2012 Dünya Film Market Eðilimleri

Avrupa Görsel-Ýþitsel Gözlemevi’nin yýllýk olarak yayýmladýðý ‘Focus’ adlý kitapçýkta, 2012’de dünyadaki belli baþlý ülke ve bölgelerde gösterime çýkan filmler, seyirci sayýsý, sinema salonlarý ve giþe hasýlatý hakkýnda istatistiki bilgiler sunuluyor. Seyirci sayýsýnda yaklaþýk üç milyarla Hindistan baþý çekerken, 1.360 milyarla ABD ve Kanada ve 470 milyonla Çin geliyor. Sýralamada Fransa’yý 200, Güney Kore’yi 195 milyonda görüyoruz. Giþe hasýlatýnda 11 milyar dolarla ABD ve Kanada en büyük geliri elde ederken, peþinden gelen Çin’in geliri 3 milyar dolar olarak görülüyor. Sinema salonu sayýsý Amerika’da 40 bin civarýndayken, Çin’de 13 binikiyüz, Hindistan’daysa 11 binyüz. Dijital ve üç boyutlu sinemalar ABD ve Kanada’da 36 bin, Avrupa, Ortadoðu ve Afrika’da 26 bin, Asya ve Pasifik’te 23 bin, Latin Amerika’daysa 4 bin þeklinde. Dünya çapýnda yüksek hasýlat yapan filmler tahmin edileceði üzerine Amerika’dan geliyor ve ilk dört sýrayý bir buçuk milyar dolarla The Avengers, birer milyarla The Dark Knight Rises ve Skyfall ve 875 milyonla Ice Age: Continental Drift paylaþýyor.

***

Avrupa Birliði’ndeki seyirci payýna baktýðýmýzda, Amerikan yapýmlarý %60’tayken, Avrupa sinemasý %35’te kalýyor. Amerika’daysa yerli filmler %90’lýk bir hisseye sahip. Avrupa’da üretilen filmlerde ortak yapýmlar da dahil olmak üzere 280’le Fransa baþta gelirken, onu 180’le Ýspanya, 150’yle Almanya, 135’le Ýtalya ve 130’la Ýngiltere takip ediyor. Seyirci sayýsýnda 200 milyonla Fransa’yý baþta, onu takiben 170 milyonla Ýngiltere, 135 milyonla Almanya, 94 milyonla Ýspanya ve 91 milyonla Ýtalya’yý görüyoruz. Dijital sinemalarsa Avrupa Birliði’nde ülkelere göre %15’ten %100’e kadar bir seyir gösteriyor. Fransa’da seyirci pazar payý yerli filmlerde %40, Almanya’da %18, Ýtalya’da %27, Ýspanya’da %20, Ýngiltere’de %32, Rusya’da %16, Polonya’da %20, Türkiye’deyse %47 þeklinde görülüyor. Türkiye’deki seyirci tercihlerinde 6.5 milyondan 2 milyona ilk dört sýrada Fetih 1453, Evim Sensin, Berlin Kaplaný ve Buz Devri’ni karþýmýzda buluyoruz. Türkiye’de 2012 itibariyle giþe hasýlatý 422 milyon TL olurken, 280’i üç boyutlu olmak üzere dijital sinemalar 360’la %17’lik bir paya sahip.

Güney Amerika’da yapýlan film sayýsý Arjantin’de 132, Brezilya’da 82, Meksika’da 67, Þili’deyse 26. 5 bin 360 sinemaya sahip olan Meksika’yý, 2 bin 650 salonla Brezilya, 800 salonla Arjantin takip ediyor. Ek Tha Tiger baþta olmak üzere Hindistan’da yerli sinemayý takip eden seyirci payý tahminen 1300 filmle %92’yken, Umizaru 4 baþta Japonya’da 555 yerli filmle %66, Boyalý Ten baþta Çin’de 750 filmle %49 ve yine baþta Do-dook-deul olmak üzere 230 filmle Güney Kore’de %60 olarak karþýmýza çýkýyor. Diðer Asya ülkelerine eðildiðimizde Endonezya’da gösterime çýkan filmler 86, Filipinler’de yaklaþýk 80, Malezya’da 77, Hong Kong’taysa 50. Afrika kýtasýnda Mýsýr’da 25, Güney Afrika’da yine o civarda, Fas’taysa 18 olarak gerçekleþmiþ. Ortadoðu’ya geldiðimizde, Ýran’ý 67’yle baþta görüyoruz, Ýsrail’de 27 film çekilmiþ, Lübnan’daysa 6. Baðýmsýz Ýran sinemacýlarýna göreyse çekilen film sayýsý 100 civarýnda ve aradaki farký meydana getiren bu filmler resmi izin olmadan çekiliyor.