2. Uluslararası Kayseri Altın Çınar Film Festivali

Anadolu’da yer alan festival faaliyetlerine geçen yıl yola çıkan bir organizasyon Kayseri’den katıldı. Bir avuç özverili gencin Kayseri Valiliği ve Talas Belediyesi işbirliğiyle büyük zorluklarla düzenlediği 2. Altın Çınar Film Festivali 21-25 Mayıs tarihleri arasında yapıldı. Kısa film ve belgesel yarışmaları bölümlerinin de bulunduğu festivalde, Türk Sinemasının 100. Yılı onur ödüllerine Burçak Evren, Selda Alkor, Yusuf Sezgin, Tunç Başaran ve Şemsi İnkaya layık görüldüler. Türkan Şoray, Ahmet Mekin, Kadir İnanır, Cahit Berkay ve Arif Keskiner ise, Selvi Boylum Al Yazmalım’la simgeleşen Cengiz Aytmatov emek ödüllerini aldılar. Kapanış gecesinde Cahit Berkay ve topluluğunun film müziklerinden oluşan verdikleri konserle onur ödüllerinin yanı sıra yarışmaları kazananlara da para ödülleri sunuldu. Prof. Tevfik İsmailov, Tunç Başaran, Janset Paçal, Erçin Karabulut ve Alican Yücesoy’dan oluşan kısa film seçici kurulu, Anıl Kaya’nın Dün Bugün Yarın adlı çalışmasını En İyi Kısa Film seçti. Belgesel dalında ise, Turgay Kural’ın çektiği Cibik, Ertuğrul Karslıoğlu, Müjgan Taner, Erdem Dinçol, Serdar Akbıyık ve Kürşat Kızbaz’dan oluşan seçici kurul tarafından En İyi Belgesel ödülünü aldı.

***

Festivalde gösterilen ulusal uzun metraj filmler arasında Faysal Soysal’ın Üç Yol, Kürşat Kızbaz’ın Yunus Emre Aşkın Sesi, Jacques Deschamps’ın Dinle Neyden, Atalay Taşdiken’in Meryem, Orhan Aksoy’un Neşeli Günler ve Serdar Akar’ın Çanakkale Yolun Sonu gibi yapımlar bulunuyordu. İki yılda kısa film ve belgesel yapan genç sinemacıların buluşma noktası haline gelen Altın Çınar Film Festivali’nin en etkin mekanlarından biri de kuşkusuz, geçen sene açılışı yapılan Yücel Çakmaklı Film Atölyesi. Gösterim ve etkinliklerin düzenlendiği diğer mekanlar ayrıca, Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi Nurcan Çetinkaya Konferans Salonu, Melikşah Üniversitesi Saffet Arslan Kongre ve Konferans Salonu, eski bir kilise olan Tol İbadethane, Selçuklu Kültür Evi ve Yaman Dede Kültür ve Sanat Evi’ydi.

Festivalin uluslararası ayağını meydana getiren Türk Dünyası Sineması programları, bütçe problemlerinden az sayıda gösterimle ve yurtdışından katılan konuklarlarla makes buldu. Bolatbek Şemsiyev’in Cengiz Aytmatov uyarlaması Beyaz Gemi ve Hocakulu Narlıyev’in Gelin adlı çalışmalarının yer aldığı bu bölüme yönetmenler, Azerbaycan’dan Tevfik İsmailov, Kırgızistan’dan B. Şemsiyev, Türkmenistan’dan H. Narlıyev ve Çin Uygur Özerk Bölgesi’nden Firdevsi Azizi katıldılar. Bu geniş coğrafyadan değerli yönetmenlerin katıldığı ve benim yönettiğim panelde, Türk dünyası sinemasının geçmişten bugüne konumu, sorunları ve geleceğe dair projeksiyonları ele alındı. Bu sinemanın 1970’lerden günümüze Türkiye’de varlık gösterme platformları üzerinde duruldu; 1990’ların sonunda İstanbul’da üç kez düzenlenen Türk Dünyası Sinema Günleri’nden sonra, geçen Şubat’ta Eskişehir’de düzenlenen Türkuaz Sinema Günleri ve bu yıl Kazan’ın Türk Dünyası Kültür Başkenti seçilmesi dolayısıyla Eylül’de düzenlenecek olan 10. Uluslararası Kazan Film Festivali bünyesinde sinemamızın 100. yılı ve Türk dünyası sinema buluşmasının gerçekleştirilmesi yolunda yaptığımız hazırlıklar fikri olarak pekiştirildi. Hasılı, Kayseri Altın Çınar Film Festivali oldukça hayırlı gelişmelere vesile oldu ve geleceğe dair ciddi bir potansiyel anlamına geldiğini gösterdi.