Anadolu’da yer alan festival faaliyetlerine geçen yýl yola çýkan bir organizasyon Kayseri’den katýldý. Bir avuç özverili gencin Kayseri Valiliði ve Talas Belediyesi iþbirliðiyle büyük zorluklarla düzenlediði 2. Altýn Çýnar Film Festivali 21-25 Mayýs tarihleri arasýnda yapýldý. Kýsa film ve belgesel yarýþmalarý bölümlerinin de bulunduðu festivalde, Türk Sinemasýnýn 100. Yýlý onur ödüllerine Burçak Evren, Selda Alkor, Yusuf Sezgin, Tunç Baþaran ve Þemsi Ýnkaya layýk görüldüler. Türkan Þoray, Ahmet Mekin, Kadir Ýnanýr, Cahit Berkay ve Arif Keskiner ise, Selvi Boylum Al Yazmalým’la simgeleþen Cengiz Aytmatov emek ödüllerini aldýlar. Kapanýþ gecesinde Cahit Berkay ve topluluðunun film müziklerinden oluþan verdikleri konserle onur ödüllerinin yaný sýra yarýþmalarý kazananlara da para ödülleri sunuldu. Prof. Tevfik Ýsmailov, Tunç Baþaran, Janset Paçal, Erçin Karabulut ve Alican Yücesoy’dan oluþan kýsa film seçici kurulu, Anýl Kaya’nýn Dün Bugün Yarýn adlý çalýþmasýný En Ýyi Kýsa Film seçti. Belgesel dalýnda ise, Turgay Kural’ýn çektiði Cibik, Ertuðrul Karslýoðlu, Müjgan Taner, Erdem Dinçol, Serdar Akbýyýk ve Kürþat Kýzbaz’dan oluþan seçici kurul tarafýndan En Ýyi Belgesel ödülünü aldý.
***
Festivalde gösterilen ulusal uzun metraj filmler arasýnda Faysal Soysal’ýn Üç Yol, Kürþat Kýzbaz’ýn Yunus Emre Aþkýn Sesi, Jacques Deschamps’ýn Dinle Neyden, Atalay Taþdiken’in Meryem, Orhan Aksoy’un Neþeli Günler ve Serdar Akar’ýn Çanakkale Yolun Sonu gibi yapýmlar bulunuyordu. Ýki yýlda kýsa film ve belgesel yapan genç sinemacýlarýn buluþma noktasý haline gelen Altýn Çýnar Film Festivali’nin en etkin mekanlarýndan biri de kuþkusuz, geçen sene açýlýþý yapýlan Yücel Çakmaklý Film Atölyesi. Gösterim ve etkinliklerin düzenlendiði diðer mekanlar ayrýca, Erciyes Üniversitesi Ýletiþim Fakültesi Nurcan Çetinkaya Konferans Salonu, Melikþah Üniversitesi Saffet Arslan Kongre ve Konferans Salonu, eski bir kilise olan Tol Ýbadethane, Selçuklu Kültür Evi ve Yaman Dede Kültür ve Sanat Evi’ydi.
Festivalin uluslararasý ayaðýný meydana getiren Türk Dünyasý Sinemasý programlarý, bütçe problemlerinden az sayýda gösterimle ve yurtdýþýndan katýlan konuklarlarla makes buldu. Bolatbek Þemsiyev’in Cengiz Aytmatov uyarlamasý Beyaz Gemi ve Hocakulu Narlýyev’in Gelin adlý çalýþmalarýnýn yer aldýðý bu bölüme yönetmenler, Azerbaycan’dan Tevfik Ýsmailov, Kýrgýzistan’dan B. Þemsiyev, Türkmenistan’dan H. Narlýyev ve Çin Uygur Özerk Bölgesi’nden Firdevsi Azizi katýldýlar. Bu geniþ coðrafyadan deðerli yönetmenlerin katýldýðý ve benim yönettiðim panelde, Türk dünyasý sinemasýnýn geçmiþten bugüne konumu, sorunlarý ve geleceðe dair projeksiyonlarý ele alýndý. Bu sinemanýn 1970’lerden günümüze Türkiye’de varlýk gösterme platformlarý üzerinde duruldu; 1990’larýn sonunda Ýstanbul’da üç kez düzenlenen Türk Dünyasý Sinema Günleri’nden sonra, geçen Þubat’ta Eskiþehir’de düzenlenen Türkuaz Sinema Günleri ve bu yýl Kazan’ýn Türk Dünyasý Kültür Baþkenti seçilmesi dolayýsýyla Eylül’de düzenlenecek olan 10. Uluslararasý Kazan Film Festivali bünyesinde sinemamýzýn 100. yýlý ve Türk dünyasý sinema buluþmasýnýn gerçekleþtirilmesi yolunda yaptýðýmýz hazýrlýklar fikri olarak pekiþtirildi. Hasýlý, Kayseri Altýn Çýnar Film Festivali oldukça hayýrlý geliþmelere vesile oldu ve geleceðe dair ciddi bir potansiyel anlamýna geldiðini gösterdi.