18 yaþýnda emeklilik olur mu?

Baþlýðý gören okurlarýmýzýn böyle soru, böyle baþlýk olur mu dediklerini duyar gibiyim. Bir süredir referandumu konuþuyoruz ve referandumla gelecek Anayasa deðiþikliklerinin sonuçlarýný tartýþýyoruz.

Türkiye düþmanlýðý tavana vurmuþ bazý ülkelerin ve bunlarýn maþasý terör örgütlerinin referandumla ilgili ölesiye yaptýklarý “Hayýr” kampanyalarýnýn bile “Evet” verilmesi için yeterli olduðudur. Burada bütün vatan hainlerinin el birliðiyle þer cephesi için çalýþmasý bu seçimin ülkemiz ve geleceðimiz açýsýndan çok önemli sonuçlarý olduðunu ve mutlaka oy kullanýlmasý gerektiðini gösteriyor.

Hayýr cephesinin Anayasa deðiþikliðiyle ilgili sýklýkla baþvurduðu bir yöntem de bilgi kirliliði yaparak sivil siyasetin itibarsýzlaþtýrýlmasýdýr. Gücünü halktan alan demokratik siyasetin egemen olacaðý yeni bir dönem ve yönetim þeklinin ülkemizin istikrar ve istikbali için önemini görmemek için art niyetli olmak gerekir.

Anayasa deðiþikliðiyle ilgili maddelerden birisi de, seçilme yaþýnýn 18 olarak deðiþtirilmesiyle ilgili.

Önceki gün Cumhurbaþkanýmýz Sayýn Recep Tayyip Erdoðan ATV-A Haber ortak yayýnýnda anayasada yapýlacak deðiþiklikle milletvekili seçilme yaþýnýn 25'ten 18'e indirilmesiyle alakalý CHP Genel Baþkaný Sayýn Kemal Kýlýçdaroðlu’nun açýklamalarýna karþýözetle; “18 yaþýndaki çocuklarýmýzý adeta küçümsemesi, bunlarýn iki sene milletvekilliði yaptýktan sonra emekli olacaklarý ve askerlik yapmayacaklarý ile ilgili açýklamalarý çok ayýp oluyor. 18 yaþ olayý sadece benim ülkemin erkekleri için deðil, genç kýzlarý için de geçerli. Onlarýn da Parlamento'ya girme imkaný var. Kaldý ki Parlamento'da görev yapmak, askerlikten daha aþaðý, basit bir þey deðil ki. Orada da çok çok önemli, hayati ve bu ülkenin güvenliðiyle ilgili kararlarý da alabilme imkanýna ve yetkisine sahip olacak. Þu anda 18-25 arasýnda 7 milyonun üzerinde genç var. Kalite sürekli olarak yükseliyor. Bu kaliteyi biz yok farz edemeyiz. Fakat doðru olmayan þey þu ‘iki yýl milletvekilliði yaptýktan sonra emekli olma hakkýný kazanýyor ama emekli olmuyor.’ Aldatma milleti. Bir defa ondan sonra 65 yaþa kadar olan süreç var. Bu süreç içinde eðer gerçekten milletvekilliði sona ererse, o gencimiz ondan sonra ya cebinden sigortasýný, primini ödeyecektir veya bir yerde çalýþmaya baþlarsa orada ödemeler yapýlacaktýr. 65 yaþýna geldiði zaman emekli olduðunda milletvekili sýfatýyla emekli olma hakkýný kazanacak” ifadelerini kullandý.

Seçim dönemlerinde milletvekili emekliliði özelinde sansasyonel açýklamalar yapmak, oylarý etkilemek adýna da yalana baþvurmak, bunlarýn özellikle baþvurduðu en bilindik yöntem.

Eskiden bu tip siyaseti itibarsýzlaþtýrma haberleri bir kýsým tetikçi medya mensuplarý tarafýndan yapýlýrdý. Þimdiyse ayný haksýz ve hukuksuz eleþtiriler, 2008 yýlýndaki emeklilik yaþýna iliþkin deðiþiklikten etkilenmemesi için kundaktaki torunu sigortalý göstertilen siyasetçimiz tarafýndan yapýlýyor.

Hayýr cephesi “18 yaþýnda milletvekili seçilip, 4 yýl milletvekilliði yapan bir kiþinin ömrü boyunca emekli maaþý alacaðýný iddia ediyor. Yani deniyor ki, 4 yýl milletvekilliði yapýp, 22 yaþýnda emekli olacaklar, 70 yaþýna kadar yaþarlarsa 50 yýl (her yýl zamlý) ayda 10 bin lira maaþ alacaklar. Hem de askere gitmeyecekler” diyor.

Esasen kiþisel görüþüm, yalanda sýnýr olmadýðý gibi, 18 yaþýnda milletvekili seçilen iki yýl sonra emekli maaþý almasý da gerçekle alakasý olmayan bir husus olduðu. Burada bu siyasetçilerimizin hem gazi meclisimizi, hem de milletvekillerimizi ve siyaseti itibarsýzlaþtýrma gayretini kýnýyorum.

Kaldý ki, konunun bu þekilde gençlere dayandýrýlmasýný anlamakta zorlanýyorum. 18 yaþýnda milletvekili olacak bir kardeþimizin yasal düzenlemelere gençlerimizin perspektifinden bakmasý, gençlerin sorunlarý ve beklentilerini meclis gündemine getirmesinin kime ne zararý olabilir? Bundan rahatsýz olmak niye?

Üstelik milletvekilliði gibi onurlu bir hizmeti 5 yýl yerine getirmiþ bir kiþinin 60 küsur yaþýnda emekli olduðunda milletvekillerine emekliliklerinde tanýnan haklardan faydalanmasý 22-23 yaþýnda emeklilik anlamýna gelmediðini belirtmeliyiz.

Milletvekillerinin emekliliði 5510 sayýlý Sosyal Sigortalar ve Genel Saðlýk Sigortasý Kanununun ‘Cumhurbaþkanlýðý, Türkiye Büyük Millet Meclisi Baþkanlýðý, Baþbakanlýk, Bakanlýk ve Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeliði görevinde bulunanlarýn aylýklarý’ baþlýklý 43’üncü maddesinde düzenlenmiþtir.

Bu düzenlemeye göre, dýþarýdan bakanlýk veya Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeliði (milletvekili) görevlerinde bulunanlara veya bu görevleri herhangi bir sebeple sona erenlere, Kanunun 26, 28, 44, geçici 2 ve geçici 4’üncü maddeleri gereðince aylýk baðlanmasýna hak kazanmalarý ve en az 2 yýl süreyle bu görevlerde bulunmuþ olmalarý halinde, 27, 29, geçici 2 ve geçici 4’üncü maddelere göre hesaplanacak aylýk tutarýndan az olmamak kaydýyla, Cumhurbaþkanýna ödenmekte olan aylýk ödeneðin yüzde 40’ý esas alýnarak Cumhurbaþkanýna baðlanacak yaþlýlýk aylýðýnýn yüzde 42’si oranýnda malullük, emeklilik veya yaþlýlýk aylýðý ödenir.

Kanun metninde yollama yapýlan 26, 28, 44, geçici 2 ve geçici 4’üncü maddeler, emeklilik yaþýna iliþkin hükümlerdir. Daha açýk bir ifade ile bir memur hangi emeklilik yaþ þartýna tabi ise milletvekilleri de ayný yaþ þartýna tabi olmaktadýr.

Örneðin; önümüzdeki ilk seçimde 18 yaþýnda milletvekili seçilip sigortalýlýðý seçimle baþlamýþ olan ve bir dönem milletvekilliði yapmýþ olanlar 9000 gün prim ödemesini 2040 yýlýnda yerine getirmiþ ise emeklilik yaþý 63 olacaktýr. Eðer milletvekilliði beþ yýl sürmüþ ise bu sürenin dörtte biri emeklilik yaþýndan indirilecek olup 61 yýl 9 ay þartýný saðlamasý halinde emekli maaþý almaya hak kazanabilecektir.

Diðer bir deyiþle bilgi kirliliðinin ve sivil siyaseti itibarsýzlaþtýrma gayretinde olanlara buradan ekmek çýkmaz. Olsa olsa bilgisizliklerini FAÞ’etmiþ olurlar.

Konuyu özetlemek gerekirse, milletvekilleri dahil tüm çalýþanlar için tamamlamalarý gereken bir emeklilik yaþý vardýr ve bu emeklilik yaþýný tamamlamamýþ olanlara emekli maaþý baðlanmasý söz konusu deðildir.