Terör örgütünün/örgütlerinin Türkiye’yi 90’lý yýllara çekme çabasýna raðmen Türkiye’nin demokrasi ve özgürlük kazanýmlarýndan taviz vermeden terörle mücadele edeceðini yazmýþtým.
Bu yeni strateji hangi tespitler üzerine kuruldu, hangi adýmlar atýldý, devamý nasýl gelecek, hedef ne?
Bu sorularýn cevabýna dair güvenlik, istihbarat ve siyasi kaynaklardan gelen bilgiler, baþlayan operasyonlarla netleþmeye baþladý.
Önce tespitler:
1- Devlet önce ‘Kürt sorunu’ ile Kürt sorunu adýna ‘silahlý mücadele’yi ayýrdý. Bir yandan terörle mücadele sürerken, bir yandan da terörün dayanak yaptýðý Kürt sorununun çözümü için siyasal, sosyal ve ekonomik adýmlar attý.
2- Sorunlar ortadan kaldýrýldýkça ‘silahlý mücadele’nin bitirilmesi yönünde ‘çözüm süreci’ baþlatýldý. Hedef, silahýn gömülmesi, her türlü mücadelenin siyasette verilmesiydi.
3- Devlet HDP üzerinden Ýmralý ile Kandil arasýnda bir diyalog hattý açtý, bu hattaki kiþilere ‘yasal güvence’ saðladý.
4- Türkiye dýþýna çekilecek silahlý unsurlara operasyon yapýlmayacaðý, eyleme karýþmamýþ örgüt üyelerinin Türkiye’ye dönüþü ve sivil hayata katýlmalarýnýn saðlanacaðý, bu amaçla uyum programlarý düzenleneceði açýklandý. En üst düzeyden “Daðda terörist yoksa devlet neden operasyon yapsýn” açýklamasý yapýldý.
5- Ýmralý cezaevindeki örgütün kurucusu Abdullah Öcalan’ýn kamuoyuna açýklama yapmasý saðlandý.
6- PKK’lýlarýn sivil hayata ve siyasete katýlýmlarýna yönelik olasý tepkileri önleme amaçlý ‘akil insanlar heyetleri’ oluþturularak, süreç anlatýldý.
7- HDP’nin siyaset alaný geniþletildi, örgütün atadýðý bilinmesine raðmen ‘siyasete katýlmalarý’ adýna çok sayýda kiþinin HDP’li belediyelerde ve partide görevlendirilmesine karþý çýkýlmadý.
8- Ancak PKK terör örgütü çözüm adýna atýlan her adýmda taleplerini daha da yükseltti ve yapýlanlarý deðersiz göstermeye çalýþtý. Her atýlan adýmý yeni terör eylemleriyle sabote etti.
9- Açýlan siyaset alanýný güçlendirmesi beklenen HDP, bu alaný örgüte kullandýrdý, örgüt politikalarýný savundu.
10- Örgüt, HDP kadrolarýna atadýðý ‘komiser’lerle siyaseti kontrol altýnda tuttu.
11- PKK ‘operasyonsuz’ dönemi de istismar etti ve þehirlerde silahlý yapýlanmaya gitti. HDP’nin güçlü olduðu -ilçe bazýnda- bazý noktalarda ‘kanton’ ilan etti; vergi adý altýnda haraç toplama, yargýlama, adam kaçýrma, infaz, devlet yatýrýmlarýný bombalama, asayiþ adý altýnda yol kesme ve kimlik kontrolü uygulamalarýna baþladý.
12- PKK, Türkiye’yi etkileyen Gezi olaylarý ve 17/25 Aralýk paralel darbe giriþimi gibi her olayý ‘öz yönetim/kanton’ yapýlanmasý için fýrsat olarak deðerlendirdi. Suriye’daki iç savaþý da kuzey Suriye’de ‘kantonlar’ kurmak için deðerlendirdi. DAEÞ terörüyle mücadeleyi de Türkiye aleyhine kullandý.
14- Seçimde desteklediði HDP güçlenmesine raðmen, ortaya çýkan ‘koalisyon’ tablosunu ‘zaafiyet’ olarak deðerlendirdi ve yurt içinde ‘öz yönetim’ bölgelerini arttýrdý.
15- Örgüt, en son Türkiye içine yönelen DAEÞ terörünü de fýrsata çevirerek, Türkiye’ye yönelik terör saldýrýlarýný 90’lý yýllar dönemine döndürdü.
16- Çözüm sürecinde PKK’nýn sabotaj ve terör saldýrýlarý olurken, paralel yapýnýn darbe giriþiminde bulunmasý ve hücre tipi terör örgütlerinin eylemlere baþlamasý tesadüf deðil.
17- Ancak PKK’nýn, ‘Kürt siyaseti’nin güçlendiði, PKK’nýn Suriye kolu olarak bilinen PYD’nin DAEÞ’le mücadele kapsamýnda ABD ve Avrupa’dan destek gördüðü bir dönemde, üstelik DAEÞ’le birlikte Türkiye’yi hedef almasý büyük bir hata oldu.
19- PKK’yý ‘terör örgütü’ listesine almasýna raðmen, özellikle ‘Çekiç güç’ dönemi ve 1 Mart tezkeresi sonrasýnda örgüte destek veren ABD ve AB bu kez Türkiye’den yana tavýr koydu. 20- Türkiye’nin ABD öncülüðündeki DAEÞ’le mücadele koalisyonuna aktif katýlýmý, bu desteði kalýcý kýlar.
Yeni dönem stratejisi:
21- Çözüm süreci terör örgütünün Türkiye’ye karþý silah býrakmasý hedefiyle baþlamýþtý, o noktada dondu.
22- Ancak Türkiye Kürt sorununun çözümünden Milli Birlik ve Kardeþlik Projesi’ne yükselttiði demokratik ve sosyal süreci devam ettirecek, kazanýmlardan geri adým atmayacak.
23- Ancak bu süreci de silah gölgesine almaya çalýþan terör örgütüyle mücadele üç temel noktada sürecek: Sýnýr ötesinde, sýnýr içi dað yapýlanmasýna yönelik ve þehirlerdeki yapýlanmaya yönelik.
24- Hedef, kendi inisiyatifiyle Türkiye üzerinden silahý çekmeyen terör örgütüne bunu ‘zorla’ yaptýrmak ve çözüm sürecine yeniden zemin hazýrlamak.
25- Bu mücadele, eþ zamanlý olarak hücre tipi örgütler ve DAEÞ’i de kapsayacak.
Operasyonlarýn çerçevesi ve kapsamý:
26- Kandil ve çevresindeki PKK hedeflerine yönelik baþlatýlan hava operasyonlarýnda, örgütün Türkiye içindeki dað ve þehir yapýlanmasýna destek saðlayan silah ve mühimmat depolarý, iletiþim merkezleri ve intikal yollarý imha edildi. Örgütün Türkiye içinde eylemleri destekleme kapasitesi kýrýldý.
27- Operasyonlar Kandil’in kendini yeniden inþa etmesine izin vermeyecek þekilde devam edecek.
28- Örgütün þehir kadrolarýný yöneten isimlere yönelik operasyonlar da devam edecek. Her operasyon, bu isimlerden daha fazlasýný ortaya çýkarýyor ve operasyonlar geniþliyor.
29- Eþ zamanlý olarak PKK’nýn ‘kanton’ ilan ettiði bazý HDP’li ilçe belediyelerinde, vergi adý altýnda haraç toplayan, yol ve kimlik kontrolü yapan ‘asayiþ birlikleri’nin daðýtýlmasý saðlanacak.
30- Ýç operasyonlar örgütün halký tehditle oy kullanmaya zorlama, vergi vb adlar altýnda haraç toplama, baraj, yol gibi yatýrýmlarý sabote etme, yol kesme, adam kaçýrma, infaz, araç yakma, kimlik kontrolü gibi eylemleri son bulana kadar sürecek.
31- Bunlardan tek biri dahi durdurulmazsa çözüm süreci yeniden baþlamayacak.
32- Bu yeni ‘terörle mücadele’ sürecinin hedefi, sadece ateþkes ya da eylemsizlik deðil, örgütü silahlý unsurlarýný sýnýr dýþýna çekmeye, Türkiye’ye karþý terörden vazgeçmeye zorlamak.
33- Türkiye halkýn örgüt baskýsýndan kurtulmasý ve asayiþin saðlanmasýyla birlikte ‘çözüm süreci’ni buzdolabýndan çýkarmayý hedefliyor.
34- Bu süreçte HDP’nin de örgüt gölgesinden kurtulmasý ve kendi sivil siyasetini güçlenecek politikalar üretmesi halinde ‘sabotajlara’ raðmen nihai çözümün saðlanmasý mümkün olacak.
35- Sürece herhangi bir dýþ müdahale veya katýlýma izin verilmeyecek.