Türkiye’nin dönüþümünde, demokratikleþmesinde, eski Türkiye’den yeni Türkiye’ye geçiþte öncü bir rol oynamýþ olan STAR gazetesi bugün 14 yaþýnda.
Türkiye’nin son on yýlda yaþadýðý deðiþim macerasýný güçlü habercilik refleksiyle en doðru þekilde okuyan STAR, deðiþimi tetikleyen bütün kritik süreçlerde hem haberin deðerini hem de demokratik hedefleri yükseklerde tutarak toplumun vicdaný oldu.
STAR, sadece iyi gazete yapmakla yetinmedi, ayný zamanda risk aldý. Yakýn geçmiþe baktýðýmýzda, askeri ve yargýsal vesayete sýrtýný dayayan ‘eski medya düzeni’ temsilcilerinin aksine STAR, örneðin Sarýkýz, Ayýþýðý, Danýþtay cinayeti, 367 rezaleti, 27 Nisan bildirisi, kapatma davasý, Ergenekon/Balyoz davalarý ve 28 Þubat ‘postmodern rezillik’ dönemiyle ilgili yargýsal süreci gibi Türkiye’nin kaderini deðiþtirecek konularda okurlarýný ve kamuoyunu yanýltmadan cesur bir mücadele örneði sergiledi.
Deðiþime direnen medya anlayýþýnýn dönemi bitmiþtir. Artýk, evrensel gazetecilik kurallarý içinde kalarak hem düþünsel hem de demokratik deðiþime kapýlarýný açan demokrat ve deðiþimci medyanýn dönemi baþlamýþtýr.
STAR’da dijital dönem
500 yýllýk bir tarihe sahip olan geleneksel medya anlayýþý, 1990’larda ortaya çýkan internetle birlikte yeni bir deðiþim dönemini yaþamaya baþladý.
Kuþkusuz, bu yeni medya dönemi sadece son model teknolojiler sürecini deðil, teknolojik deðiþimle birlikte arka planýnda yeni sosyal fikirleri ve yeni tüketim anlayýþlarýný da içermektedir.
Ýnternetin ve mobil araçlarýn yaygýnlaþtýðý günümüzde artýk herkes potansiyel olarak bir gazeteci ve herkes kendi istediði içeriði imkanlarý dahilinde üretebilecek kapasiteye sahip.
Ýnternet kullanýmýnýn hýzla yaygýnlaþtýðý günümüzde, BTK verilerine göre Türkiye’de 2011 yýlý itibariyle 35 milyon internet, 65 milyon cep telefonu abonesi var. Bu demektir ki, gazeteler artýk sadece gazete büfelerinde satýlan bir iletiþim aracý olarak yollarýna devam edemezler. Bunun için de internet aðlarýný geniþletmek ve büyütmek zorundadýrlar.
Ýþte STAR gazetesi de bu dijital döneme uygun olarak yeni stratejiler geliþtiriyor. STAR, Türk basýnýnda bir ilke imza atarak ayný zamanda dijital odaklý bir gazetecilik hamlesi baþlatýyor. Bu çerçevede, öncelikli olarak gazetenin editöryal kadrosu ayný zamanda internete de haber üretmekle yükümlü kýlýnýyor.
Bundan böyle, STAR’ýn yeni medya uygulamasý çerçevesinde ana gazetenin editörleri, muhabirleri ayný zamanda Web sitesi için haber üretecek, edisyon katkýsý saðlayacak, manþetlerini belirleyecek.
Dünyadaki yeni medya uygulamalarýna da baktýðýmýzda, STAR’ýn doðru bir baþlangýç yaptýðýný görebiliriz. Mesela, The Guardian örneði... Gazetenin baðlý olduðu Guardian Media Group 2010 yýlýnda 33 milyon pound zarar etti.
Tirajý giderek düþen Guardian bu zarardan kurtulmak için kendisine yeni bir strateji belirledi: Digital First Strategy. Dijital merkezli bir yayýn politikasý izleyeceðini açýklayan Guardian Media Group’un hedefi, 2016 yýlýnda 100 milyon pound kara geçmek. Guardian bu dijital strateji paralelinde yeni yayýn platformlarý oluþturuyor. Bu uygulamayla birlikte Guardian’ýn web sitesini Mart 2012?en bu yana günde 4 milyondan fazla tekil kullanýcý ziyaret ediyor. Gazetenin mobil uygulamasýný ziyaret edenlerin sayýsý 640 bin.
Kýsacasý ‘internet gazeteciliði’ diye bir ayrým artýk gereksiz hale gelmiþtir. Ve kabul etmek gerekiyor ki, internet yayýncýlýðýn bir parçasý olmuþtur. Kaðýda basýlý gazetecilikle internet gazeteciliðini birlikte deðerlendiren yeni stratejiler geliþtirmeden gazetecilik yarýþýnda varolmak da mümkün deðildir.
Medyanýn bugün geldiði noktadan baktýðýmýzda söylemek gerekirse, gazetecilik ölmüyor ve hiçbir zaman da ölmeyecek ama gazeteciliðin araçlarý deðiþiyor ve çeþitleniyor. Önemli olan bu deðiþimi doðru anlamak ve hazýrlýklý olmak.