun olmayan ve dince yasak olan kavramlara verilen genel addýr. Haram aylar tabiri çeþitli hadislerde de yer almaktadýr. Peki Haram aylar nedir? Haram aylara neden haram aylar denir? Ýþte konu hakkýnda merak edilenler.

HARAM AYLAR NEDÝR?

Haram aylar; Zilkade, Zilhicce, Muharrem ve Recep olarak ifade edilir. Bu 4 ay boyunca cahiliye döneminde savaþ yapmak yasaklanmýþtýr. Bu aylar çýkana kadar barýþ ortamý mevcudiyetini korur. Haram aylar ile en çok karýþtýrýlan aylar ise 3 aylardýr. Üç aylar Recep, Ramazan ve Þaban aylarýdýr. Haram aylardan 3 tanesi birbirini takip eder.

Haram aylara dair hükümler Hz. Ýbrahim tarafýndan koyulmak ile hac vazifesinde olduðu gibi, aslýnda zaman içerisinde asýl amacýndan sapmýþtýr. Fakat Ýslamiyet'in yayýlmasýyla yeniden asýl kimliðini bulmaya baþlamýþtýr. Hz. Muhammet (S. A. V.) kendisine yani Müslümanlara yönelik bir savaþ olmamasý halinde haram aylarda savaþa girmekten uzak kalmýþtýr. Herhangi bir sefer sýrasýnda haram aya girilmiþse savaþa ara vermiþtir.

HARAM AYLARA NEDEN HARAM AYLAR DENMÝÞTÝR?

Haram aylar genel bir ifade ile kendisine hürmet edilen aylar olarak da tanýmlanabilir. Hac dönemlerinin savaþsýz geçirilebilmesi için bazý aylar haram ay olarak kabul edilmiþtir. Bir tür barýþ geleneði olarak kabul gören bu ifade cahiliye toplumundan gelmedir.

Kur'an, haram aylarda savaþmanýn günah olduðunu açýk ve net bir biçimde ifade etmektedir. Hac ibadetini yerine getirmek isteyen insanlarý yolundan çevirmenin ve ibadet eden kullarýn Mekke'den çýkarýlmasý yasak kýlýnmýþtýr. Bu neden ile haram aylarda barýþýn saðlanmasý ve süre boyunca korunmasý büyük önem taþýr.

Ayetlerde de açýk açýk haram aylarda savaþ yapýlmamasý gerektiði ifade edilmektedir. Fakat haram aylarda Müslümanlara savaþ açýlmasý halinde Müslümanlarýn, bu tür tehditlere karþýlýk vermesine de izin verilmektedir.

Kullarýn ibadetlerine kendilerini verebilmeleri ve Allah ile sürekli meþgul olabilmeleri açýsýnda bu aylarda savaþ haram kýlýnmýþtýr. Tüm bunlar güvenin tam anlamý ile tesis edildiði ortamlarda huzur içerisinde yapýlýr.

Özetle; kutsal ve özel zamanlar olarak kabul gören haram aylar; güzel ahlakýn kazanýlmasý, ibadetlerin artmasý, kiþinin kulluðunu hatýrlamasý, kendi özüne yönelmesi ve þükretmesi açýsýndan deðerli zamanlar olarak kabul edilir. Denir ki; Yaradan kulunu severse faziletli zaman dilimlerinde kulunun faziletli iþler ile meþgul olmasýný saðlar.

Kur'an'da haram aylardan farklý sebeplerden dolayý bahsedildiði görülmektedir. Özellikle "Haram aylar içinde kendinize zulmetmeyin." ifadesi dikkati çeker.

Bundan iki farklý anlam çýkabilir. Birincisi; Haram aylarýn yerinin deðiþtirilmemesi (Cahiliye Araplarý yapmýþtýr.), ikincisi; 12 ayýn hepsinde zulümden uzak kalýn fakat haram aylarda bunlardan büsbütün uzaklaþýn.

Diyanet Ýþleri Baþkanlýðýnýn haram aylar konusundaki açýklamasý ise þu þekildedir:

Haram aylar tabiri Kur'ân-ý Kerîm'de iki âyette çoðul (el-eþhürü'l-hurum: et-Tevbe 9/5, 36), dört âyette de tekil þekliyle (eþ-þehrü'l-harâm: el-Bakara 2/194, 217; el-Mâide 5/2, 97) geçmektedir. Tevbe suresinin 2. âyetinde geçen "dört ay" (erbaatü eþhur) ifadesiyle de bir yoruma göre haram aylar kastedilmiþtir.

Haram aylar tabiri çeþitli hadislerde de yer almaktadýr. Söz konusu dört ayýn bu þekilde adlandýrýlmasý bu aylarda savaþýn haram kýlýnmasý, iþlenen sevap veya günahlara baþka zamanlarda yapýlanlardan daha fazla mükâfat veya ceza verilmesi, böylece yýlýn diðer aylarýndan farklý bir önem ve saygýnlýða sahip bulunmalarý sebebiyledir.